Vad har hänt med min rasbora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wingård
    • January 2013
    • 4

    Vad har hänt med min rasbora?

    Såg precis att en av mina rasboror har bleknat, stjärten blivit en svullen boll och ett par vita utväxter.

    Försökte ta ett par bilder men de är ju så snabba rackarna:



    60L akvarium
    ~7 pH
    ingen NO2
    byter 1/3 vatten varannan vecka

    Förslag på vad detta kan vara och vad jag skall göra mottages tacksamt!

    Mvh /Alexander
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Säkert nån form av bakterieinfektion. Mitt råd är att omedelbart ta ut fisken och avliva den innan de andra fiskarna smittas. Det är avlägset tänkbart att det går att behandla sjukdomen, men medicinen kostar helt säkert motsvarande 10 nya rasboror och det är nästan garanterat att den inte kommer att hjälpa.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Fischy
      • February 2011
      • 137

      #3
      Jo, om jag ser rätt så är det en slags bakterieinfektion så som Azur skrev. Jag har själv haft något liknande för en månad sen och jag behandlade med en medicin som hette bactopur eller så. Men alla förutom en dog en efter en, fast den fisken dog igår också. Men jag lyckades behandla sjukdomen i akvariet men fiskarna klarade inte av sjukdomen. Det är nog bäst att avliva fisken, det kanske låter grymt men det är bäst för dina andra fiskar och för fisken som just nu lider troligtvis. Men håll koll på de andra fiskarna så att inte de får något också, då måste du behandla med någonting och då är det bäst att du frågar någon pålitlig person i affären.

      Kommentar

      • Alexander Wingård
        • January 2013
        • 4

        #4
        Tack så mycket för råden! Aldrig kul att avliva en fisk men känns bättre att i alla fall ha fått en ytterligare åsikt.
        Om man nu haft en sådan fisk i karet, behöver man då behandla i preventivt syfte eller skall jag göra som Fischy skriver och vänta och se om någon annan blir drabbad?

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          nej! absolut inte man ska inte behandla en baktereinfektion på det sättet titta istället så inga fler symtom kommer och har du nåt karantänsakvarium? det är i ett sånt akvarium man ska behandla bakterieinfektioner och aldrig i vanliga akvariet! dom sjukdomar som man ska behandla på plats är vita pricksjukan och andra såna sjukdomar

          Kommentar

          Arbetssätt...