Scalar: Vitt ludd på fen och synliga fen-"ben"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shugashuck
    • April 2007
    • 2

    Scalar: Vitt ludd på fen och synliga fen-"ben"

    Hejsan,
    Jag märkte idag när jag kom hem att mina ena scalar har vitt ludd och synliga "ben" på topfenan ( se bild).
    Igår kväll såg allt bra ut så det måste ha gått väldigt snabbt.

    Bild1: https://www.dropbox.com/s/f1scm6pxso...%2023%2010.jpg
    Bild2: https://www.dropbox.com/s/o0xwkr4b9x...%2023%2030.jpg

    Karet är 180 liter, har 3 andra mindre scalar , 12 svarta neontetror, 4 siamesiska algätare, 2 sterbi och en eldstjärt.
    Nitrathalterna är bra vad jag kan bedömma, och regelbundna vattenbyten.

    Vad tror ni detta kan vara?

    Tacksam för all hjälp som kan delas med.

    MvhMed vänlig hälsning,
    /Christoffer
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Förmodligen har nå´n annan fisk nafsat på fenan, och så har det blivit en svampinfektion. Jag skulle gissa på eldstjärten, de kan vara rätt griniga.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Shugashuck
      • April 2007
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Förmodligen har nå´n annan fisk nafsat på fenan, och så har det blivit en svampinfektion. Jag skulle gissa på eldstjärten, de kan vara rätt griniga.
      Tack för svaret.
      Misstänker det finns 1000 lösningar på problemet om jag söker på det.

      Vad är bästa lösningen ? Är det karantän i annat kar + någon medicin, eller vad tror du/ni?

      /C

      Kommentar

      • Emil Olsson
        • June 2012
        • 59

        #4
        Ta den i ett annat kar och tillsätt salt det fixar nog din svampinfektion. Dock vet jag inte hur mycket salt du ska tillsätta. rätta mig om jag har fel

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Lite svårt att se, men jag misstänker fenröta. En bild på utspänd fena hade hjälpt.
          Finns effektiva mediciner mot detta isf.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            instämmer med Animaniac och ansjo att det ser ut som svampangrepp och fenröta. om du har ett karantäns akvarium råder jag dig att flytta över fisken ditt och behandla med aqua furan forte och och hälla i tre gånger så mycket salt som akvariets volym. fenröta och svampangrepp är inga farliga sjukdomar om man behandlar dem i tid

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av viktorbj
              instämmer med Animaniac och ansjo att det ser ut som svampangrepp och fenröta. om du har ett karantäns akvarium råder jag dig att flytta över fisken ditt och behandla med aqua furan forte och och hälla i tre gånger så mycket salt som akvariets volym. fenröta och svampangrepp är inga farliga sjukdomar om man behandlar dem i tid
              Där blev det nog lite galet med saltmängden hoppas jag.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Men ändå jävligt roligt om killen är bokstavlig nog att hälla ner 900L salt.. bara att få tag i det är ju ett projekt.. jag vidhåller.. häll ner 3ggr karets volym i salt!!! 8D
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  Jag menade om akvariet är 50 liter stort och att man hälde i tre teskedar salt inte att man hälde i 900liter salt eftersom i vanliga fall är en tesked salt till 50 liter så det blev ett stort missförstånd. och då menar jag inte huvudakvariet utan karantänsakvariet

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    I vanliga fall bör man inte tillsätta salt överhuvudtaget, däremot vid vissa sjukdomsfall kan man köra en saltkur. Mäng beroende på invånare och sjukdom.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Det finns det många åsikter om man ska tillsätta salt eller inte det beror tycker jag vad man har för fisk en del fiskar jag har tillsätter jag salt i förebyggande syfte andra inte.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...