Vejita mår dåligt, andas med en gäle bla.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BFTO
    • February 2013
    • 18

    Vejita mår dåligt, andas med en gäle bla.

    Jag köpte i lördags 1+1 Vejita till mitt 120liters kar där det går 1+2 kakaduor, har mycket håligheter och mycket växer. PH ligger lite i överkant runt 7 och har fixat torvfiltrering tills co2-systemet kommer men resten av värdena är bra. De andra fiskarna trivs i karet och även växterna. I karet är det kakaduorna och 4st riktigt småa malar och ett antal kardinaler.

    Hanen var redan ifrån affären lite slö, men blev rejält stressad av flytten. I söndags forsatte han bete sig konstigt och var orkeslös och låg bara still och såg även ut som om han hade svårt med balansen, såg även då att han och en kakadua kliade sig ibland. Tyckte jag såg en prick på honom så jag köpte medel mot vitaprick direkt.

    Just nu tillbringar han sin tid uppe i övre delen av akvariumet och står för det mesta stilla. Han har dock inte problem med balansen längre. Bara en gäle andas han med, andra är stängd

    Alla fiskar äter bra förutom hanen, han äter i princip 0. Har testat mygglarver/flingfoder/mysis/cyklops.

    Han simmar även konstigt, använder väldigt sällan stjärtfenan.

    Vad kan detta vara för något? lider med honom snart gör jag slut på hans lidande om han inte blir piggare.

    edit: Nu såg jag att han andades igen med båda gälarna, verkar gå i omgångar.
    Senast redigerad av BFTO; 21 March 2013, 22:51.
    1012,5L Rovfisk
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Att de andas med en gäle brukar tyda på gälmask..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Varför köpte du den när den redan var slö i affären?
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • BFTO
        • February 2013
        • 18

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Att de andas med en gäle brukar tyda på gälmask..
        Finns det något sätt man kan verifiera gälmask? (förutom mikroskop)

        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Varför köpte du den när den redan var slö i affären?
        Vet att affären håller alla deras fiskar i runt PH8, tänkte då att det var pga det höga ph han inte var riktigt 100. Men framöver skall jag studera fiskarna jag köper noggrant.
        1012,5L Rovfisk

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Alba zoo?

          Ja, men bökigt på en såpass liten firre.. ser gälarna irriterade ut är det oftast gälmask som dessutom är relativt vanligt.. det skulle också förklara varför den blir så risig vid stress om den inte syresätter ordentligt.. vanligtvis är det just gälmask när den stänger en gäle och kan dessutom alternera mellan gälarna.. du nämnde att den kliade sig också?

          Jag vet att esha2000 tar masken men den är döden för ditt filter.. det kanske har kommit något skonsammare.. men se till att det inte är något knas mdd ditt vatten inna du börbar medicinerA..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • BFTO
            • February 2013
            • 18

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Alba zoo?

            Ja, men bökigt på en såpass liten firre.. ser gälarna irriterade ut är det oftast gälmask som dessutom är relativt vanligt.. det skulle också förklara varför den blir så risig vid stress om den inte syresätter ordentligt.. vanligtvis är det just gälmask när den stänger en gäle och kan dessutom alternera mellan gälarna.. du nämnde att den kliade sig också?

            Jag vet att esha2000 tar masken men den är döden för ditt filter.. det kanske har kommit något skonsammare.. men se till att det inte är något knas mdd ditt vatten inna du börbar medicinerA..
            Djurmagasinet

            Ja i söndags strök han sig lite mot några kvistar, men som sagt så gick mina varningsklockor direkt på vita prick så jag har nu kört en kur protozin och inget mer kliande. Filtret är nog redan ur balans efter den kuren? Han är fortfarande uppe i övre delen av akvariet och slöar och simmar till 95% utan stjärten till hjälp
            1012,5L Rovfisk

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Jadu.. det låter ju gälrelaterat om han står vid ytan.. är allmäntillståndet illa kan han helt enkelt spara energi genom att inte använda stjärten..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              Arbetssätt...