Tappat matlusten ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sune
    • May 2003
    • 137

    Tappat matlusten ...

    Två stycken av mina fiskar lider av vita prick som jag ger medicin, enligt zooaffären. Dom är kvar hos alla dom andra för att alla ska ha medicin även om dom inte har utvecklat vita prick ännu. Jag har nu sett i några dagar att fiskarnas matlust har minskat för var dag. Idag så var i stort sett ingen intresserad. mina guppy ligger gärna uppe vid ytan och det ser inte bra ut. Min fråga är nu kan det hela ha med vita prick att göra eller är det något annat som spökar? Har kollat nitriten och den är ok... lite orolig. Ynglen verkar må bra änså länge.
    MVH

    Susanne
  • sune
    • May 2003
    • 137

    #2
    Upptäckte just att temperaturen kan vara ganska hög .. förstår mig inte på termometern ... brun på 30 grader, grön på 28 och blå på 26. Vet inte riktigt vilken jag ska följa men teperaturen verkar väldigt hög. Har en fruktansvärt varm lägenhet, så vet inte vad jag ska göra. Det ända jag kan komma på är att byta lite vatten till svalare. Har någon något annat tips? Snabbt svar önskas så jag kan hjälpa dom på bästa sätt.
    MVH

    Susanne

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Kör utan täckglas så blir det inte så varmt i burkaen. En fläkt hjälper kanske lite också.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Stenborg
        • April 2003
        • 367

        #4
        Hej sune!har du någon möjlighet att evakuera dom sjuka fiskarna och medecinera dom där,det är nog inte så lämpligt att ge symtomfria eller friska fiskar medecin.
        MVH Jörgen.

        Kommentar

        • sune
          • May 2003
          • 137

          #5
          Frågade i zooaffären om jag skulle ta ur dom sjuka och dom sa NEJ!
          MVH

          Susanne

          Kommentar

          • skr
            • December 2002
            • 267

            #6
            Förmodligen är det den gröna som gäller - dvs. 28 grader. För vita-prick bekämpning är det bra med hög temp, så bara fiskarna klarar det är det en fördel.
            Som jag förstått saken (men det kanske jag inte har gjort =)) så finns vita-prick parasiten i olika utvecklingsstadier på olika ställen i karet; dvs. inte bara hos de sjuka fiskarna. Om det är så, så låter ju affärens råd vettigt. De två gånger jag har haft fiskar med vita prick har jag också låtit alla fiskar vara kvar och behandlat hela akvariet. Just den medicinen är inte så "elak" (förutom för vissa arter).

            Kommentar

            • Stenborg
              • April 2003
              • 367

              #7
              Ibland är det inte lätt att veta vilket ben man skall stå på,i zooaffären jag frågade säger man tvärt om.Det skulle vara bra att veta.Tycker att man ofta stöter på motstridig info.
              MVH Jörgen.

              Kommentar

              • Nemesis
                • May 2003
                • 161

                #8
                Jag har hört att det är så att medicinen bara dödar parasiterna när dessa lämnar värddjuret för att föröka sig, men inte när de sitter fast, så man måste alltid medicinera varje dag under lång tid, upp till sju dagar eller så. Jag tror att det är bäst att medicinera hela karet eftersom några parasiter kanske redan har lämnat värddjuret, så om man tar bort fiskarna och medicinerar i ett separat kar blir det vita prickar kvar i det friska karet och flera kan drabbas. Alltså råder jag dig att medicinera hela karet och inte bara de redan sjuka djuren.

                Kom också ihåg att parasiterna gör sår i värddjuret när de lossnar, och att lite salt i vattnet kan vara bra för att förhindra förlust av kroppsvätskor. Hög temperatur är också bra.

                (om du har pansarmalar skall du dock inte salta alls)

                Krya på dig

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Jag förstår dig,frågar man många får man flera råd.
                  Du kan läsa om vita prick om du söker på nätet.
                  En fisk i bra kondition kan värja sig mot parasiten under lång tid ,om den tappar motståndskraft, t.ex. på grund av syrebrist, fel temperatur, vattenföroreningar, stress, så tar parasiten överhanden mycket snabbt.

                  Så får man vitaprick så är det lite självförvållat

                  Det är bra att öka temperaturen ca 2 grader vid vita prick för då utvecklas parasiten fortare, om tempen blir högre då kan allt för många parasiter utvecklas samtidigt och angripa fiskarna.
                  Tänk på att parasiten kan även angripa gälarna och förorsaka fiskars död utan att över huvud taget synas.
                  Läs och följ instruktionerna i bruksanvisningen noga.


                  Det är inte nödvändigt att mata fiskarna medan man medicinerar, däremot är det bra om du kan öka syret genom att öka cirkulationen med en syresten tex.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Stenborg
                    • April 2003
                    • 367

                    #10
                    Hej Nemesis!Det låter fullständigt logiskt när du förklarar det.
                    Nu vet jag bättre,men faktum kvarstår,det är lätt att göra misstag när det blir dubbla budskap.Jag tackar.
                    MVH Jörgen.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...