hjälp med slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    hjälp med slöjstjärtar

    hejsan!
    såg att några av mina slöjstjärtars fenor är helt trasiga, med vitt..slemliknande där fenorna är sönder.
    vissa delar på kroppen har också vita prickar.

    tog ut min pansarmal, för jag tänkte att jag måste salta.

    hur mycket salt ska jag ha i !?! akvariet är på 222 liter, med;
    pleco, gibbiceps, ancistrus, slöjstjärtar, silverhajar och siamesiska algätare

    och! vad ska jag göra!? byta vatten, tvätta filter!?

    behöver hjälp snabbt!!!!
    Zoon
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    #2
    eftersom ingen nu svarat, så har jag fixat akvariet..
    vet inte om jag gjorde rätt men jag gjorde såhär:
    tvättade filtret, tog bort ca 70-80 liter och la till lika mycket, saltade (1 dl, har inte mer hemma) och nu har jag satt en filt över akvariet för jag blev tvungen att springa där mycket, och min kompis kommer snart och vi ska umgås i vardagsrummet.

    var detta bra eller dåligt?
    varför jag satte filten på är för att de inte ska vara så stressade, och för att jag glömde lampan på inatt så dom får natt nu..
    Zoon

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Mer kan du nog inte göra. Hoppas han blir bättre.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • varg
        • August 2002
        • 1002

        #4
        dom!
        alla fem är attackerade!
        malarna verkar ha klarat sig, bara slöjjisarna.

        glömde säga att jag satte i två doppvärmare, en 50W (på ca 30 grader, ifall den skulle kunna lyckas värma karet lite) och en på 100W tror jag. den stora funkar inte, men får hoppas att det värmer lite...
        Zoon

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Tycker inte du ska värma upp karet. Slöjstjärtar trivs bättre i rumstempererat vatten. Ok, har du missat något vattenbyte eller matat för mycket? Svampangrepp brukar komma när fisken är lite ur kondition.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • varg
            • August 2002
            • 1002

            #6
            okej! ska ta bort den då.
            ja, jag var på läger i tio dagar, kom hem förra torsdagen. gjorde vattenbyte på fredagen. sen har jag inte gjort nåt fler, har inte hunnit. under de tio dagarna har de inte tvättat filtret eller bytt vatten. mat fick dom förrigår, alltså i fredags.
            Zoon

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Ok, de kommer nog att repa sig när vattnet blir bra.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • varg
                • August 2002
                • 1002

                #8
                ska jag byta vatten varje dag nu?
                isåfall, hur mycket? och ska jag tillsätta något salt vid vattenbyte? (mängd salt?)
                Zoon

                Kommentar

                • Kringlan
                  • October 2002
                  • 100

                  #9
                  Du ska inte göra vattenbyten varje dag, det finns även medicin i zoo affärer mot detta.
                  Beroende på vilken medicin du köper så ska man göra på olika sätt men den medicinen som jag har använt så ska man inte byta vatten på 4-6 dagar beroende på om fiskarna verkar har repat sig eller inte.

                  Ja lycka till mer kan jag inte säga, för alla de flesta sjukangrepp brukar sluta illa.
                  Men se det så att de som överlever de kommer sannolikt att stå emot samma sjukdom igen ifall den kommer tillbaka..

                  [______] 240 liters kar
                  [_] 30 liters kar
                  "gör inget som jag inte skulle göra"

                  Kommentar

                  • varg
                    • August 2002
                    • 1002

                    #10
                    okej..har inte råd med medicin
                    tog bort doppvärmaren, fick det upp till 27 grader. fiskarna verkades trivas, speciellt slöjstjärtarna som blev mer livliga. ska jag ha på den då ?
                    Zoon

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      Hej Pumpan,

                      Har du försökt leta efter svar här på Zoopet? Det har skrivits rätt mycket om dessa ämnena.

                      1. Bra att du fått upp tempen till 27c. Just 27-28c rekommenderas vid parasitangrepp och detta på grund utav parasiternas utveklings stadier förkortas och mindre tid medicinering behövs. För övrigt har det skrivits om temperatur och skillnaden mellan känsligare slöjstjärtar och vanlig guldfisk. Som du ser är de livligare vid lite högre temperatur än bara rumstempererat.

                      2. Salt - ta vanligt salt, helst utan jod och klumpmedel. Jag har använt salt till diskmaskinen i nödfall - innehållsförtekningen indikerade rent salt...
                      -
                      However, the recommended dosage from Doc Johnson is 1 teaspoon of salt per gallon of water every 12 hours not to exceed 3 treatments. If dealing with large tanks or ponds you will need to use 3 pounds of salt per 100 gallons of water.

                      De har gjort om pounds till te och matskedar för det är oftast enklare för någon som har akvarie.

                      <b>Detta betyder: 1 tesked till 4 liter var 12 timma, tre gånger...222l/4=55.5, så 55.5 teskedar tre gånger med 12h uppehåll.</b>

                      Du kan ju också följa 0.3% vilket ger 3 gram per liter vatten.
                      http://www.goldfishinfo.com/salt.htm

                      <b>I värsta fall, lite mer än - 0.5 kg salt 3 gånger med 12h uppehåll i mellan behandlingarna.</b>

                      För Salt dopp:
                      SALT DIPS

                      Dips are brief exposures of a fish to a medication followed by the fish being put into fresh water.

                      Materials:
                      <b>1/2 cup (1cup = 2,5dl) salt with no additives per gallon (ca 4liter)</b>of tank water (no temp shock)

                      Methods:
                      0. mix the salt into the water.
                      1. put the fish into the salt water and start timing the dip. A salt dip of 30 seconds for small or stressed fish is sufficient. Fish can be dipped up to 5 minute if they continue to swim without sign of distress.
                      2. the fish will come up to the top, generally on its side, poke the fish and the fish will dive and swim
                      3. if the fish doesn't dive or doesn't dive quickly, take the fish out and put them into fresh water. It is not a good idea to put the fish back into the tank they came from until that tank is cleaned out or treated first for parasites.
                      4. take even a still active fish out after 5 minutes, leaving them in the salt dip longer will kill them.
                      5. for SMALL FISH, when they come up to the top and start rolling even slightly, they must be removed immediately no matter what the time limit. This means their gills can't handle it. Even if it has only been a few seconds.

                      Cautions:
                      1. the fish may dive to the bottom of the tank and sit there, this is usual
                      2. after the dip, the fish will "purge" both feces and ammonia from the gills, so the water must be tested and the water changed



                      Mellan:
                      http://www.fishdoc.co.uk/cases/goldfish01.htm
                      http://users.megapathdsl.net/~solo/puregold/home.html
                      http://www.koivet.com/index.php

                      Hittar jag allt jag behöver om fisk sjukdommar...

                      Dessa är också mycket bra.

                      http://members.aol.com/sirchin/goldfish.htm
                      http://www.aquarium-supplies.co.uk/diseases_cures.htm
                      http://www.geocities.com/Tokyo/4468/
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Om du höjer tempen utan att medicinerar påskyndar du bara sjukdomen. Se till så du har börjat medicinering INNAN du höjer tempen. När jag behandlat mina Slöjstjärtar och bara annvänt salt tycker jag det har funkat bättre i 20-22°c än i &lt;25°c.
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • cri
                          • September 2002
                          • 700

                          #13
                          Hej Oscar,

                          Anledningen till att jag skriver att de "trivs" bättre i varmare vatten än 22 är att uppfödare har testat immunförsvar etc. utav slöjstjärt i olika temperaturer och kommit fram till en rekommendation utav 27-28c.
                          Mvh, cri

                          Kommentar

                          • Oscar Cederqvist
                            • November 2002
                            • 6546

                            #14
                            Ja att hålla slöjstjärtar så varmt är enligt mig inga problem. Det jag menar är att den tempen påskyndar sjukdoms förloppet, något man inte vill om man inte medicinerar.
                            Oscar Cederqvist

                            Kommentar

                            • cri
                              • September 2002
                              • 700

                              #15
                              Gällande parasiter <b>vill </b>du <b>påskynda </b>deras "livsomlopp" Vet inte vad det heter på Svenska men du vill påskynda loppet mellan ägg och larv stadie. Ju varmare desto kortare och detta fór att äggen inte påverkas utav saltet - bara larverna dör. Ska se om jag hittar texten i gen på nätet. Återkommer...
                              Mvh, cri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...