Har han ont?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Har han ont?

    Min ena indiska glasmal är nu tio år gammal och har varit med om en hel del. Han börjar verkligen bli skröplig. När jag har gjort delvattenbyte ligger han ofta en stund på sidan mot växterna utan att röra sig och efter några minuter är han plötsligt uppe och simmar igen, som om ingenting hade hänt. Han är ganska blågrå i tonen och jag misstänker att han nästan är blind också.

    Men det senaste har jag även märkt på hans rörelser att han rör sig ganska "buckligt", eller hur man nu ska uttrycka det. Stjärtfenan rör sig inte längre jämnt och starkt, utan han viftar med den ganska ojämnt - olika snabbt och olika mycket åt olika sidor och det är inte alltid fullt utdragna rörelser heller. Hade han varit en hund, så hade han haltat.

    Det är ju bevisat att fiskar kan känna smärta, så min fråga är om det kanske kan vara dags att ta bort honom, så att han inte riskerar att ha ont i kroppen? Vad tror ni om saken?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Kan ju inte svära på det men jag tror inte at han har ont i kroppen utan bara har fått svårare att röra sig på grund av ålderns stelhet och minskad muskelmassa.
    När du byter vatten, hur varmt är det då?
    För att göra det så behagligt som möjligt för honom under vattenbyterna så kan du försöka ha så temperaturen på det nya vattnet så nära som möjligt det vatten som han går i.
    Jag brukar låta gamla fiskar få hänga med så länge som möjligt, om det inte verkar som om de lider alldeles för mycket.
    Samma sak gäller skadade fiskar, hade en koppartetra som var utan stjärtfena i (tror jag) ett halvår innan den dog. Den verkade må bra under hela den tiden.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Millan2000
      • April 2013
      • 48

      #3
      Hur ska man veta om fiskar lider eller inte?? Det är ungefär som hundar och andra djur. man tycker att dom ser ut att må bra. men hur vet vi det? Dom kan ju inte tala! Många djur lider nog mer än dom borde behöva för att vi mänskor har svårt att ta bort dom. Låt ditt samvete avgöra i det här fallet, ingen annan kan ju säga vad du ska göra. Men du som sett den i massor av år vet ju om hans livskvalitet försämrats rejält. Är han väldigt annorlunda i beteendet mot när han var yngre skulle jag ta bort den. Men det är ditt val. Man ser ju ofta ägare ute på prommis med sina käraste hundar, dom haltar, är blinda och döva...men får leva några år till "för dom verkar må bra"...djur drivs ju av instinkter och dom visar oftast inte hur dom mår eftersom dom lätt blir byte för rovdjur då. Så dom håller "skenet uppe" så länge det går När dom inte kan hålla skenet uppe längre är dom oftast otroligt dåliga helt enkelt. Så det kan man ju tänka på när det börjar dra ihop sig att djuren närmar sig sitt livs slut. Att vår bedömning av hur dom mår inte brukar vara särskilt korrekt. Men jag vill inte göra dig lessen på något vis, om du upplever att din fisk mår bra så låt den leva. Det är ditt val helt och hållet. det är ju inte så att djur har rationella tankar som vi mänskor och tänker att ajajaaj så ont jag har gud vad jag lider, vad hemsk hon är som låter mig lida. Så är det ju inte . Dom styrs av instinkter, inget annat.
      Jag hoppas själv att jag kan vara rationell när mina hästar, hundar, katter och några till djur, när deras liv börjar närma sig slutet. Men det är svårt! Ibland när hönsen blir sjuka är det ju bara att ta yxan direkt, för man vet ju att dom inte blir bättre och dom självdör ju i vilket fall som helst. Hellre ett snabbt avslut. När en av mina hästar var 29 år tog jag bort honom, trots att han fortf gick att rida, han var pigg o glad åt o drack o rullade sig i hagen. "såg" pigg ut. Men jag såg andra tecken, att övriga hästarna höll honom lite undan ur flocken. En individ som inte är 100% drar åt sig rovdjur och utsätter flocken för fara. Det är så dom tänker djuren. Så därför fick han vara lite i utkanten av flocken. Visst han kanske hade levt i några år till. Men för vems skull då? Min eller djurets? Hur mycket lider dom? Jag föredrog att göra pinan kort där och då, han hade levt länge och haft ett bra liv.
      Ja det var lite filosofier från mig. Hoppas du kan fatta ett beslut som du känner dig nöjd med. Tråden är ju lite gammal nu så du kanske redan avgjort detta. Men för andra som kanske har samma dilemma så kanske det kan vara lite nyttigt att tänka på iaf.
      Var och en måste ta sitt eget beslut för sitt djur så är det. Vad andra tycker och tänker kan vara hjälp på vägen men den som ska ta beslutet är djurägaren. Det är aldrig enkelt. Jag har fått avsluta några djurs liv och det har varit en fasa. En tamråtta, två hästar och några höns. Fasar för när det är dags för hundarna o katterna När fiskarna är sjuka, man ser ju om det är något som inte går att göra åt, då får dom åka direkt. Vi har också varit tvungen att ta bort en ankunge, vars hals inte orkade hålla upp huvudet. Det var inte kul Men det är det ansvar vi tar på oss när vi skaffar djuren, att se till att dom får ett värdigt avslut.

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        http://fiskejournalen.se/kanner-fiskar-smarta/. Tror absolut fiskar känner smärta. Smärta är ju en del av "försvarssystemet" tex för att undvika vävnadsskador eller liknande. Men går det att bevisa?

        Kommentar

        Arbetssätt...