Apistogramma med hål i huvudet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Apistogramma med hål i huvudet...

    Jag förstår att det var ett misstag att släppa apistor i ett nystartat kar, och det var tråkigt att behöva ta bort pandurinihonan som snabbt blev sjuk och mådde uppenbart dåligt!
    När jag nu ser att också hanen har drabbats av något, (variga sår på huvudet som inte läker) funderar jag på att ta bort honom också...

    Corydorasen, ancistrusen och tetrorna han går med verkar inte må det minsta dåligt (inte pandurinin heller förresten men det ser ju lite otäckt ut...) och jag tycker det verkar synd att utsätta hela akvariet för medicinering, vad tycker ni som har större erfarenhet av sjukdomar än jag?

    Tidigare har jag i princip varit förskonad från fisksjukdomar så jag saknar erfarenhet av detta...
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! kan du visa en bild på fisken som hade fått en varig beläggning på huvudet? Pröva först med att göra ett saltbad använd helst
    jbl ektol cristal och byt vatten cirka 20% hur nystartat är akvariet

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Det låter som HiH, hål i huvudet-sjukan, sök på detta i forumet under sjukdomar. Där finns det mycket information
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av viktorbj
        Hej! kan du visa en bild på fisken som hade fått en varig beläggning på huvudet? Pröva först med att göra ett saltbad använd helst
        jbl ektol cristal och byt vatten cirka 20% hur nystartat är akvariet
        Det har väl gått ett par månader nu, men apistorna åkte ju i på tok för tidigt...
        Jag har ju tyvärr bara ett kar igång för tillfället och frågan är om jag verkligen vill utsätta resten av invånarna för medicinering när bara en fisk är sjuk? Finns det någon risk för smitta (om det nu skulle vara HiH)?
        Corydoras gillar väl inte salt heller...

        Har ju ett litet yngelkar i och för sig... Om man skulle köpa en liten värmare till det och försöka medicinera ändå!
        Ska försöka ta ett par bilder vid tillfälle, är på jobbet nu...

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Du ska inte nu medicinera i huvudakvariet det kan vara Hexamita ( hål i huvudet sjukan) eller så kan det vara en bakterieinfektion.
          Hexamita är något smittsamt. vissa anser att Corydoras fiskar är känsliga mot salt vissa inte men det gör ingenting att tillsätta salt
          i normal dos . När jag skrev saltbad menade jag med att göra ett kort saltbad ett saltbad i 3 timmar
          i en hink eller liknande med 10 dubbla mängden salt men nu när jag är osäker om det är Hexamita eller en bakterieinfektion
          så kan jag inte avgöra om du ska göra ett saltbad eller inte om det är Hexamita måste man behandla fisken i ett karantänsakvarium
          med Metronidazol.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Nu står apistogramman i ett saltbad sedan en timme ungefär, ska bli roligt att se om detta hjälper!
            Lyckades få ett par någorlunda tydliga bilder på såret härom dagen, lägger upp dem sedan så får vi se om ni tror att detta var en korrekt åtgärd...
            Härom dagen upptäckte jag också vad som såg ut som förstadiet till såret på huvudet, fast strax framför stjärtfenan. Detta verkar dock ha självläkt!



            Här ser vi ett par bilder på sjuklingen:



            Senast redigerad av Mr Woods; 20 April 2013, 18:14.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Det hjälpermockså att ge dem vitamintillskott i maten...Seras Fishtamin har jag haft viss framgång med, ihop med medicin som var till just för HiH.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Det hjälpermockså att ge dem vitamintillskott i maten...Seras Fishtamin har jag haft viss framgång med, ihop med medicin som var till just för HiH.
                Du menar på att vi utifrån bilderna kan konstatera att pandurinin lider av hexamita??

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Du menar på att vi utifrån bilderna kan konstatera att pandurinin lider av hexamita??
                  Jag har inte tittat på bilderna, inte heller sagt att det verkligen är det. Men om det nu är det, så lyckades jag till viss del med den kombinationen.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Jag har inte tittat på bilderna, inte heller sagt att det verkligen är det. Men om det nu är det, så lyckades jag till viss del med den kombinationen.
                    OK, hoppades väl lite på någon sorts "diagnos" nu när jag äntligen haft tid att lägga upp bilder...
                    Hur som helst skall du ha tack för tipset!

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Hej! nu när jag har tittat på bilderna så ser det ut istället som någon bakterieinfektion eller en vanlig skada men det där kommer någ läka om du gör fler saltbad. Jag hade själv en black molly som nu är ungefär 2 år som först fick en jätte stor skada så att man såg
                      köttet på den men sen gjorde jag några saltbad till den och det läkte på cirka 2 dagar.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av viktorbj
                        Hej! nu när jag har tittat på bilderna så ser det ut istället som någon bakterieinfektion eller en vanlig skada men det där kommer någ läka om du gör fler saltbad. Jag hade själv en black molly som nu är ungefär 2 år som först fick en jätte stor skada så att man såg
                        köttet på den men sen gjorde jag några saltbad till den och det läkte på cirka 2 dagar.
                        Vi får hoppas på att du har rätt!
                        Visst skulle det vara enklare att ta bort den och köpa en ny, men jag vill i alla fall ge den en ärlig chans att överleva...

                        Hur starkt saltbad bör jag blanda förresten?
                        Senast redigerad av Mr Woods; 20 April 2013, 22:48.

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #13
                          Gör ett saltbad i två teskedar per 5 liter vatten gör inte saltbad med högre doseringar då kan fisken få en osmotisk chock och ta alltid bort fisken om du till exempel ser att den lägger sig på sidan eller gör något annat konstigt beteende

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Det här gick tyvärr åt h*****e...
                            Jag fick ta bort pandurinin idag då han mådde dåligt efter saltbadet, men det var ju värt ett försök i alla fall!
                            Frågan är ju varför apistorna inte trivdes i karet, kardinalteta och pygmécorydoras är väl inte helt okräsna vad det gäller vattenkvalité heller, och de trivs och växer så det knakar...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...