Sjukdom i karet 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Sjukdom i karet 2

    Hej! Jag startar en ny tråd om detta, denna gång svarar jag på mallen som önskat.

    Två fiskar har dött för mig, en honungsgurami och en koppartetra. Några ser lite krassliga ut?
    • Två koppartetror är svullna om magen, svullna lite röda gälar och något röda vid analöppningen. Bägge är honor, den som dog var en hona också. De är lite vingliga ibland, såg det idag, men ej vid matning. De äter bra, spottar inte ut någonting.
    • En platyhona som varit vissen länge. Möjligen sen inköp. Hon har hopdragna fenor för det mesta, och gömmer sig gärna under filtret. Äter som hon ska. Verkar vara lite utstött?


    1/ Hur stort är akvariet? ca 100 liter(egentligen 120l, men det är nog bara ca 100 liter vatten i).
    2/ Vilken filtrering använder du? Eheim U3 innerfilter.
    3/ När startade du akvariet? För tio veckor sedan/ två och en halv månad sedan.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Ca 14-15 fullvuxna koppartetror, två fullvuxna honungsgurami, fem fullvuxna platy, sex fullvuxna amanoräkor, och kanske åtta-tio platyyngel(de gömmer sig, så svårt att säga).
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Vattenpest, tigervallisneria(ny sen en vecka), några stänglar vattenspikblad, Hydrocotyle verticillata, frogbit, lite flytande hornsäv, en stor svärdsplanta+tre små och javamossa. Har svårt att få växterna att trivas, har börjat med PMDD för ett par veckor sedan.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Tycker mig minnas att pH var mellan 8-8,5, och kH ca 4.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Mätte efter förra veckans byte, då: Nitrit=0, kH= ca 3, pH= ca 7,5. Använder Seras dropptester. Värdena har varit desamma vid mina tidigare mätningar.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Ca 30 liter en gång i veckan, dvs ca 25-30%. Jag tillsätter Aquatan vid varje byte, ortens vatten innehåller tydligen kloramin.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Idag, senast. En vecka innan dess. Bägge gångerna 30 liter.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? När jag köpte mina tre gurami och platys för tre veckor sedan köpte jag en liten rot också. Såg för några dagar sedan, när jag frenetiskt letade efter en försvunnen platy(den lekte bara kurragömma, gömde sig antagligen i den ihåliga stora roten.) att det fanns något svart, mögelliknande på roten. Detta har jag skrubbat bort med hett vatten. Bör jag koka roten? Men om detta var problemet borde väl ynglena, som håller till där runt roten, ha trillat av pinn först?
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Jag har inget karantänakvarium. Så, nej, fiskarna satt inte i karantän.
    Köpte tre honunggurami och fem platys för tre veckor sedan. Det har tillkommit några platyyngel.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Ingen aning, tror inte det. Hyresrätt. Bott här i fyra månader.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. De får oftast Tetra "TetraMin" huvudfoder. Ibland nykläckt artemia, ska försöka ge varje dag, men har inte kommit igång med det. Ibland, max en gång i veckan, får de frystorkad tubifex. De gillar även räkmaten jag försöker ge räkorna, en burk med olika sorter, "TetraCrusta". Djuraffären(Arken Zoo) där jag handlat har bara Tetras sortiment, ska kolla i en annan affär(DjurMagazinet) om de har annat.
    De får mat två gånger om dagen... Ska dra ned på maten lite.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej.
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Ett par veckor sedan. Honungsguramin hade inga symptom, annat än att han var blek som honorna, men vet ej om det är ett symptom. Tetran var svullen om magen.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Två har dött. En honungsguramihane, han dog för ca två veckor sedan. En koppartetra dog några dagar senare. Sedan har ingen dött.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Två av tetrorna verkar vara lite vingliga emellanåt. Inte vid utfodring dock. En platyhona håller sig för sig själv och gömmer sig gärna. Hon äter dock.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Två tetrahonor är svullna om magen och har svullna gälar, är även röda vid analöppningen.
    Guramihonorna och mina platy har ofta vit, tunn avföring, men emellanåt "normal" också.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej. Vet inte vad jag ska medicinera mot.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Den första som dog var min honungsguramihane. Såg inga som helst tecken på att han var sjuk. Han var inte svullen eller något. Å andra sidan är jag nybörjare och vet knappt vad jag ska titta efter. Ett par tre dagar senare såg jag på eftermiddagen att en tetrahona låg på sidan i min "flythärva"(flytande hornsäv och frogbit). Jag knackade på rutan och hon simmade iväg, på sidan. Mycket ryckigt var det. Hon dog inom fem minuter. Hon var svullen om buken. Jag undersökte inte närmare tyvärr.
    Nu är två tetror(honor, igen) svullna om både mage och gälar, och de simmar lite vingligt emellanåt. De håller sig i mitten-botten tillsammans med de andra tetrorna. De äter som de ska, spottar inte ut något. Jag ser sällan någon avföring hos tetrorna, men mina gurami och platys har ljus, tunn avföring. Trådlik, ibland.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Så fort jag ser dem. En dog under natten, tog bort honom på morgonen. En dog medan jag försökte besluta mig för vilken metod som jag skulle avliva den med(första gången jag stod inför detta, hann inte reagera snabbt nog för att bespara den plågan). Den låg alltså inte länge i vattnet alls.

    Jag har problem med min doppvärmare(Tetratec), den värmer inte som den ska. Vill ha temperaturen på 24-25 grader, men den ligger på 22 oftast. Detta trots att jag provat att ställa värmen så högt som 29. Ökade värmen ytterligare idag, till 30 grader. Nu värmer den, men det blir nog alldeles för varmt istället, redan uppe i 27 grader=för varmt för räkorna... Måste byta den. Eller byta till en fisk som tål kallare vatten. Vilket som nu blir billigast.
    Förstod av svar i förra tråden att en för låg temperatur påverkar fiskens motståndskraft mot sjukdomar.

    Efter vad jag försökt läsa mig till verkar bukvattensot vara en möjlighet.

    Om jag måste medicinera, vad gör jag med räkorna? De tål väl inte medicin? Kan jag flytta dem till en hink eller dyl. så länge?

    Vänligen förbarma er över en nybörjare som varken vet ut eller in.
    Vill inte att fler fiskar ska gå hädan p.g.a min okunnighet.
    Senast redigerad av oelendra; 23 June 2013, 22:50.
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Som jag skrev i andra tråden måste du byta ut doppvärmaren och höja kh värdet vi måste först ta reda på varför fiskarna blir sjuka innan du börjar medicinera men du kommer nog behöva göra det som en kortsiktig lösning. men du måste även följa långsiktiga lösningen. det är lite svårt att ge en exakt diagnos men det låtter mest som något bakterie angrepp på dina fiskar du kan köpa aqua furan och medicinera med men ta även bort filtret! och du måste även ha filtret igång tillexempel i en hink med vatten från akvariet annars dom nyttiga bakterierna i filtret att dö. kan du även vissa bilder på fiskarna som är sjuka?

    Kommentar

    • oelendra
      • October 2012
      • 72

      #3
      Ja, doppvärmaren ska bytas.Nu värmer den stadigt till 27 grader, men det är för varmt för räkorna. Vill ha temperaturen på ca 25 grader, det borde väl räcka?
      Ska se om affären har en sådan där "buffert" du nämnde. Ska dit idag troligen.

      Aqua Furan, okej. Ska se om det finns i affären.

      Läste att räkor inte tål medicinen. Vad gör jag med dem då? Stoppar i samma hink som filtret?

      Kommentar

      • oelendra
        • October 2012
        • 72

        #4
        Du säger bakterieangrepp. Vad är det som får dig att säga det? *nyfiken* Vilka symptom? Det kan inte vara bukvattensot? Hur vet jag säkert vad det är? Kan jag behandla med en medicin, och om det inte hjälper/det inte var den sjukdomen, kan jag behandla direkt igen med annan medicin?

        Jag har ingen kamera, så jag kan inte fota dem. Tyvärr.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Kan du verkligen ha problem med för svalt vatten? Vi har ju sommartemperatur både ute och inne. Om det inte är så att ditt akvarium råkar stå på ett väldigt svalt ställe. Förutom luftvärmen så värmer även belysningen upp vattnet. Man brukar inte behöva ha doppisen igång sommartid. Att temperaturen svajar lite gör inget. Varmare dagtid och svalare nattetid tex. Det gör den normalt sett även ute i naturen.

          Ta det nu lugnt, dra ner på matningen till ett minimum. Fiskarna svälter inte ihjäl även om de ser väldigt hungriga ut/tigger mat. Sköt dina vattenbyten med 30% en gång i veckan. Gör inte rent filtret för ofta. Och när du gör det ska det sköljas i akvarievatten. Var rädd om de goda bakterier som byggs upp där i och som ska hjälpa till att bryta ned vad fiskarna ger ifrån sig plus ev matrester.

          Läs igenom nybörjarguiden här:
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • oelendra
            • October 2012
            • 72

            #6
            Köpte eSHa 2000 då personalen i djuraffären rekommenderade denna. Provar och ser om det fungerar. Annars får jag väl prova något annat. Har dock några frågor om denna medicin.
            Sitter med informationsfoldern framför mig, och undrar lite. Jag bytte vatten igår och tillsätter då Aquatan. Bör jag alltså göra ett vattenbyte till innan jag medicinerar?
            Jag har bara ett akvarium, har ont om pengar och vill helst inte köpa ett "sjukakvarium". Kan jag ha fiskarna i en hink och medicinera dem där??
            Ska jag enbart behandla de som jag ser är sjuka, eller hela bunten på en gång?

            Hur reagerar räkor på denna medicin? Det står ingenting om detta i foldern. Bör jag stoppa ned dem i en annan behållare under medicineringen(om fiskarna är kvar i karet)? Kan jag ha dem i en, skratt, plasttillbringare? Den har lock och "galler" så att de inte kan smita sin väg.

            Det står också att jag kan medicinera med filtret kvar, men är det inte säkrast att ta bort det ändå?

            Något annat som jag, okunnige nybörjare, bör tänka på? Svara gärna snabbt, då min platy ser mer och mer spak ut... Och jag ska åka bort om tre dagar, så om jag börjar idag hinner jag precis behandla dem. Men då måste jag börja idag...

            Kommentar

            • oelendra
              • October 2012
              • 72

              #7
              Ursprungligen postat av MonkanS
              Kan du verkligen ha problem med för svalt vatten? Vi har ju sommartemperatur både ute och inne. Om det inte är så att ditt akvarium råkar stå på ett väldigt svalt ställe. Förutom luftvärmen så värmer även belysningen upp vattnet. Man brukar inte behöva ha doppisen igång sommartid. Att temperaturen svajar lite gör inget. Varmare dagtid och svalare nattetid tex. Det gör den normalt sett även ute i naturen.

              Ta det nu lugnt, dra ner på matningen till ett minimum. Fiskarna svälter inte ihjäl även om de ser väldigt hungriga ut/tigger mat. Sköt dina vattenbyten med 30% en gång i veckan. Gör inte rent filtret för ofta. Och när du gör det ska det sköljas i akvarievatten. Var rädd om de goda bakterier som byggs upp där i och som ska hjälpa till att bryta ned vad fiskarna ger ifrån sig plus ev matrester.

              Läs igenom nybörjarguiden här:
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
              Jag tror inte heller så mycket på vattentemperaturen, men fiskarna är iaf aktivare nu när det är varmare i vattnet. Ska sänka temperaturen ändå, och troligtvis lämna tillbaka guramihonorna. Kommer inte köpa en ny hane, nämligen, och då trivs honorna säkert bättre på annat håll, där de kan få en pojkvän. Först ska fiskarna bli friska bara...

              Jag tror jag övermatat dem, tyvärr, efter viss eftertanke. Har mycket sniglar(physor) i karet som kommit snabbt. Tyckte jag matade lagom lite, men inte tillräckligt lite, tydligen. Tycker dock de ätit upp maten snabbt, det som hamnat på botten har räkorna ätit upp...

              Filtret har jag bara sköljt en gång, igår, och bara "halva". Dock råkade jag skölja i kranvatten, men bara en eller två sekunder, och bara en liten liten del av filtret. Knappt märkbart, tror jag. Det är så mycket att komma ihåg i början. Nästa gång, när filtret är riktigt smutsigt, sköljer jag i akvarievattnet, som man ska.

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                ESHa 2000 är inte så bra medicin av egen erfarenhet det står ingenting vad det inehåller och såna mediciner är inte så seriösa tycker jag. hittade inte du aqua furan?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Har du övermatat så är det ofta orsaken till en lång rad symptom både i akvariet och gällande fisken. Om du vet med dig att det har blivit för mycket, kan du pröva att låta dem vara utan mat i en vecka, vilket en frisk fisk klarar av utan problem.
                  Jag skulle inte laborera med KH värdet då det är ett ganska vanligt KH värde och som jag inte tror bidrar till ditt problem.

                  Det jag undrar över är vilket Nitratvärde du har (NO3). Om akvariet du har har en god bakteriekultur så ska Nitrit börjat omvandlats till Nitrat så här dags. Nitratet fungerar som näring för växterna men om du har för höga NO3 värden så påverkas bl.a. andningen och allmäntillståndet på fiskarna.
                  PMDD innehåller ju i den flaskan som heter KNO3 just Nitrat så du plussar nitratet med den. Ger du PMDD varje vecka med bara 30% vattenbyte så är chansen stor att NO3 ackumuleras på så sätt att du får allt högre halter eftersom.
                  Så när jag ger PMDD så byter jag 50% i veckan. Gjorde själv precis som du och bytte 30% och fick efter ett tag skyhöga NO3 värden. Bytte då 75% av vattnet och övergick till 50% i veckan vattenbyte. Det är viktigt att mäta NO3 när du tillsätter PMDD.
                  Men om det är som jag säger så tänk på att jag gjort samma misstag som du. Så vi är många som klantar oss här på forumet alldeles oavsiktligt. Det är tyvärr en del av hobbyn. Men du lär dig av det och blir bättre eftersom.

                  Sedan skulle jag kanske inte medicinera hela akvariet utan de fiskar som verkar må sämre. Du kan ha dem i en hink eller som jag IKEAS plastbackar. Men se till att det blir lite cirkulation i vattnet med en luftpump.
                  Räkorna är riktigt känsliga mot medicin och kemikalier över huvud taget. De gillar inte heller för höga halter NO3.

                  Men du skulle inte kunna ta en bild på fiskarna?
                  Men mät Nitrat om du göder med PMDD.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • oelendra
                    • October 2012
                    • 72

                    #10
                    Ursprungligen postat av viktorbj
                    ESHa 2000 är inte så bra medicin av egen erfarenhet det står ingenting vad det inehåller och såna mediciner är inte så seriösa tycker jag. hittade inte du aqua furan?
                    Nej, affären hade inte den medicinen hemma, endast eSHa 2000. Verkar finnas delade meningar om denna medicin, jag får prova och bilda mig en egen uppfattning. Personalen i affären tyckte den var bra dock, hon har akvarium själv. Jag kände att jag måste prova något innan jag åker bort några dagar, för att minimera risken att behöva fiska upp döda fiskar vid hemkomst.

                    Kommentar

                    • oelendra
                      • October 2012
                      • 72

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Har du övermatat så är det ofta orsaken till en lång rad symptom både i akvariet och gällande fisken. Om du vet med dig att det har blivit för mycket, kan du pröva att låta dem vara utan mat i en vecka, vilket en frisk fisk klarar av utan problem.
                      Jag skulle inte laborera med KH värdet då det är ett ganska vanligt KH värde och som jag inte tror bidrar till ditt problem.

                      Det jag undrar över är vilket Nitratvärde du har (NO3). Om akvariet du har har en god bakteriekultur så ska Nitrit börjat omvandlats till Nitrat så här dags. Nitratet fungerar som näring för växterna men om du har för höga NO3 värden så påverkas bl.a. andningen och allmäntillståndet på fiskarna.
                      PMDD innehåller ju i den flaskan som heter KNO3 just Nitrat så du plussar nitratet med den. Ger du PMDD varje vecka med bara 30% vattenbyte så är chansen stor att NO3 ackumuleras på så sätt att du får allt högre halter eftersom.
                      Så när jag ger PMDD så byter jag 50% i veckan. Gjorde själv precis som du och bytte 30% och fick efter ett tag skyhöga NO3 värden. Bytte då 75% av vattnet och övergick till 50% i veckan vattenbyte. Det är viktigt att mäta NO3 när du tillsätter PMDD.
                      Men om det är som jag säger så tänk på att jag gjort samma misstag som du. Så vi är många som klantar oss här på forumet alldeles oavsiktligt. Det är tyvärr en del av hobbyn. Men du lär dig av det och blir bättre eftersom.

                      Sedan skulle jag kanske inte medicinera hela akvariet utan de fiskar som verkar må sämre. Du kan ha dem i en hink eller som jag IKEAS plastbackar. Men se till att det blir lite cirkulation i vattnet med en luftpump.
                      Räkorna är riktigt känsliga mot medicin och kemikalier över huvud taget. De gillar inte heller för höga halter NO3.

                      Men du skulle inte kunna ta en bild på fiskarna?
                      Men mät Nitrat om du göder med PMDD.
                      Då börjar jag med 50% vattenbyten med start nästa byte. Ska köpa ett nitrattest, börjar bli riktigt nervös ang nitraten. De flesta fiskar ser pigga och friska ut, men de kanske inte har reagerat än. Räkorna mår bra, två bär rom just nu. Därför har jag inte funderat på nitraten så mycket tills nu.

                      Jag har bara ett filter, ingen extra luftpump. Och filtret behöver jag i akvariet. Så det enda jag tyckte mig kunna göra var att medicinera direkt i karet, och gjorde så igår. Amanos ska tydligen tåla denna medicin, enligt vad jag funnit på google, och hittills är de oberörda i alla fall. Nu får det bära eller brista, gjort är gjort. Funderar på att köpa Nitrivec för de bra bakteriernas skull.

                      Och jag kan ju inbilla mig, det kan vara önsketänkande, men jag tror att de dåliga tetrorna inte är lika röda och svullna om gälarna nu.
                      Har ökat cirkulationen på vattnet också, det verkar vara uppskattat av fiskarna, utom kanske guramihonorna, som sovit bakom filtret i natt. Men de flyttar tillbaka till affären så snart jag kommer hem efter resan igen, så de får stå ut till på måndag.

                      Det trista med att hålla levande djur är ju vad de får utstå medan jag lär mig av mina misstag...

                      Jag har ingen kamera, så bilder kan jag inte förse er med. Dessutom skulle jag nog inte kunna fota tetrorna ändå, de håller sig bakom en rot, svåra att se om jag inte lockar fram dem med mat. Och då skulle det ändå inte bli några vettiga bilder, med tanke på vilken fart de får upp då.

                      Kommentar

                      • oelendra
                        • October 2012
                        • 72

                        #12
                        Camallanus... Såg idag att mina guramis verkar vara bärare av denna tydligen otrevliga sak. Inget jag sett förut, trots att jag undersökt dem noga, noooga varje dag... Tusan. Vad gör jag nu?

                        Har förstått att endast Sera Nematol är verksam mot detta. Läst också att denna medicin är extremt dödlig för räkor...

                        Jag har ingenting sett trots att jag studerat fiskarna noggrant varje dag! Är det detta tetrorna också lider av? Måste vara...

                        Får ringa till djuraffären illa kvickt och höra om de har denna medicin hemma. Annars måste jag hinna beställa innan jag åker...

                        Vad tusan gör jag med räkorna??! Skänker bort dem?? De är ju mina favoriter... Vad jag förstår så hjälper det inte heller att ha dem i en annan behållare tillfälligtvis, då de dör när de kommer tillbaka i akvariet...

                        Vad gör jag?!

                        Kommentar

                        • oelendra
                          • October 2012
                          • 72

                          #13
                          Kan jag behandla fiskarna i en hink? Går det tro? Jag har ju yngel, bör jag behandla dem också? Om jag skaffar en billig luftpump, behandlar fiskarna i en hink/låda, klarar jag räkorna då?

                          Kommentar

                          • oelendra
                            • October 2012
                            • 72

                            #14
                            Jag får skänka bort räkorna. *snyft* Inget annat att göra, vad jag förstår måste jag behandla i akvariet. Affären tar emot dem direkt...

                            Kommentar

                            • tazzrat

                              • July 2012
                              • 211

                              #15
                              Visst borde det väl gå att göra ett litet kar tillfälligt till räkorna? När behandlingen väl är avklarad och några vattenbyten senare eller filtrering via kol o doningar? Jag har inget vidare koll på sådant...

                              Nu minns jag inte hur det var, men är räkor helt säkert smittfria? Det finns inte risk för att dom kan få i sig de vidriga små Camallanus-äcklen o agera mellanvärd?

                              Jag hoppas innerligt att du blir av med eländet. Jag hade skiten, behandlade med Sera Nematod 1½ gång o tycks - peppar, peppar - några månader senare inte se några tecken till att ha fått tillbaka det. Lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...