Vad har hänt med min väderål ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    jag ska inte bråka med dig om du kan dina botior men vill bara lägga in en grej.. om jag inte minns fel kan väderålar andas luft.. skälet till att man höjer tempen (iaf jag) är ju oftast för att skynda på tex en parasits metabolism/utvecklingsstadier = döda den snabbare.. med tanke på att väderålar (har jag för mig) trivs bättre i lite lägre temperaturer och medicinering mot bakteriella sjukdomar antingen dödar en bakterie eller inte tror jag att det är bättre att bara köra eftersom jag har svårt att se den där ålen överleva särskilt länge i det där skicket..

    dvs.. du behöver varken värme eller cirkulation om det ens tar en halvtimme längre att få igång kuren..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #17
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn

      dvs.. du behöver varken värme eller cirkulation om det ens tar en halvtimme längre att få igång kuren..
      Jag har inte riktigt satt mig in i varför exakt varför, men tillverkare av dessa preparat gör det tydligt i sin bruksanvisning att man ska sörja för en god cirkulation och luftning av vattnet under behandlingen. På den punkten har jag ingen anledning att ifrågasätta eller misstro. Men det kan variera mellan olika preparat och man gör bäst i att följa intruktionen som bifogas.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • BlairBitch
        • March 2011
        • 13

        #18
        Har behandlat med salt innan och nu har jag använt costapur...de har haft vitapricksjukan innan kanske är det som orsakat detta...men han beter sig som vanligt så vi får se om det blir värre då väljer jag nog att han får somna.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #19
          Det ser ut som en blandning utav fenröta och munröta du måste sätta den i ett karantäns akvarium och behandla den med Nifurpirinol
          eller Metronidazol och höja temperaturen till 26 eller 27 grader. och öka salthalten ungefär 5 gånger högre. ja det är något smittsamt. gör
          också vattenbyten varje dag i karantäns akvariet cirka 20 % gör också ett 20 % vattenbyte i huvudakvariet. hur ofta brukar du byta vatten i ditt huvudakvarium? vad matar du med för mat? Ja det är bra om du har en pump i karantäns akvariet.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #20
            Eftersom det är kallblodiga djur går ju allting snabbare (typ snabbspola livet) om du ökar tempen.. varmt vatten håller mindre syre än kallt, alltså måste man sörja för bättre cirkulation (kompensera syreförlusten).. saltet gör det både lättare för fisken att uppta syre och hjälper till att bråka med eventuella infektioner..

            Vita prick är ju ett extremt exempel där syre/salt/cirkulation hjälper eftersom det bara är i frisimmande form man kommer åt parasiten (därav temphöjning sompåskyndar parasitens livscykel.. salt för osmosprocessen och för eventuella infektioner/svamp och cirkulation för att öka syrehalten.. sen har de säkert testat sina produkter i en viss temp osv..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • BlairBitch
              • March 2011
              • 13

              #21
              Mitt karantänakvarium är för litet för denna stora ål får åka till fiskaffären på Måndag då. Han är ju väldigt vild och bökar runt i akvariet så jag trodde han orsakat första såret han fick själv. Men sen när jag såg att han var lite vitaktig på de två ställen som han nu fått sår på misstänkte jag att det kanske var något annat men kan inte hitta någon sjukdom som påminner om detta. Han är jättepigg och äter. De andra fiskarna har inte visat något tecken alls. Jag byter ca 20-30 procent varje vecka. Matar dem med supervit granulat från tropical och vipagran från sera. Har fått sniglar snäckor i akvariet som troligtvis följt med en växt. Ska väl inte vara skadlig den sorten som jag inte kommer ihåg namn på. Men de får jag plocka bort när de förökat sig.

              Kommentar

              Arbetssätt...