Sjuk Påfågelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erilc
    • March 2013
    • 8

    Sjuk Påfågelciklid

    Hej!
    Har 5 Påfågelciklider (ca 25cm) och en av dom ligger bara på botten och gör ingenting (äter inte).
    Har dom i ett 600L akvarium med två algätare. Gör delvattenbyte minst varannan helg och rengör då även botten och pumparna. Har märkt att den och några till har några få vita prickar på sídofenorna ca 1-2 mm stora.
    Vattenvärden:
    Temp: 28
    PH:6
    Nitrat: ca 250 mg/L
    dGH: ca 20°
    dKH:3°
    CL2: minimalt

    Vad kan det vara den har råkat ut för?
    är väldigt tacksam för hjälp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    De grejer jag ser direkt är ju varför så varmt som 28? 24-25 är ju bättre.
    Nitrat är helt uppåt väggarna, du måste öka vattenbytena så du får ner nitraten till runt 10-40. Om de går i så höga värden är risken stor att de insjuknar.
    Du har ett lågt Kh och även där är tätare vattenbyten en viktig åtgärd.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Googla "vita prick".. är det rätt så återkom..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • erilc
        • March 2013
        • 8

        #4
        tack för ett snabbt svar! ska pröva det du skrev och se vad som händer.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Det han föreslog var inte en åtgärd mot prickarna utan en riktlinje för framtiden och en förklaring till sjukdomen.. är vita prick vad dina fiskar har?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • erilc
            • March 2013
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Det han föreslog var inte en åtgärd mot prickarna utan en riktlinje för framtiden och en förklaring till sjukdomen.. är vita prick vad dina fiskar har?
            Han svarade precis då jag skulle svara på åheims inlägg.
            Jag tror inte det är vita prick då det bara är några få prickar samt är så pass stora.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Om det är vitaprick blir dom snart fler. Om det är ärr efter skador på fenorna ser du ingen förändring.

              Kommentar

              • Yokas
                • August 2011
                • 136

                #8
                Förmodligen är det bara ärrvävnad på fenorna. Mina är likadana. Du skrev att du rengör bottnen och filtren varje gång du byter vatten. Hur gör du då? En enkel genomsköljning med akvarievatten av filtermaterialet eller en rejäl storstädning?

                Edit:

                Ursprungligen postat av Ryskbompa
                Pumparna står de. Jag satt precis och klura på samma sak haha. FIltren ska man inte peta med för mycket.
                Ja, men i 99 fall av 100 så är det filterenheten folk menar när dom säger "pump"
                Senast redigerad av Yokas; 29 March 2013, 03:48.
                shoop da whoop...

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yokas
                  Förmodligen är det bara ärrvävnad på fenorna. Mina är likadana. Du skrev att du rengör bottnen och filtren varje gång du byter vatten. Hur gör du då? En enkel genomsköljning med akvarievatten av filtermaterialet eller en rejäl storstädning?
                  Pumparna står de. Jag satt precis och klura på samma sak haha. FIltren ska man inte peta med för mycket.

                  Kommentar

                  • erilc
                    • March 2013
                    • 8

                    #10
                    Ursprungligen postat av Yokas
                    Förmodligen är det bara ärrvävnad på fenorna. Mina är likadana. Du skrev att du rengör bottnen och filtren varje gång du byter vatten. Hur gör du då? En enkel genomsköljning med akvarievatten av filtermaterialet eller en rejäl storstädning?
                    Brukar skölja igenom filtren med vatten i samma temperatur som i akvariet för att skona bakterierna.
                    Då jag rengör botten använder jag en sådan här vaccumrengörare (som ett stort rör). vet inte vad en sån heter.

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Skölj inte filtrerna i kranvattnet vad du än gör. Ta tappvatten från karet om du ska göra rent filtren.

                      Kommentar

                      • erilc
                        • March 2013
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ryskbompa
                        Skölj inte filtrerna i kranvattnet vad du än gör. Ta tappvatten från karet om du ska göra rent filtren.
                        Ska tänka på det nästa gång.

                        Kommentar

                        • erilc
                          • March 2013
                          • 8

                          #13
                          Har gjort delvattenbyte och ändrat vattenvärdena, har än inte hänt något.
                          Den ligger fortfarande på botten hela tiden och äter inget. Har även märkt att den andas mer än de andra.
                          Finns det ingen som vet vad det kan vara?

                          Kommentar

                          • erilc
                            • March 2013
                            • 8

                            #14
                            Något mer som kan vara värt att anmärka är att han sjunker. Han simmade en bit men sjönk direkt när han stannade. Tycker även att det ser ut som magen är smått svullen.
                            Snälla hjälp om någon vet något!

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #15
                              Jag vet inte svaret medl 100% säkerhet . En bild på prickaran hade hjälpt men fen röta och svamp angrepp är ingen ovanlig å komma på cilklider. Detta kan bero på att filtren blir för rena vid rengöring eller att du har för mycket närings ämnen i vatnet som gör att du har mycket bakterier i vattnat . Själv tror jag fått bukvattu sot på mina cilklider. Nyckel håls cikliden som dog för eller snarare jag avlivade den hade fått en skada på enna ögat och buken var svullen och stjärten fått en vridning ingen aptit, Eliotti hon var aptitlös simmade knapt och sjönk bara till botten hade svullen buk hanen ha nu svullen buk och äter inte. Jag var hit för att leta efter hur mycket salt jag skall ha i karet för att dämpa bakterie till växten när jag fick syn på din fråga . Hoppas du löser det.
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...