svullen påfågelciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbasoderholm
    • June 2013
    • 2

    svullen påfågelciklid.

    Hej !
    vi har en tank med två påfågelciklider, och den ena har nu varit otroligt svullen ett tag.
    har läst om bukvattensot och det verkar bara vara det sista steget, svullenhet, som gäller på våran fisk.
    den äter och bajsar normalt.
    skulle vara otroligt tacksam om någon kunde försöka hjälpa oss då vi gärna vill ha våran fisk kvar.
    tack.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Fjällen står inte ut då med andra ord?
    Kan den vara en romstinn hona?
    Bild?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Eftersom du inte är goldmedlem behöver du lägga upp ev bild på annan sajt o länka till denna...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • ebbasoderholm
        • June 2013
        • 2

        #4
        jag skulle nog inte säga att fjällen står ut.
        gick och tog några bilder, men den ville inte flytta på sig så bilderna är otroligt dåliga.
        jag kan inte skicka bifogade bilder här.. har du någon hotmail eller något jag kan skicka dem på ?
        h*n ligger alltså mest ner på botten, och verkar ha ganska svårt att ta sig upp.
        vi har ingen aning om vilket kön det är på någon av dem heller.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Som sagt ovan - länka gärna till en bild - det var länge sedan jag hade oscars men det finns nog andra som kan hjälpa dej här. Det sista du nämnde kan tyda på simblåseproblematik...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Jag har haft fisk som svullnat upp och sett ut som en sackosäck men varit väldigt livliga och ätit frisk detta till trots. Efter en ganska lång tid så tacklar de av och när jag "obduserat" fisken så har magen varit fylld av var!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              hej! hur lång har oscars cikliden varit sådär? bukvattensot har varierande tider tills fisken dör. om det nu är bukvattensot och om du vill att fisken ska överleva måste du flytta överfisken till ett karantäns akvarium så fort du kan och behandla med metronidazol. och sen måste du titta noga på den andra fisken så den inte får samma symtom det finns två ollika bakterie sorter som orsaker bukvattensot den smittsama så blir levern rostfärgig eller grönaktig. den icke smittsama behåller levern sinn vanliga färg

              Kommentar

              Arbetssätt...