Sjukdom i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Sjukdom i karet?

    Hej!

    Jag är nybörjare på akvarium, och är fortfarande okunnig om mycket inom detta område, speciellt fisksjukdomar. Två fiskar har nu dött för mig, och ett par till är möjligen sjuka de med. Jag vet inte om jag har en sjukdom i akvariet, men fiskar dör väl knappast utan anledning. Är det någon som kan hjälpa mig ta reda på om/vilken sjukdom jag har i karet?

    Den första fisken som dog var min honungsguramihane. Han var pigg kvällen innan jag hittade honom flytandes på rygg bakom filtret. Hade därför ingen aning om att han var dålig. Han färgade dock aldrig ut, utan var väldigt blek ända sedan jag köpte honom, vilket var ca 3 veckor innan dödsfallet. Han var fullvuxen. Var han blek pga sjukdom, eller blir guramihanarna bara färgstarka vid lek? Ålder?
    Just nu har mina två honor ljus avföring också.

    Idag, för ett par timmar sedan, dog en koppartetra, en hona. Hon var väldigt rund, rundare än de andra tetrorna, och hade stora problem att simma. Flöt liksom halvt på sidan vid ytan, och sprattlade till emellanåt. Innan jag hann avliva henne så dog hon.

    Efter detta så studerade jag mina tetror(inte så lätt, de flesta håller till längst bak i akvariet och syns knappt bakom roten), och möjligen så är en av honorna lite svullen vid gälarna. Svårt att säga säkert, pga dålig vinkel. En hane verkar ha fått en vit fläck framme på nosen/munnen. Han är den enda som har det. Han är pigg som vanligt, en av de aktivare fiskarna i karet.

    Sen har jag en platyhona som håller fenorna nära kroppen hela tiden, har gjort så ett tag. Hon är även rätt stillastående. Jag är rätt säker på att hon äter som hon ska.

    Jag tittar till fiskarna varje dag, men de har verkat pigga och ätit som de ska. Nitriten ligger på 0, och har gjort så sedan uppstart, vilket var för ett par månader sedan. pH ca 7-7,5, kH ca 3. Akvariet är på ca 120 l. Gjorde ett 30 l vattenbyte idag, tillsatte Aquatan.
    Koppartetrorna lekte härom kvällen.
    Jag har flera platyyngel som simmar omkring och har hälsan.
    Mina sex amanoräkor tycker livet leker.
    Snäckorna trivs utmärkt.

    Vad tror ni? Är det något jag kan/bör göra?
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! har du testat nitrat värdet? kh värdet är för lågt och det skulle behövas höjas till åtminstone 5. exakt hur lång tid hade akvariet varit igång när du köpte dvärgguramin? vad matar du med för märke på fodret?

    Kommentar

    • oelendra
      • October 2012
      • 72

      #3
      Nej, nitrat har jag inte testat. Trodde det räckte med nitrit. Men borde inte de andra fiskarna också må dåligt om det var för högt nitrat? Eller visar det sig inte lika tydligt som nitrit? Mina räkor mår bra, och de är väl väldigt känsliga för nitrit/nitrat? Eller har jag missförstått? Mina platy-yngel verkar trivas bra de med.
      Bör jag köpa ett nitrattest?

      kH är lite lågt, ja, men jag vet inte riktigt hur jag på bästa sätt åtgärdar det. Vad jag förstår så brukar pH höjas när man höjer kH, och det vill jag inte... Har lågt kH något med fiskarnas (o)hälsa att göra? Läste någonstans att kH 3 var acceptabelt.

      Akvariet var nog igång i en och en halv månad innan honungsguramiköpet. Det gick ca 14 tetror och sex amanoräkor där vid tidpunkten.

      Jag ger ett Tetra "allround"-flingfoder och kläcker artemia emellanåt. Ska försöka ge dem artemia oftare dock. Varannan dag, om jag kan. De får frystorkad tubifex också. De brukar mumsa i sig maten jag försöker(notera) ge mina räkor också.

      Jag har även funderat på om det kan ha att göra med vattentemperaturen. Min doppvärmare fungerar inte särskilt bra, temperaturen ligger ständigt kring 21-23 grader, fast den är inställd på 29 grader! Jag funderar allvarligt på att byta ut fiskarna mot dvärgkardinalfiskar, som ju tål kallare vatten. Visst, jag skulle kunna köpa en ny doppvärmare och hoppas att den fungerar bättre, men pga nya framtida planer(inkluderar en flytt) så kan jag kanske inte behålla det "stora" akvariet utan köper ett mindre(ca 40 l) nästa år. Där hade jag tänkt ha mina räkor och några fiskar, och då passar dvärgkardinaler(3 cm) bättre än de jag redan har. Tror jag. Passar räkornas värmebehov bra också. Varför vänta ett år? Om jag inte kan få en passande vattentemperatur till de fiskar jag har nu, så mår dessa kanske bättre i ett annat akvarium. Tror jag.

      Det svåra är att även om två fiskar dött och en verkar lite vissen, så ser jag inga tydliga sjukdomstecken! De som dog var i mina ögon helt friska dagen innan. Vita pricksjukan och sammetssjukan hade jag kunnat känna igen, eftersom det är tydliga, synliga symptom involverade. En erfaren akvarist kanske kan se/gissa vad som är felet, men jag är helt vilse. Eller så oroar jag mig i onödan. De kanske var gamla när jag köpte dem. Fullvuxna var de i alla fall.

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        När du skrev att du hade en sån låg temperatur i ditt akvarium så är det nog problemet fiskars immunsystem försvagas kraftig av låga temperaturer speciellt dvärgguramier som helst vill ha en temperatur kring 26 eller 28 celsius. kh 3 är inte acceptabelt utan 5 ger en bättre buffer på vattnet så att inte vattnet förändras under natten när växterna avger koldioxid vilket ger stress åt fiskarna. du kan köpa en ph buffer på 7,2. tetra är inget bra märke anser jag och du bör byta ut den mot aquatic nature och dr bassleer biofish food. du behöver inte ge frysfoder så ofta utan det räcker att göra det en gång per vecka. nitrat är farligt för fiskarna i stora mängder men 20 eller 50 mg per liter är ofarligt. hur mycket watt är doppvärmaren på? iallafall bör du byta ut den

        Kommentar

        Arbetssätt...