Varför blir fenorna så konstiga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Varför blir fenorna så konstiga

    Har ett gäng pansarmals yngel och på många så har fenorna dragit ihop sig på både rygg och stjärten, vissa bara på ryggen blivit lite spetsiga.
    Någon som har en aning om varför detta händer
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1280175.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,8 KB
ID: 2184021
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    En av mina små ser litegrann ut sådär, men den verkar må bra ändå. Veti nte varför det blviit så. :o
    350L Diskus

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Mina ser också ut att må bra men jag har haft sån otur med den senaste kullen att dom har fel färg och flera har blivit såhär, fast många har bivit det på äldre dagar. Har varit med om att någon enstaka har blivit sån och oftast så har dom gått bort med.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Sur_som_en_scalare
        • April 2012
        • 46

        #4
        Det ser ju ut som det fenklibb som guppys ofta får när de lider av ohälsa. Nu var ju detta inte en guppy, utan en corydoras, så saltbad står väl inte främst på listan över potentiella kureringsförsök. Nåt tok är det ju, men sen exakt vad är ju svårt att sia om. Vattnet? Stress? Bacillusker?

        På guppysarna här hemma kan jag ibland få ordning på fenklibbet med Omnipur, om jag tar det i ett tidigt stadium. (sjukkar med lite salt och medecin i). Är fisken svag i övrigt lyckas jag aldrig, då blir fisken stadigt sämre trots behandling och vi får ta bort den. Är fisken pigg och i övrigt symptomfri och äter bra händer det att ohälsan vänder.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Varför blir fenorna så konstiga

          Det finns egentligen inget som tyder på att saltbad och corys är en taskig kombo.

          Jag har saltat dem ganska friskt vid ett par tillfällen och det har de inte brytt sig om alls. Det är således ett alternativ att prova.

          Görs det en googlesökning på corydoras och salt så dyker det upp fler som säger som mig om ni blir tveksamma
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jag har också funderat på klisterfenor o varför det uppkommer.bytar vatten varannan dag o häller i easy life nästan varje dag eftersom att jagkluddat en del med filtret
            Det var räksäkrat med vadd o sattes igen helatiden. Har en ny lösning nu som jag hoppas funkar. Satte i salt igår med.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              Där kanske du har orsaken, "kluddat med filtret" och kanske att fisken inte mått bra av så pass mycket vattenbyten. Om det är fenklibb eller bara att de drar ihop dem för att de mår mycket dåligt kan jag inte svara på.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Visst kan det vara kluddet med filtret, jag har däremot inte rengjort det inuti där makaronerna är utan jag har haft filtervadd utanpå pumpen som jag har rengjort när flödet blivit dåligt villket det blev snabbt, nu har jag satt en filterkudde utanpå istället och hoppas på att flödet håller sig någorlunda. Har bytt ut en spann vatten varannan var tredje dag i ett 56 literskar. Får hoppas att det rättar till sig nu om jag inte behöver röra det mer, men fiskarna får vi se hur det går med.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Millan2000
                  • April 2013
                  • 48

                  #9
                  Ursprungligen postat av solis
                  Jag har också funderat på klisterfenor o varför det uppkommer.bytar vatten varannan dag o häller i easy life nästan varje dag eftersom att jagkluddat en del med filtret
                  Det var räksäkrat med vadd o sattes igen helatiden. Har en ny lösning nu som jag hoppas funkar. Satte i salt igår med.
                  har läst tips om räksäkra som jag tyckte verkade väldigt enkelt o som inte sätter igen filtret. Trä en nylonstrumpa över pumpen

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Hade det från början men på denna pumpen så sätter det igen sig snabbt med strumpan av någon anledning och även fast det är en pump som ska kunna ge endel så är den nog gammal och svag och flödet blir snabbt dåligt tyvärr, men tack för tipset ändå.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Hej! är det bara ynglen som har fått det? för jag tänkte på näringsbrist vad matar du med för märke utav fodret och vad är det för foder?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...