Svullen och Långsträckt Pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rubberman
    • March 2012
    • 101

    Svullen och Långsträckt Pansarmal

    Har två st pansarmalar i mitt 200l, Karet har varit igån ca 2,5 år. Matar mestadels med köpt frysfoder (räkmix, mysis, malda musslor) men kompletterar ibland med räkor fiskbullar broccoli och maltabletter.

    PH 7,0 KH 3-4

    Pump Fluval 4 innerpump, Har nyligen rensat undan en hel del växter och haft proble med att pumpen sätter igen.

    Magen på min mal har svullnat upp till nästan den dubbla storleken. den har blivit slöare. Rör fortfarande på sig och tar sig upp till ytan för luft.

    byter vatten för det mesta varje vecka, kan vid enstaka tillfällen låta det gå två. vatenberedningsmedel+0,5 dl ektosonsalt brukar jag använda i samband med bytet.

    kör med pmdd och ec. betraktar fiskbelastningen på karet som hög.

    Någon som har erfarenhet ?
  • åheim
    • April 2006
    • 13117

    #2
    Utgången av fall som du beskriver är dåliga. Buken är högst troligt en enda varig sörja. Du har hög fisklast säger du och då är ett fluval 4 kanske inte tillräcklig... Du doserar också PMDD, men med hög fisklast kan det leda till farligt höga mängder makroämnen (nitrat, fosfat, kväve mm.) eftersom fisken också producerar detta genom sitt avfalll!

    Du kanske ska ha mera filtermaterial och kanske göda med bara mikroämnen?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rubberman
      • March 2012
      • 101

      #3
      Misstänkte nästan det....

      Kanske lika bra att göra processen kort då, ser ut som den håller på att explodera.

      Är borta stora delar av nästa vecka, då den är fullvuxen så finns ju risken att den dör och förgiftar vattnet ytterligare.

      har inte jättemånga fiskar men de jag har är ganska stora(ett par för stora för 200l). Kanske byta ut orginal filtret mot blå filtermatta ??

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        Ja det är nog bäst att ta bort den på en gång... När det gäller filtret så tror jag inte du får ut just nå mer av det med blå grov matta, bättre att sätta i ett till.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rubberman
          • March 2012
          • 101

          #5
          Avrättning avslutad, Har ett par gamla eheim 2252, kan kanske ta de bästa delarna och få ihop ett helt innerfilter. filtermassan är oanvändbar (smular). Tack för hjälpen hade nog tagit beslutet själv imorgon, alltid lättare om någon håller med.

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Hej! det låtter som bukvattensot (dropsy ) den här sjukdomen är inte särskilt smittsam om inte dock levern är grön på fisken.

            Kommentar

            • Rubberman
              • March 2012
              • 101

              #7
              Inte helt osannolik, utlösande faktor stress. Har två andra större malar som lever rövare. Har bytt 50% av vattnet och ligger lite lågt med pmdd tillsvidare. Hoppas därmed att massdöd undviks. Den andra långsträckta pansarmalen verkar frisk än så länge.
              Hoppas kunna undvika medicinering genom detta.

              Kommentar

              Arbetssätt...