Någon som vet vad detta är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    Någon som vet vad detta är?

    Höll precis på att koppa in 4st"Borneo sucker" när jag såg att en av dem såg ut såhär på mun och ehm nos;


    Är det något helt normalt totalt ofarligt? Ser lite smått ut som röda små maskar på näsan så om det är något parasitiskt så vill jag ju inte riskera övriga fiskar däri. Hade tänkt skippa karantänkaret, dels eftersom en hängig platy bor där för tillfället men också eftersom jag hellre håvar upp ålar än dessa sugproppar, men kanske får ordna nåt provisoriskt ändå. Nån som sett något liknande kanske?

    (Hm blev en bild för mycket, vet inte hur man tar bort när man väl lagt till sorry)
    Senast redigerad av Rebah; 18 April 2013, 19:25.
    "The trees move... do you not see it?"
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! jag kan inte se att det ser ut som några maskar som sitter på dem. Men platyn som går i karantänsakvariet hur mår den dåligt
    på för sätt

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Efter noga kisande på de andra såg jag att de också har sådana röda "trådar", ser lite för symmetriskt ut för att vara någon slags parasitangrepp med så gissar på att det nog inte är någon fara. Inte jättelätt att se kanske, får klicka på bilden så blir den större, men menade de 4 röda sakerna på nästippen (måste ta och plugga lite fiskanatomi tror jag, kanske kan beskriva lite bättre då) precis ovanför munnen, vilken också ser rödaktig ut men bara på en av dom.
      Platyn är en lång historia, det är den sista överlevande av 5st vi köpte för snart ett år sedan. Började med att de började smalna av så fick flytta till karantänkaret där de verkade trivas, såg runda och friska ut igen efter någon månad utan medicinering så fick flytta till ett annat kar där samma sak hände igen, flyttades till karantänkaret igen, men denna gången fick vi inte ordning på dem tyvärr. De var fullvuxna när vi köpte dem, och det är någon slags färgglad avelsform så det kanske är åldern, de verkar ju inte ha lika lång livslängd de där.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Hej! jag såg nu dom röda sakerna som sitter fast på den det ser absolut inte ut som något parasit det ser mer ut som känsel sprötar.
        angående platyn så kan du visa en bild på den också jag tycker det låtter som att alla platyr har fått tarmflagylater eller någon annan flagylat
        och vad matar du med för mat vilket märke på fodret

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Gick precis och skulle ta bild på platyn, karet står hemma hos föräldrarna då vi inte har plats för fler i vår lilla etta, men den hade redan dött för ett par dagar sedan. Kan ha varit flagellater men såg inte någon vit avföring, var nog något mer fel dock. Just denna fick även en lite krökt rygg nämligen, har sett liknande på guppy förr men vet inte vad det beror på i det här fallet, och låg och "vilade" på botten en del på slutet. Vattenkvalitén var helt ok, ingen nitrit, pH låg på lite över 7 och temp på 24-25. De fick seras flingfoder, och en del fryst artemia och svarta och vita mygg. Åt en del av malarnas tabletter med. Fick en hel del yngel, har inte haft några problem med dessa ännu och de största är nog lite över 2cm nu. Väldigt gul bild;


          Sen så såg jag att det röda spröten på borneo gänget inte var lika röda idag, så ser mer ut som något slags känselspröt nu. Var ju mest att det såg så rött ut som var lite oroande. Fick en bild på en av dem på framrutan, de andra vill inte visa rätt sida;


          Undrar vad som orsakade det, men verkar ha blivit bättre så det är ju huvudsaken.
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          Arbetssätt...