Problem med upprepad sjukdom samt mjölkigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeppa
    • March 2013
    • 8

    Problem med upprepad sjukdom samt mjölkigt vatten

    Har ett AquaEl akvarium på 54L som införskaffades för ca 2 månader sen (paket innehållande pump och doppvärmare av samma märke).
    Doppvärmaren krångla lite till en början och våra fiskar fick därefter vita pricksjukan, vi behandlade med ett äldre Punktol medel som vi hade hemma och det försvann, dock strök flera fiskar med.
    Nu är det tillbaka och vi har köpt nytt Punktol Ultra som vi behandlar med, det står att man ska behandla varannan dag i 15 dagar.
    Vi är inne på vecka två nu och har gjort två delvattenbyten sen dag 1, flera fiskar har strukit med i och med behandlingen.
    Medlet är knallblått så bottensten, växter och dyl har blivit helt missfärgat. Jag frågar mig själv hur jag ska göra för att undvika att det kommer tillbaka efter behandligen då många av våra fiskar nu är hängiga.

    Vi har även problem med "mjölkigt" vatten och har haft det sen vi starta upp det i princip. Min syrra har ett lika stort akvarium fast av märket Eheim om hon startade upp samtidigt och det har fungerat klanderfritt, just med tanke på vattenvärden osv så har vi ju vatten i våra akvarium från samma kran.
    Vad kan det mjölkiga bero på? vad kan man göra?
    Gjorde en totalsanering i akvariet efter första vita pricken då akvariet var så mjölkigt, började fundera på om gruset va dåligt sköljt eller något från början då det var ganska dammigt då vi köpte det, så tog ur akvariet, skura ur det och kokade allt grus osv.
    Men det mjölkiga försvann inte för det.

    Är inte riktigt nöjd med pumpen då syresättningen inte riktigt vill hålla sig igång osv så har köpt en ny pump lika som syrran som fungerar bra som ja har i förpackning nu i väntan på att behandligen mot vita prick ska va över osv.
    Vi köpte ett medel som dom rekommendera i zoobutiken då vi förklarade vårt mjölkiga akvarium vars namn var Nutrafin Cycle.
    Har inte hunnit se någon skillnad med det än då vi var tvugna att börja behandla mot sjukdom, så vattnet e nu mera blåaktigt pga behandligen.
    I övrigt har vi använt Sera Aquatan från start.

    Börjar bli så less på detta då fiskarna dör med jämnan o blir dåliga av behandling osv, o det mjölkiga vattnet kvarstår.
    Har kollat runt, och många säger att svart grus kan ha ev påverkan på vattnet, och vårat är blandat svart och vitt.

    Har ett litet 20L akvarium uppstartat nu med ett yngel i, som fungerar bra.
    Eftersom jag inte e så kunnig o e less på detta så funderar jag på om man ska rädda mina "finare" fiskar så som rubingurami (inte visat tecken på prick) i det akvariet och sanera hela det andra, ta bort dom hängiga fiskarna helt, koka grottor/stenar köpa nya växter/grus o starta upp med ny pump.

    Vet att det vart mycket skrivet nu, men det är mycket funderingar jag har, läs de ni orkar, o svara på de ni orkar o känner för.
    Tacksam på förhand!
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Hur mycket fiskar har du haft i uppstartsfasen?

    Låter som det blivit en misslyckad cycling av akvariet.

    Kommentar

    • Jeppa
      • March 2013
      • 8

      #3
      Började med 5 platy, några glödbandstetror samt en algätare, i det fungerade bra första tiden (fiskarna var pigga) dock var ju vattnet lite mjölkigt, algätaren dog dock efter ca en vecka då den va så liten att den klämde sig fast bakom pumpen och dog. ca 4 veckor efter köpte ja till två rubingurami, o efter det har ja införskaffat en mal också då algätaren dog tidigare.
      Alla glödbandare strök med i första omgången av vita prick, dom va svårt angripna och dog en efter en under första behandlingen.

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        För ett så litet akvarium så bör du inte ha mer än max 3 fiskar till att börja med, förmodligen har du haft en rejäl nitritspik i ditt kar med diverse följder..

        Har du mätt några värden i karet?

        Kommentar

        • Jeppa
          • March 2013
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av Dopply
          För ett så litet akvarium så bör du inte ha mer än max 3 fiskar till att börja med, förmodligen har du haft en rejäl nitritspik i ditt kar med diverse följder..

          Har du mätt några värden i karet?
          Jag har gjort enligt anvisningar från akvariebutiken med fiskvalet, o dom är väldigt duktiga för övrigt där.
          Sen om det inte är rätt, är ju tråkigt. Jag har inte mätt någonting.
          Dock är ju saker just som dom är nu o fiskarna är ju dessvärre hängiga däran.. frågan är om man ska ta bort dom då? och starta om det från grunden men nya växter och sand?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Jeppa
            Jag har gjort enligt anvisningar från akvariebutiken med fiskvalet, o dom är väldigt duktiga för övrigt där.
            Sen om det inte är rätt, är ju tråkigt. Jag har inte mätt någonting.
            Dock är ju saker just som dom är nu o fiskarna är ju dessvärre hängiga däran.. frågan är om man ska ta bort dom då? och starta om det från grunden men nya växter och sand?
            Du ska absolut inte ta ur sanden då får du ett ännu sämre utgångsläge än i nuläget. Är dina växter dåliga så kan det vara idé att byta ut dem så de inte belastar vattnet. Även om butiken ger bra råd om startfisk så kan de inte kontrollera att du som ägare ger en korrekt mängd foder och det är där problemen brukar ligga. Det är egentligen inte mängden fisk som avgör hur starten kommer att gå utan hur mycket mat du stoppar ner i karet.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jepp, även jag tror uppstarten gått lite halvdant med dåliga vattenvärden som följd. Även om affären är duktig är det som åheim skriver, en hel del som de inte har kontroll över.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Jeppa
                • March 2013
                • 8

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Du ska absolut inte ta ur sanden då får du ett ännu sämre utgångsläge än i nuläget. Är dina växter dåliga så kan det vara idé att byta ut dem så de inte belastar vattnet. Även om butiken ger bra råd om startfisk så kan de inte kontrollera att du som ägare ger en korrekt mängd foder och det är där problemen brukar ligga. Det är egentligen inte mängden fisk som avgör hur starten kommer att gå utan hur mycket mat du stoppar ner i karet.
                Okej, men hur gör jag med sanden isf? den är helt blå nu av vita prick preparatet samt att jag e rädd att det fortsätter om man inte får bort allt från botten? Växterna är det inge jättefel på, två trivs bra sen är det två st som börjar få brunalger däremot.
                Nej givetvis förstår jag det, men hur gör jag det bästa av situationen nu då? ska ju i med en ny pump så småningom också, och har behandlingstid fram till måndag med Punktol, då har jag behandlat under 15 dagar.

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Jag skulle startat om helt i ditt fall. Köp ny sand på jula för 59 spänn. 54 räcker det med 3st testpiloter i början

                  Kommentar

                  • Jeppa
                    • March 2013
                    • 8

                    #10
                    Okej, ja mycket olika svar o fick man hära :P
                    vad händer om man har i ny sand resp inte?

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #11
                      Lite svårt att ge ett solklart svar då det finns många sätt att gå tillväga..

                      Men du kan nog rädda karet om du vill, men dom sjuka fiskarna skulle nog jag vilja flytta till ett karantänkar alternativt ta bort dem om dom verkar väldigt sjuka..

                      Mata sparsamt under en tid så ska du nog se att det kommer att stabilisera sig.. Med sparsamt menar jag några flingor en gång om dagen..

                      Färgen på sanden kommer nog att försvinna med tiden..

                      Kommentar

                      • Jeppa
                        • March 2013
                        • 8

                        #12
                        Okej, alltså sätta fiskarna i ett annat kar, o köra det andra som det är utan fisk ett tag? även sätta i min nya pump kanske efter ett tag?

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          #13
                          Inte utan fisk, men helst bara dom som verkar friskast.. Varför ska du byta pump? Är nog inget fel på den..

                          Rikta munstycket lite uppåt mot ytan så du får lite "vågor", det gör det lättare för vattnet att ta upp syre. Att ha "bubblare" gör nog varken till eller från skulle jag tro..

                          Kommentar

                          • Jeppa
                            • March 2013
                            • 8

                            #14
                            Okej för isf är det en rubingurami och en platy, de e dom som verkar friska iaf. Har redan införskaffat ny pump som jag personligen tycker är bättre, med bättre cirkulation och syresättning, denna pump har krånglat lite o tycker det är klent tryck i den

                            Kommentar

                            • Dopply
                              • December 2012
                              • 485

                              #15
                              Ok, då kan du lika gärna byta ut pumpen nu.. Det funkar eftersom sanden är kvar.

                              Kör med dom två fiskarna i några veckor och se om det inte blir bättre i vattnet..
                              Men kom ihåg att mata mycket sparsamt..


                              Växterna kan du behålla, dom hjälper dig att hålla balansen i vattnet..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...