Kampfiskhona symptom, hjälp med diagnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DZ89
    • April 2013
    • 1

    Kampfiskhona symptom, hjälp med diagnos

    Jag hade en kampfiskhona som när jag kom hem efter 2 dagar borta, var död, flöt och hade en luftbubbla på sidan av buken. Hon var romstinn om jag minns rätt.

    Nu har jag varit borta 2 dagar och jag kommer hem till att nya kampfiskhonan flyter och har en liten utbuktning på sidan om magen, hon har svårt att hålla sig rak i vattnet utan flyter som upp på sidan. Hon kan simma runt ett tag med svårigheter att hålla sig nere i vattnet men efter ett tag blir hon trött och lägger sig vid termometern som hjälper henne att stadga upp sig. Hon har senaste veckan blåst egna små klena bubblor då även hon är romstinn. Dock hon blåser inte bubblorna som hanen, alltså spottar ut salivindränkta bubblor genom munnen, istället tar hon luft vid ytan och sen "släpper" bubblorna från gälarna.
    Hon är förövrigt alert och nyfiken och kommer då jag går dit och kikar. Jag ger dem oxhjärta 4-5 gånger i veckan, någon gång varvar jag med artemia och sen får dom lite flingfoder någon gång nu och då. Tempen ligger vanligtvis på 25-27, har nu höjt till 28-29.
    Jag gjorde ett större delvattenbyte för en vecka sedan och fyllde på med vatten berett med aquasafe.

    Kan detta vara luft i tarmarna av att hon sväljer luft och försöker blåsa egna bubblor? Kan jag göra något för att lindra hennes symptom? Kan det bero på att hon är romstinn, att det blivit stopp någonstanns? Kan hon ha skadat simblåsan?
    Eller kan det vara något annat??

    Är tacksam för snabbt svar då jag är orolig för henne.
    /Denise
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! kan du visa en bild på fisken? Det låter egentligen inte som att hon är romstinn det låter mer tyvärr som bukvattensot ( dropsy)
    den sjukdomen är nästan alltid dödlig det enda som kan hjälpa är att behandla med metronidazol i ett karantäns akvarium. sluta också med att ge kampfiskarna oxhjärta helt eftersom det kommer ifrån ett varmblodigt djur och då främjer det också en ökning av tarmflagylater. hur stort är akvariet? men som sagt fortsätt med att ge dem proteinrik mat och mat som innehåller mycket vitaminer
    hur är ph värdet och nitrit värdet? men tro inte det värsta det behöver inte alls vara bukvattensot utan kan också vara en förstoppning
    men jag kan inte bedöma nånting säkert om du inte visar en bild. ta gärna helst en bild uppifrån henne

    Kommentar

    Arbetssätt...