fjärilsciklid glosögd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    fjärilsciklid glosögd

    Har sedan 3 veckor tillbaka sätta att min fjärilciklid (hona) har fått glosöga, såg redan tendens då jag fick hem honan första dagen. Nu undrar jag vad jag ska göra då jag inte vet om detta kan sprida sig till fler fiskar, eller om karet är förorenat nu?

    Försökte hitta lite fakta på Google och när jag läste att det kunde vara en parasit blev jag genast orolig. Så jag ber nu er erfarna skriva vad jag ska göra och om det är farligt och om det sprider sig till andra fiskar!

    Tack i förhand
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Eftersom det bara är ena ögat så kanske det är orsakat av bakterier... Gör ett lite större vattenbyte och tillsätt 1 dl salt/100L, det kan ibland räcka för att hjälpa till så den själv kan komma tillrätta med problemet. Väldigt viktigt med stora filter som ger en hög biologisk filtrering till dessa känsliga arter.
    Orsaken kan vara höga bakteriehalter i vattnet pga för få vattenbyten, nystartat kar, dåligt filter, för kraftig utfodring.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • deltaco_56
      • February 2013
      • 205

      #3
      Salt med mina pansarmalar?

      Har bara ett vanligt aquael filter kan det beror på det med 400L Timmen men har det inställt på ca 300L timmen.
      Senast redigerad av deltaco_56; 11 April 2013, 18:30.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Ursprungligen postat av deltaco_56
        Salt med mina pansarmalar?

        Har bara ett vanligt aquael filter kan det beror på det med 400L Timmen men har det inställt på ca 300L timmen.
        Jodå dina pansarmalar kommer ta det med ro, deras känslighet mot salt är stakt överdriven och nästintill en myt. Jag tror knappast att ditt aquael kan ge den vattenkvalité du/de vill ha!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • deltaco_56
          • February 2013
          • 205

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Jodå dina pansarmalar kommer ta det med ro, deras känslighet mot salt är stakt överdriven och nästintill en myt. Jag tror knappast att ditt aquael kan ge den vattenkvalité du/de vill ha!
          Okej så bra
          Här är filtret ( mitt kar är på 125L) http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c86c521ab7560c

          Kommentar

          • deltaco_56
            • February 2013
            • 205

            #6
            Är det okej med vanligt mat salt? som innehåller "jod"?

            Dock är hon gloögd på båda ögonen

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13130

              #7
              Ursprungligen postat av deltaco_56
              Okej så bra
              Här är filtret ( mitt kar är på 125L) http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c86c521ab7560c
              Det där filtret tycker jag är undermåligt om du ska få till en bra biologisk rening. Jag brukar för enkelhetens skull alltid beräkna en filtermängd av minst 1% per 100L vatten, i ditt fall minst en liter. Ditt aquael har 2,8dl om jag minns rätt. Visst kan det funka med mindre filtermaterial om man har endast få och små fiskar som inte hör till de känsligaste men det är inge kul att ligga på gränsen.
              Det är svårt att få till en vettig filtrering med ett vanligt innerfilter om man inte är beredd att använda 2,3st.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13130

                #8
                Ursprungligen postat av deltaco_56
                Är det okej med vanligt mat salt? som innehåller "jod"?

                Dock är hon gloögd på båda ögonen
                Ja det går bra, bara att lösa upp i lite vatten.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  har du testat nitrit och nitrat värdena

                  Kommentar

                  • deltaco_56
                    • February 2013
                    • 205

                    #10
                    Ursprungligen postat av viktorbj
                    har du testat nitrit och nitrat värdena
                    Nej faktiskt inte tycker testerna har varit alldeles för dyra då jag inte märkte något större problem fören nu

                    Kommentar

                    • deltaco_56
                      • February 2013
                      • 205

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Det där filtret tycker jag är undermåligt om du ska få till en bra biologisk rening. Jag brukar för enkelhetens skull alltid beräkna en filtermängd av minst 1% per 100L vatten, i ditt fall minst en liter. Ditt aquael har 2,8dl om jag minns rätt. Visst kan det funka med mindre filtermaterial om man har endast få och små fiskar som inte hör till de känsligaste men det är inge kul att ligga på gränsen.
                      Det är svårt att få till en vettig filtrering med ett vanligt innerfilter om man inte är beredd att använda 2,3st.
                      så ett aquael unifilter uv 500 hade varit mycket bättre eller vad ska jag ha för bra och någorlunda billig pump till mitt kar?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13130

                        #12
                        Ursprungligen postat av deltaco_56
                        så ett aquael unifilter uv 500 hade varit mycket bättre eller vad ska jag ha för bra och någorlunda billig pump till mitt kar?
                        Det jag anser bäst är att sätta i en bakgrund eller modul som man fyller med filtermaterial och en cirkulationspump.

                        Sen kommer ytterfilter men man ska komma ihåg att det är alltid en ytterligare riskfaktor att leda vatten ur akvariet och alla ytterfilter kan läcka även om det är ovanligt. Dock effektiva.


                        Hangonfilter, som man hänger över akvariekanten har ibland plats för ganska mycket filtermaterial och ett som är bra är aquaclear, men det funkar inte man har heltäckande ramp på akvariet, om du inte är villig att såga i den Aquaclear 50 har jag pulat i närmare 1L filtermaterial, 70 modellen som rymmer ännu mer tycker jag är lite för dyr... de övriga fabrikaten på sidan jag länkar till är enligt mitt tycke bara skräp http://www.pwss.se/home.php?cat=1350

                        Innerfilter är väl egentligen bara aquael turbofiltren som har hyffsad filtermängd.

                        Senast redigerad av åheim; 11 April 2013, 22:56.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Halloj!
                          Jag skall försöka att inte störa och lägga mig i den här tråden (också...), men tycker att det är jättebra att det funderas på bra och adekvat filtrering till karet - Åheim är en mästare på detta, så det är bara att lapa i sig alla fina tips och råd!

                          När filterfunderingarna är klara och satta i verket kan det vara intressant att titta lite närmare på Fjärilscikliden och vad denna juvel har för "krav" för att man skall lyckas med den i akvariet.

                          Sjukdomen "pop-eye" är inte en sjukdom i sig, utan ett symptom på en infektion. Det är vätska som trycker ut ögonen. Pop-eye är förmodligen en bakterieinfektion orsakad av dåliga eller svajiga vattenförhållanden. Fjärilscikliden behöver ganska varmt vatten, runt 28, 5°C, ph på runt 5,5-6. Ges inte dessa parametrar får Fjärilscikliden, precis som vi människor inför, till exempel, en förkylning, sämre motståndskraft - imunförsvaret försvagas och detta borgar för att sjukdomar kan etableras, ergo; pop-eye - med utvidgning av de mjuka hinnorna runt ögonen, senare till HiH (hål i huvudet) - och en del andra sjukdomar o.s.v.
                          Hyfsat rätt (om inte perfekt) vattenkvalitet samt god matförsörjning, tänk på Fjärilsciklidens lilla mun; små "vattenloppor", annat levandefoder - småorganismer i sedimentlager i karet, artemia, fullgott flingfoder etcetera. Detta och en tanke på att stress också borgar för dåligt imunförsvar.
                          Vad skapar stress? Jo, att Fjärilscikliden bland annat inte får "göra sin grej". Vad är rätt grej då? Ja, att till exempel få gå i rätt miljö och vatten. Att inte bli tvingad att enbart leva "i ett par" o.s.v.
                          En grupp Fjärisciklider, i rätt vatten och miljö, i ett väl tilltaget, tätt planterat akvarium med både lummighet och öppna sandytor, med adekvat mathållning, ger garanterat ett säkrare Fjärilsciklidbestånd i karet - utparning, lek och yngelvård.

                          Som Jacksom 5 sjöng en gång i tiden; ABC, as easy as 123! Det här är egentligen inga konstigheter alls - bara lite Fjärilsciklid-snits!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2013, 23:59.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13130

                            #14
                            Serverat alá Mats Bryzell, inte mycket att tillägga, bara att lyfta på hatten, buga och tacka
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Alltför vänligt, Åheim - bock och tack från mig också!
                              Jag tror vi måste samverka - att dra ihop alla de, ett uttjatat ord nu kan tyckas, men; "parametrar", som behövs i våra kar - alltså vad som behövs för att skapa en så god miljö och vattenhållning som det bara tänkas kan - samt en förståelse för hur vi bör inreda och framför allt att lära oss allt vi förmår om de fiskar vi önskar hålla i våra kar. Får man en grundläggande kännedom och kunskap om detta blir allt så mycket enklare och bättre!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...