HJÄLP min parooner är sjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anakin88
    • June 2012
    • 38

    HJÄLP min parooner är sjuka

    ´´
    Senast redigerad av Anakin88; 18 April 2013, 19:13.
  • Anakin88
    • June 2012
    • 38

    #2
    ´´
    Senast redigerad av Anakin88; 18 April 2013, 19:14.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      väldigt litet filter med enorm belastning i karet. kan ju vara en orsak

      paroonhajar ska inte vara i akvarium. ungdjur behöver tredubbelt så stort kar. o vuxna kar på tiotusentals liter.

      Kommentar

      • Anakin88
        • June 2012
        • 38

        #4
        Vilket typ av filter skulle du föreslå?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Jag blir lite bekymrad av en tråd som denna! Till dig som väljer att starta ett akvarium, speciellt när det kommer till ett kar av den här digniteten och sen helt uppenbart inte har en aning vad det handlar om! Det svämmar bokstavligen över av information i dagens infosamhälle så jag undrar Varför du inte tagit reda på de grundläggande kraven innan du startat den här Hjälptråden
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            håller med åheim.

            jag skulle föreslå att du sätter dig ner o läser på om precis ALLA fiskar du har. vad dom har för krav. o sen gör om gör rätt.

            man brukar säga att ett filter ska pumpa MINST 3 ggr akvariets volym i timmen. men gärna mer.

            o filtervolymen bör vara MINST 3 % av karets volym.

            dvs runt 16L filtervolym.

            mao inte ett litet innerfilter

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Har du en bild på paroonhajarna?

              Kan det verkligen stämma att det är den fisken du har och då så många som 5 st på 540L?
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                #8
                Sedan har du ju som redan nämnts en enorm belastning på karet. Därför bör du ha mycket mer filter än vad som är minimum

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  eller huvudtaget..... men jag är rätt skeptisk till att det ens är paroonhajar.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anakin88
                    Tack för hjälpen. Förstår att jag behöver skaffa mig en ny pump + bättre filtrering. Har inte fått någon info om filtrering av någon zooaffär så inte helt enkelt att veta. Dessutom är råden så många och så olika på nätforum så är svårt att veta vad man ska tro på. Anledningen till att skriva här är ju för att få tips och råd. Och det var av just den anledningen jag skrev.

                    då ger jag dig tipset och rådet att läsa på ordentligt själv innan du göra några köp. o lita inte för mycket på vad som sägs av personalen i zooaffären. de säger ofta att " det går så bra så" av två anledningar.
                    1. okunskap
                    eller
                    2. de vill sälja

                    du förstår också att du inte bör ha paroonhajjarna hoppas jag.
                    så om jag hade varit du hade jag bytt in paroonhajarna mot nått som passar o skaffat ett rejält ytterfilter. tex fluval FX5.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anakin88
                      Tack för hjälpen. Förstår att jag behöver skaffa mig en ny pump + bättre filtrering. Har inte fått någon info om filtrering av någon zooaffär så inte helt enkelt att veta. Dessutom är råden så många och så olika på nätforum så är svårt att veta vad man ska tro på. Anledningen till att skriva här är ju för att få tips och råd. Och det var av just den anledningen jag skrev.
                      Klart man ska fråga om hjälp. Jag är toknybörjare och frågar massor varje dag här. Men man måste också acceptera att man inte alltid får de svar man vill ha. Speciellt då när man har gjort allt fel, som till och med jag ser att du har.

                      Vem har sålt på dig fiskarna?
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=352 läs bara denna lilla korta text så får du nog en tankeställare.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Jag är skrämd att man ens får tag i den typen av fiskar i en zooaffär. Det är som att gå in och köpa en liten liten elefant som sitter i kaninbur där inne och ta den med sig hem.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            många som har slutat sälja dom


                            när ni äter pangasius-filé till lunch på nån restuarang så är det samma fisk

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Många problem har säkert dykt upp för att du startat för snabbt och med för många fiskar. Så nitriten som kom gjorde att fiskarna lättare blev sjuka. Har du ett så pyttelitet (inte ironi) akvarium för dessa fiskar så är det som att tigga om problem.

                              Flera av de fiskar som du har (inte bara paronerna) behöver ett mycket större akvarium. Så
                              1/ gör dig av med de arter som kommer att bli för stora för ditt akvarium
                              2/ som flera har nämnt skaffa ett större filter
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...