fjärilsciklid glosögd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #16
    Du bör då köpa nitrit och nitrat test annars kan dom flesta zoo butikerna testa värdena

    Kommentar

    • deltaco_56
      • February 2013
      • 205

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Det jag anser bäst är att sätta i en bakgrund eller modul som man fyller med filtermaterial och en cirkulationspump.

      Sen kommer ytterfilter men man ska komma ihåg att det är alltid en ytterligare riskfaktor att leda vatten ur akvariet och alla ytterfilter kan läcka även om det är ovanligt. Dock effektiva.


      Hangonfilter, som man hänger över akvariekanten har ibland plats för ganska mycket filtermaterial och ett som är bra är aquaclear, men det funkar inte man har heltäckande ramp på akvariet, om du inte är villig att såga i den Aquaclear 50 har jag pulat i närmare 1L filtermaterial, 70 modellen som rymmer ännu mer tycker jag är lite för dyr... de övriga fabrikaten på sidan jag länkar till är enligt mitt tycke bara skräp http://www.pwss.se/home.php?cat=1350

      Innerfilter är väl egentligen bara aquael turbofiltren som har hyffsad filtermängd.


      Så detta filtret kommer vara mycket bättre än det jag har idag?

      Kommentar

      • deltaco_56
        • February 2013
        • 205

        #18
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj!
        Jag skall försöka att inte störa och lägga mig i den här tråden (också...), men tycker att det är jättebra att det funderas på bra och adekvat filtrering till karet - Åheim är en mästare på detta, så det är bara att lapa i sig alla fina tips och råd!

        När filterfunderingarna är klara och satta i verket kan det vara intressant att titta lite närmare på Fjärilscikliden och vad denna juvel har för "krav" för att man skall lyckas med den i akvariet.

        Sjukdomen "pop-eye" är inte en sjukdom i sig, utan ett symptom på en infektion. Det är vätska som trycker ut ögonen. Pop-eye är förmodligen en bakterieinfektion orsakad av dåliga eller svajiga vattenförhållanden. Fjärilscikliden behöver ganska varmt vatten, runt 28, 5°C, ph på runt 5,5-6. Ges inte dessa parametrar får Fjärilscikliden, precis som vi människor inför, till exempel, en förkylning, sämre motståndskraft - imunförsvaret försvagas och detta borgar för att sjukdomar kan etableras, ergo; pop-eye - med utvidgning av de mjuka hinnorna runt ögonen, senare till HiH (hål i huvudet) - och en del andra sjukdomar o.s.v.
        Hyfsat rätt (om inte perfekt) vattenkvalitet samt god matförsörjning, tänk på Fjärilsciklidens lilla mun; små "vattenloppor", annat levandefoder - småorganismer i sedimentlager i karet, artemia, fullgott flingfoder etcetera. Detta och en tanke på att stress också borgar för dåligt imunförsvar.
        Vad skapar stress? Jo, att Fjärilscikliden bland annat inte får "göra sin grej". Vad är rätt grej då? Ja, att till exempel få gå i rätt miljö och vatten. Att inte bli tvingad att enbart leva "i ett par" o.s.v.
        En grupp Fjärisciklider, i rätt vatten och miljö, i ett väl tilltaget, tätt planterat akvarium med både lummighet och öppna sandytor, med adekvat mathållning, ger garanterat ett säkrare Fjärilsciklidbestånd i karet - utparning, lek och yngelvård.

        Som Jacksom 5 sjöng en gång i tiden; ABC, as easy as 123! Det här är egentligen inga konstigheter alls - bara lite Fjärilsciklid-snits!

        Tack! Väldigt lärorikt!

        Kommentar

        • deltaco_56
          • February 2013
          • 205

          #19
          Ursprungligen postat av viktorbj
          Du bör då köpa nitrit och nitrat test annars kan dom flesta zoo butikerna testa värdena
          Får väl göra det

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #20
            skriv sen hur värdena är för att troligtvis om det är höga nitrit eller höga nitrat värden att fisken då har fått en inre bakteriell sjukdom.
            och pröva byta 20% av vattnet

            Kommentar

            Arbetssätt...