mask i mysis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhedberg
    • August 2012
    • 16

    mask i mysis

    Hejsan va ute för några dagarsen o fångade 3kg mysis som jag frös, innan jag förs allt så gav jag mina fiskar lite färsk mysis. Idag när jag skulle bryta av några bitar mysis så jag att det hade krypigt ut mask ur vissa av dom. Maskarna ser ut som springmask. nu undrar jag om detta kan smitta fiskarna och hur ska jag isf få bort masken ur fisken? Mvh Robin.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Det är tänkbart.
    2) Tror inte du behöver oroa dig, ett lågt antal parasiter brukar inte vara farligt för fisken. Annars är det väl avmaskningsmedicin som gäller.

    En fråga - menar du att maskarna överlevde infrysning?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Rhedberg
      • August 2012
      • 16

      #3
      Nej dom hade krypig ut ur mysisen i frysen men va döda.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Säker på att det inte var nåt som följt med när du fångat mysis? Om det nu är en parasit som varit i mysisen så behöver du nog inte vara orolig för den. En mysisparasit som är stor nog för att se är troligen i sin slutvärd och kommer förmodligen inte att klara av att överleva en fiskmage och sen ta sig vidare ut i fisken.

        De parasiter som lägger sig i en mysis i förhoppningen att den skall bli uppäten så att de kan infektera en fisk är mycket mindre, det handlar då snarare om små cystor på nån tiondels mm eller så. Sånt hittar man inte om man inte letar med mikroskop.

        De maskar du sett är alltså med all sannolikhet inget problem men det är inte uteslutet att det finns annat i mysis som skulle kunna ställa till det. Risken är inte så stor men det går inte att säga att den inte finns. Frysen hjälper helt klart men det är inte garanterat att allt dör. Exempel på hur det kan se ut:

        Parasiter i fisk som kan ställa till det för människor, t ex torskmask, tre dygn i minus 18 dödar parasiterna.

        Trikiner i vildsvin, fyra veckor i minus 18 dödar tre arter av fyra.

        Ägg av dvärgbandmask, en vecka i minus 80 krävs för att slå ut dem.

        Är man orolig för parasiter i levande foder så hjälper det alltså helt klart att frysa in fodret men man bör räkna med att det får ligga ett tag och det gäller också att frysen verkligen är kall.

        Vart fångades dessa mysis?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Rhedberg
          • August 2012
          • 16

          #5
          okej tack för det svaret =) dom fångades i karlskrona skärgård.

          Kommentar

          Arbetssätt...