Återkommande svamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Återkommande svamp

    Har ett 190l kar med två scalarer, två diskus samt nå mindre malar. Har nu under kanske, 2-3 månader fått återkommande problem med svamp. Är nu inne på den tredje behandlingen. Det försvinner under någon/några veckor, men sen dyker det upp igen. Kör nu alltså tredje behandlingen av ESHa 2000. Första behandlingen jag körde hade jag ESHa samt salt, 1dl/100l. Har även höjt tempen i samband med behandlingarna.

    Har ni några råd vad jag kan göra för att få detta att sluta komma tilbaka?
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! har fiskarna några skador?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Du kan väl börja med att se över hur du sköter dina vattenbyten och att filter är tillräckligt (cirkualtion och mängden filtermassa) samt att du använder en bra typ av foder och i rätt mängd.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • elajsa
        • July 2012
        • 160

        #4
        Fiskarna har inga skador. Byter vatten två/ggr vecka, matar en gång per kväll (handmatar för att vara säker på att maten inte ligger och förstör vattnet).. Ytterfiltret är för ett 350l kar om jag minns rätt, så jag kan inte hitta några fel där..
        190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

        Kommentar

        • elajsa
          • July 2012
          • 160

          #5
          Frågan är dock om jag skulle göra mindre vattenbyten, en gång om dagen istället. Idag byter jag 50% två ggr vecka.. Vad tror ni?
          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Jag byter 30 % samma dag en gång i veckan och det fungerar perfekt

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av elajsa
              Frågan är dock om jag skulle göra mindre vattenbyten, en gång om dagen istället. Idag byter jag 50% två ggr vecka.. Vad tror ni?
              Har du provat att alltid bereda vattnet med vattenberedningspreparat vid bytena?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • elajsa
                • July 2012
                • 160

                #8
                Jag kör alltid vattenberedning ja.. så det är det som är det jobbiga, jag hittar liksom inget sånt problem. Men ingen som vet nån superkur eller så?
                190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  Om fiskarna inte har några skador på något sätt tycker jag att det är konstig att dom har fått svamp. Svamp orsakas av saprogelia och achlya och kan inte få fäste på huden utan att det skador eller så kanske fiskarna har mycket dålig slemhud. var är det för fiskar som fått svampen och var sitter den? en bild skulle vara väldigt bra om du kunde visa

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Vilka av fiskarna är det som fått svamp?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Och är det svamp?
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av viktorbj
                        Svamp orsakas av saprogelia och achlya och kan inte få fäste på huden utan att det skador
                        Riktig svamp är mycket sällsynt i akvarium, det är nästan alltid egentligen columnaris.

                        Jag skulle nog vilja se en bild på de här sjuka fiskarna, men om* medicinen biter men sjukdomen återkommer verkar det ju som om behandlingen är för kortvarig. Han kanske skulle behöva medicinera dubbelt så länge så att sjukdomen inte bara trycks ner utan faktiskt slås ut.

                        * stort "om". Jag tror aldrig jag sett en akvariemedicin som haft effekt mot sjukdom, utom för yttre parasiter som vita prick.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • elajsa
                          • July 2012
                          • 160

                          #13
                          Det är både diskusarna och scalarerna som drabbas.. Och ja, det försvinner av behandlingen, men kommer som sagt tillbaka. Jag har själv funderat som du säger Azur, att behandlingen kanske är för kort. Just nu står det att man ska behandla tre dagar, men jag funderar på att köra en längre behandling.

                          Ska se om det syns något när jag kommer hem, isåfall tar jag bild och lägger upp. Tack för era svar!
                          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur

                            * stort "om". Jag tror aldrig jag sett en akvariemedicin som haft effekt mot sjukdom, utom för yttre parasiter som vita prick.
                            Jag tror också att det är generellt svårt att få nån positiv effekt av mediciner men nått jag kan hylla är sera nematol vid utbrott av camallanus, grymt effektivt!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...