Pansarmalar och ciklider som sakta dör...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnuslar
    • June 2012
    • 15

    Pansarmalar och ciklider som sakta dör...?

    Hej!

    Jag har ett 180 liters akvarium, som bit för bit har kommit igång de senaste två månaderna. Mitt problem nu är att fiskar tenderar att dö, en efter en. Först tre pansarmalar, och sen två små ciklider. Inte på en gång, utan cirka en i veckan under ett tag. Det som händer är att de börjar lägga sig på sidan, simmar som om de tappat orienteringen, blivit yra, så sakta tröttar de, lägger sig på bottnen på sidan, och sen dör de.

    Det finns också två fjärilsciklider, ett 10-tal tetror, några amanoräkor, guppy, otocinclusar, och sen en vecka några scalare i akvariet. Alla dessa verkar friska och fräscha.

    Jag byter ca 50 liter vatten en gång i veckan, har i Aqua Safe och testar vattnet med jämna mellanrum, och det ser ut som att klor och kväve är inom rimliga gränser.

    Nån idé om vad det kan röra sig om?

    Magnus
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    kolla nitrit! Förmodligen det som är orsaken till att firrarna dör!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • magnuslar
      • June 2012
      • 15

      #3
      Hej!

      OK. Jag har teststickor som testar flera olika saker. Nitrit (NO2) verkar ligga på 0 (noll), medan nitrat (NO3) ser ut att ligga på mellan 25 och 50 mg/l.
      Okej. Hur får jag ner de här nivåerna då? Byta mer vatten oftare, eller nåt med rumpen/filtret?

      Magnus

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Karet är fortfarande bara 2 månader. Vad har du för filter?

        Corysar brukar väl vara relativt tåliga, men vad gäller ciklider så är dom lite vekare..

        NO3 behöver du inte bry dig så mycket i, bara det ligger i det området och inte över. Dina vattenbyten ser till att det inte blir för höga nivåer..

        Det som är viktigt är Ammonium och NO2, dom är skadliga för fiskar även på låga nivåer..

        Har du någon bild på karet?Ciklider vill gärna ha mycket gömställen.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Vilken sorts ciklid är det som dör? fattade inte detta i frågan.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • magnuslar
            • June 2012
            • 15

            #6
            Hej!

            Det är ett Juwel-akvarium, köpt begagnat med Juwels filter - 2 hållare med filter i olika grovlek, svarta, + ett tunt vitt. Jag sköljer inte ur detta varje vecka, men ca varannan, och byter det vita när det är brunt.

            Ska se om jag får fram en bild - det är inte sååå mycket gömställen, växterna har inte hunnit bli så jättestora än. Men malarna borde väl inte dö av det....? Tänker mig också att de är lite tåligare, och så tycker jag det där beteendet, att de lägger sig på sidan och simmar runt vilset, verkar lite specifikt. Eller?

            Magnus

            Kommentar

            • magnuslar
              • June 2012
              • 15

              #7
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Vilken sorts ciklid är det som dör? fattade inte detta i frågan.
              Hej!

              Nej, det var rätt otydligt. Det är Apistogramma borelli. Hade ett par, både är nu borta.

              Magnus

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ok, apistogrammor är lite känsliga såsom fjärilscikliderna och vill gärna ha ordentligt ingångna kar och varför fiskarna inte klarade sig kan jag inte svara på men det kan ha varit en nitritspik i karet. Köp dropptester för dessa är mycket mer pålitliga och tillförlitliga än stickor. Gör ett vattenbyte och avvakta ett tagit du ser nåt annat på fiskarna och glöm inte att minska på maten för att minska risken för nitrit nu när karet är såpass nystartat.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Välkommen hit, glömde jag säga
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • magnuslar
                    • June 2012
                    • 15

                    #10

                    Tack!!

                    Dropptest, OK. Bör man då testa ofta?

                    Och minska maten - right.

                    Vattenbyte - menar du att byta mer än 25% av karet då?

                    Magnus

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Jättebra råd att köpa testvätska för nitrit men jag säger köp ett bakteriepreparat för dem pengarna istället så får du bort eventuell nitrit istället för att bara få det bekräftat! Bakterikulturen är bara bra för karet oavsett om ditt problem har med nitrit att göra eller inte
                      Senast redigerad av åheim; 09 June 2013, 18:10.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Dopply
                        • December 2012
                        • 485

                        #12
                        Ok, jag skulle tro att du får små nitritspikar varje gång du sköljer dina filter, och byter ut den vita vadden?? Gör inte det, krama bara ur den i akvarievatten när du byter.

                        Och undvik att göra rent filtret så ofta som varannan vecka, det rubbar bakteriebalansen och skapar just dina problem. Vadden kan jag gå med på för den reducerar flödet ganska snabbt, men byt inte ut den.

                        Jag har också ett 180l Rio, och jag har funderat på att ersätta vadden med lite blå filtermatta istället. Just för att vadden geggar igen lite för fort..

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #13
                          ...Jag säger nog att du ska låta bli filtret några månader åt gången, 3-4ggr per år ska räcka! Den vita vadden kan du byta 10ggr om dan om du vill - den gör varken till eller från när det kommer till bio-filtrering! Vill du slippa hålla på och böka med vadden varje vecka så kan du köra utan den!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...