Vattenbyte och upp&nersimning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG81
    • October 2011
    • 29

    Vattenbyte och upp&nersimning

    Hej, jag skulle göra ett vattenbyte idag och upptäckte till min förskräckelse att mer än hälften av fiskarna började simma upp och ner...! Detta har aldrig hänt förut trots att jag har haft akvariet i ca 1½ år nu. Efter en orolig vakan i ca 30 minuter verkar det som att alla fiskar långsamt kom på bättringsvägen och alla har sett ut att klara sig. Vad kan detta bero på? Jag bytte en (inner)filterpatron i samband med bytet, kan det ha något med det att göra? Var vattentemperaturskillnaden boven i dramat? Jag brukar köra med bara kallt vatten från kranen (har en slang som kan kopplar direkt på kranen som tömmer och fyller på vattnet) och så även denna gång. Jag bytte ca 1/3 av vattnet, har ett 200l akvarium. Mina fiskar är Mari Gold och Gul labidochromis. Med vänlig hälsning, Henrik
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kan va tempen ja

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Ja fisken kan inte reglera sin kroppstemperatur och den kan hamna i shock. Kanske du ska sluta med iskallt vatten...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • HenrikG81
        • October 2011
        • 29

        #4
        ok, har hört att kallt vatten innehåller mindre skadliga ämnen (mineraler) men det kanske är bättre med varmare vatten än att riskera att de dör i shock...

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Jag har också observerat chock hos fisken när jag använt kallvatten och temperaturen sjunkit för mycket, (några enstaka graders skillnad verkar vara okej).
          När jag bytte vatten igår blev det lite väl kallt och några kardinaltetror lade sig på botten och såg döda ut, de började som tur var leva igen när jag skulle håva upp dem!

          Eftersom jag hämtar vatten i dunkar på jobbet till akvariumet, på grund av olämpligt brunnsvatten känns det ju inte så jobbigt att låta det stå och tempereras innan bytet.
          Om jag tog vatten direkt från kranen skulle jag nog tappa ur hela mängden först, för att sedan fylla på med kallvatten i etapper så inte temperaturskillnaden blir så stor!

          Pygmépansarmalen verkar dock älska kallvatten, hela stimmet simmar som galningar mot strålen när jag fyller på!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Jag har också observerat chock hos fisken när jag använt kallvatten och temperaturen sjunkit för mycket, (några enstaka graders skillnad verkar vara okej). Pygmépansarmalen verkar dock älska kallvatten, hela stimmet simmar som galningar mot strålen när jag fyller på!
            mina pansarmalar stimmar alltid vid vatten strålen men jag tror det är för att det virvlar upp mat i från gruset har någon form av små djur i gruset som de äter av
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...