Sjukdom i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Sjukdom i karet?

    Hej!

    Jag är nybörjare på akvarium, och är fortfarande okunnig om mycket inom detta område, speciellt fisksjukdomar. Två fiskar har nu dött för mig, och ett par till är möjligen sjuka de med. Jag vet inte om jag har en sjukdom i akvariet, men fiskar dör väl knappast utan anledning. Är det någon som kan hjälpa mig ta reda på om/vilken sjukdom jag har i karet?

    Den första fisken som dog var min honungsguramihane. Han var pigg kvällen innan jag hittade honom flytandes på rygg bakom filtret. Hade därför ingen aning om att han var dålig. Han färgade dock aldrig ut, utan var väldigt blek ända sedan jag köpte honom, vilket var ca 3 veckor innan dödsfallet. Han var fullvuxen. Var han blek pga sjukdom, eller blir guramihanarna bara färgstarka vid lek? Ålder?
    Just nu har mina två honor ljus avföring också.

    Idag, för ett par timmar sedan, dog en koppartetra, en hona. Hon var väldigt rund, rundare än de andra tetrorna, och hade stora problem att simma. Flöt liksom halvt på sidan vid ytan, och sprattlade till emellanåt. Innan jag hann avliva henne så dog hon.

    Efter detta så studerade jag mina tetror(inte så lätt, de flesta håller till längst bak i akvariet och syns knappt bakom roten), och möjligen så är en av honorna lite svullen vid gälarna. Svårt att säga säkert, pga dålig vinkel. En hane verkar ha fått en vit fläck framme på nosen/munnen. Han är den enda som har det. Han är pigg som vanligt, en av de aktivare fiskarna i karet.

    Sen har jag en platyhona som håller fenorna nära kroppen hela tiden, har gjort så ett tag. Hon är även rätt stillastående. Jag är rätt säker på att hon äter som hon ska.