Vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Vita prick

    Min slöjstjärt har drabbats av vita prick. Inte många prickar alls, men lite grand längst ut på slöjan. Det startade med en prick, dagen efter två prickar, nu är de något otydliga men finns dock där. Har nu bytt 50% vatten och tillsatt lite salt. Medicin "Punktol" är hemköpt. Men jag avvaktar med att börja medicinera. Kanhända att det försvinner av sig självt. Prickarna är inte lika tydliga just nu. De är liksom på väg att suddas ut som det ser ut. Det är enbart slöjisen som drabbats. Har kollat på övriga fiskar men ser inget på dom.
    De övriga fiskarna i karet är 1 Ancistrus, 10 vinkeltetra, 5 metallpansalmal, 3 siameser, 2 neontetror (kvar från starten), ett okänt antal endler/guppies.
    Inget nytt tillsatt på länge.
    Enda förändringen som skett är att jag stängde av doppisen när det började bli varmt. Har nu satt på den igen. Grader på vattnet är 27-28 enligt termometern.
    Min fråga är: Vad kan jag göra mera förutom medicinering?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du högre temp trivs inte vita prick, så det är ganska troligt att den lägre tempen triggade igång sjukdomen.
    Till de fiskar du har, hade jag personligen stängt av doppvärmaren och sett var tempen hamnar, och 25 grader räcker gott. Sedan kan du köra på medicinkuren, det tjänar inget på att vänta tills det ev. smittat ner övriga fiskar.
    Kanske kan det behövas fler än en medicinkur för att komma till bukt med problemet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Till de fiskar du har, hade jag personligen stängt av doppvärmaren och sett var tempen hamnar, och 25 grader räcker gott.
      Jo det var så jag med tänkte. Men det fungerade visst inte så bra.
      Sedan kan du köra på medicinkuren, det tjänar inget på att vänta tills det ev. smittat ner övriga fiskar.
      Kanske kan det behövas fler än en medicinkur för att komma till bukt med problemet.
      Ok.. lika så gott att köra igång med medicinering alltså.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jepp, ju tidigare du motar Olle i grind desto lättare att komma tillrätta med problemet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Jag tycker inte du ska medicinera höj temperaturen till 31,5 då dör dessa parasiter.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av viktorbj
            Jag tycker inte du ska medicinera höj temperaturen till 31,5 då dör dessa parasiter.
            Hur länge ska MonkanS ha den tempen vara i karet? Är det av erfarenhet med de fiskarna du ger det rådet?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Jag avvaktar flera svar. Har inte börjat medicinering än. Det ser ut som att de få prickar som uppstått är på väg att försvinna.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Facit:
                De få prickar som blev försvann utan medicinering. Nu blev det dessutom en naturlig temperaturhöjning i karet pga sommarvärmen.
                Alltså.. 50% vattenbyte, salt och temphöjning fungerade när det nu bara var i början av vita-prick.
                Medicinen sparar jag för framtida bruk. Den är daterad till år 2016 så den håller sig ett bra tag.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                Arbetssätt...