Vitaprick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anakin88
    • June 2012
    • 38

    Vitaprick

    Hej,

    Har nu påbörjat en kur av vita prick medicin. I akvarieaffären fick jag rådet att dosera med grovsalt, var och köpte detta idag. Hur mycket bör jag dosera och när? Har som sagt gjort första doseringen av medecinen idag. Akvariet är på 540 liter. Någon som vet?
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    #2
    Har hört att 1dl=100L, MEN är inte säker då detta var fin-salt

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Jepp.. dl per 100l.. går att gå betydligt högre också..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Hej! bra att du använder en sådan metod och att zoobutiken sa det till dig men om fiskarna inte är nå värmekänsliga använd inge salt och
        istället höj tempen till 31,5 grader desa parasiter klarar inte av en sån hög temperatur och dör att du har fått vitapricksjukan i ditt akvarium beror nästan alltid att inte allt står rätt till kan du skriva lite om ditt akvarium exempel hur nitrit värdet är hur nitrat värdet är vad du har för fiskar hur temperaturen är hur ofta du byter vatten hur du gör rent filtren skriv gärna också lite mer

        Kommentar

        • Anakin88
          • June 2012
          • 38

          #5
          Mina vattenvärden är bra, både nitrit och ph-värden ser bra ut. Har höjt temperaturen till 30 grader nu, normalt har jag 28 grader. Men ska testa att använda grovsalt lite längre fram när jag ser att prickarna börjar försvinna. Tack för infon

          Kommentar

          Arbetssätt...