Sjuk kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kristoffer_f
    • October 2012
    • 7

    Sjuk kampfisk

    Min kampfisk har varit lite slö den senaste veckan. Ligger mycket på botten men andas fint för att sedan simma runt lite då och då.

    Har varit borta i två dagar och när jag kom hem nu har han ett sår på sidan. Det är inget öppet sår egentligen. Ser mer ut som om färgen skrapats av lite. Vad tror ni?

    Är jag blind eller ser jag inte bildfunktionen? Lägger upp den via imageshack så länge.

  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Du måste vara Goldmedlem för att kunna lägga in bilder.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      Fisken är bakterieangripen. så länge du inte har aggressiva fiskar som biter fisken. jag tycker det ser ut som ett öppet sår. flytta fisken så fort du kan till ett karantäns akvarium och behandla fisken med medicin som aqua furan eller någon annan medicin som inehåller nifurpirinol helst aqua furan om din zoobutik har den. annars får du gå runt och läsa på medicinerna efter nifurpirinol det ser inte ljust ut för kampfisken tyvärr men behandlar du fisken nu så bör den bli frisk sen måste jag ställa några frågor vad har du för fiskar? vad har du för temperatur på vattnet? hur stark är din genomströmning på vattnet? hur är ph värdet? hur är nitrit värdet? hur är nitrat värdet?

      Kommentar

      • kristoffer_f
        • October 2012
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av viktorbj
        sen måste jag ställa några frågor vad har du för fiskar? vad har du för temperatur på vattnet? hur stark är din genomströmning på vattnet? hur är ph värdet? hur är nitrit värdet? hur är nitrat värdet?
        Tack får köpa sånt så fort jag hinner.

        Det är endast kampfisken, några microrasboror samt lite amanoräkor. Tempen ligger runt 30 för det är så varmt i lägenheten. Genomströmmningen är ganska låg. Ph ligger mellan 7 och 7.2. Nitrit är 0. Nitrattest har jag inte.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          hur har det gått?

          Kommentar

          Arbetssätt...