hjälp med slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #16
    Ja, men samtidigt förökar dem sig snabbare om man inte har medicin som dödar äggen. Jag tror inte salt klarar av det själv, men jag är inte säker. Man får i alla fall ha en stark saltlösning och det klarar nog inte fisken heller att gå i.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #17
      Här förklaras det... Som du ser kan en temperatur förhöjning ta död på vita prick och saltet gör det definitivt och i koncentrationer innan fisken dör. Det vore bra om du läste lite fakta innan du skriver. Eller backa gÄrna upp dina påstående med citat från böcker eller siter.


      http://hmsc.oregonstate.edu/classes/MB492/ICHadams/
      Raise the temperature in the tank above 85 degrees for 5-7 days. The tomites do very poorly at these temperatures, and it also speeds up the life cycle so more organisms are vulnerable to killing at any time. (85F=29.4C )


      Bra sida för vita prick!!!
      http://puffernet.tripod.com/ich.html
      4. Raise the temperature of your tank to the maximum allowable level, taking note of the tolerance level of your species of puffer. This speeds up the life cycle of Ick, allowing it to be killed faster as it brings the parasite into its tomite stage sooner. ... The time the parasite stays on the fish is also dependent upon the water temperature. By raising the water temperature you will shorten the time it take the parasite to leave the host, but speeding up the time it take the new cysts to develop. This will be useful for medications that kills the cyst stage of the parasite. The young parasites cannot live long free swimming either. If they cannot find a host, they die with in a few days. According to experts, at 68 Fahrenheit no free swimming parasite can live more than 55 hours. If you were able to remove all the fish from a infected tank, the tank will be safe again after 3 day, But this is not a viable option. Complete treatment of a diseased fish will take longer, and you must treat the whole aquarium as there might be some parasites still present.

      http://www.aquarium.net/0197/0197_1.shtml
      The Theront stage is very sensitive to higher temperatures, which is the reason that many skilled Aquarists often try eliminating an outbreak, purely by increasing the number of degrees Fahrenheit by some 5-8 ° whilst the infestation is endemic. ... 2) Heat treatment, which can be highly effective. However again there are species of fish, that will not tolerate the temperatures needed to be effective.


      http://www.state.me.us/ifw/fishing/fishlab/vol3issue4.htm
      The Ich lifecycle is greatly influenced by temperature. Epizootics occur with relative predictability. For example, in Maine, Ich outbreaks occur in waters immediately after ice melts. In other parts of the United States, it has been reported in early spring when water temperatures reach between 16°C and 19°C.
      Mvh, cri

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #18
        Det står ju att det skyndar på utveklingen och fler parsiter blir tillgängliga för utrotning. Då måste man samtidigt medicinera annars kommer de att döda fisken snabbare.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #19
          Jag skriver bara efter egna erfaenheter och vad jag hört från andra akvarister. Att det står i en bok betyder inte att det är den enda rätta lösningen eller den bästa för just detta problemet. Vi vet inte ens vad det är för parasiter eller om det ens är det. Jag tycker salt är en bra första försöks "medicin" men det kan ge
          allvarliga problem om man tror att det löser alla problem.
          Ps: Jag skrev faktiskt att jag inte viste om saltet råde på parastiterna men du kanske inte läste så noga.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #20
            Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara för att få dig att förstå... Har gjort vad jag kan men efter detta ger jag upp :o)

            Ta en titt på siterna och läs vad du kan och kom tillbaka senare om du fortfarande inte förstår meningen och hur en höjning utav temperaturen/ ger snabbare livsomlopp/ höjd temperatur som också dödar parasiterna (inte äggen) /salt som dödar parasiterna /härmed är ett snabbare livsomlopp bättre för fiskarna för man behöver ha kortare tid med högre salt koncentration...
            Mvh, cri

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #21
              Jag skriver det en gång till så kanske DU förstår. Jag skrev att jag inte viste om saltet dödade, det har du nu förklarat att det gör, jag har inte sagt något efter det. Vet du hur många slags parasiter det finns? Vet du vad det är för parasiter i denna fråga, om det nu är parasiter? Tycker du tar till din bok lite för snabbt. Hitta orsaken innan du börjar bota de sjuka.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • varg
                • August 2002
                • 1002

                #22
                just nu är det såhär:
                Goldie ska tas bort..hon simmar uppochner, fenorna är HELT sönder och hon andas häftigt..vet bara inte HUR man dödar en mediumstor slöjstjärt..utan att "slakta" (dvs att det kommer blod)
                och min Misse gömmer sig i växten. men fenorna är hyfsat OK på honom...lite trasiga, lite vitt genomskilniga.
                Eddies fenor har blivit bättre, bara liiite genomsklingit nu..de två mindre slöjisarna verkar OK nu. inga prickar.

                det är bara slöjstjärtarna som drabbats..vatten är runt 27 grader just nu, ph och sånt vet jag inte.
                hyfsat syrerikt skulle jag tro.., har pump och filter på (munstycket är ca 0,5 cm ovanför vatteytan)

                vad ska jag köpa för slags medicin? mot fenröta?
                tack för svaren, och för debatten. och länkarna!!

                cri du är en hjälte! ska genast läsa länkarna du skickade.
                Zoon

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #23
                  När min slöjstjärt var likadan, inga stjärtfenor alls, Så lät jag den gå i salt ett par veckor. Jag var på väg att avliva honom ett par gånger men han repade sig och mår bra idag.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • varg
                    • August 2002
                    • 1002

                    #24
                    men Goldie ligger lite smånsett vid ytan och flämtar...fenorna är helt trasiga..ser inte kul ut.
                    har inte ens lust att försöka, så som hon ser ut...måste bara komma på hur jag ska ta bort henne, så det går snabbt och enkelt.

                    just nu är hon ensam i ett 10 liters (37 & 16 liters är upptagna och 10 liters är det största tomma jag har för tillfället)
                    satte handduk över så hon inte ska vara så stressad...
                    Zoon

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #25
                      Om du ska avliva henne så är det bästa att klippa av huvudet på henne.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • varg
                        • August 2002
                        • 1002

                        #26
                        HAHA! det var kul...problem problem, jag är ensam hemma.
                        jag älskar djur, och mina fiskar. inte lätt att bara hugga av huvudet..och min bästis är inte heller så villig skulle jag tro..

                        måste man klippa av huvudet!? vill inte ha blodbad..
                        Zoon

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #27
                          Det är smällar man fåt ta. Jag kan inte påstå att jag njuter när jag avlivar en fisk men det är ju för fiskens bästa.
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • varg
                            • August 2002
                            • 1002

                            #28
                            aldrig att jag hugger huvudet av den.

                            min polare hugger inte huvudet av den. och vad nu? Ingen hugger huvudet av den! Kalla mig djurplågare, men jag hugger inte huvudet av den. Måste finnas nåt finare sätt...
                            Zoon

                            Kommentar

                            • cri
                              • September 2002
                              • 700

                              #29
                              Hej Oskar,

                              Lugna ned dig... kanske du ser att vi har skrivit om varandra. :o)

                              Jag föredrar fakta blandad med min egen erfarenhet. Det är så jag skriver helt enkelt. Irriterar det dig så är du välkommen att ignorera mina inlägg.

                              Orsaken till sjukdommen är, som du nämner, ett helt nytt ämne och ett mycket viktigt sådant. I detta inlägget har jag koncentrerat mig på att så snabbt som möjligt ge Pumpan akut hjälp/råd.

                              Om jag vet vilka parasiter som finns? Ja, och också att salt dödar de flesta parasiter så nár man inte vet är det ett bra första hjälpen.

                              Pumpan!
                              Om du kan, sätt Goldie i karantän med salt. Prova med en tesked per liter. Ingen mat och se hur upp och ned flytningen går. Har du läst om fenröta här på zoopet? Klarar hon sig kan vi titta närmare på upp och ned flytningen och dess orsaker/behandling senare. Ser värre ut för fisken än vad det är. De vänjer sig tydligen.
                              Mvh, cri

                              Kommentar

                              • varg
                                • August 2002
                                • 1002

                                #30
                                Okej..kan ju försöka. fast hon ser verkligen hemskt ut..
                                min kompis har medicin mot fenröta, men jag har ingen salt. ska handla salt (utan jod?) idag...

                                men jag har ingenstans att ha henne, alla "stora" är upptagna redan. har bara 10 liters..
                                Zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...