Tumör på ancistrusmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ingeborgsjon
    • July 2009
    • 10

    Tumör på ancistrusmal

    Min flera år gamla ancistrushona har fått en stor böld. Det är den enda fisken i akvariet som har detta.

    Bilder:




    http://imm.io/1aVrA

    Jag har provat att sätta fisken i karatän i några veckor samt behandlat med ektozon-salt och svampmedel men det blev bara sämre.

    Jag antar att det är avlivning som gäller. Dock är jag nyfiken på vad det skulle kunna vara.
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    oj det där såg inte bra ut hur började det? det sitter ju bli gälarna först trodde jag det var köldkörtel böld och det är alltid en bristsjukdom och kan behandlas med salt. men när du skrev att du redan har behandlat med salt blev jag osäker hur lång tid har fisken behandlats med salt?

    Kommentar

    • ingeborgsjon
      • July 2009
      • 10

      #3
      Det började med två små vita prickar bakom ena ögat, de såg då inte ut att vara i närheten av gälarna. Jag behandlade det och det blev lite bättre men sen efter en månad så hade det blivit betydligt värre. Nu har hon varit i karantän i 2-3 veckor och under den tiden har bölden blivit ungefär dubbelt så stor.

      Jag har behandlat henne med salt i tre omgångar under dessa veckor. Både haft i salt i vattnet och på själva bölden. Men jag är ingen expert på detta då det är första gången det hänt. Några tips?

      Kommentar

      • ingeborgsjon
        • July 2009
        • 10

        #4
        Igår kväll stoppade jag tillbaks fisken i akvariet. För en timme sedan hittade jag henne död. Jag gjorde en liten obduktion, knölen var som en väldigt mjuk gele med en hårdare kärna. Den blödde när jag skar i den. Den satt inte i gälarna utan utgick från ett område bakom ögat och bullade ut runt om. Den gick därför över ögat utan att ha förstört det.

        Den var helt tom i magen.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          den fick nog cancer isåfall

          Kommentar

          Arbetssätt...