Punkterad simblåsa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    Punkterad simblåsa?

    Hej!

    Vi har en ståtlig Fjärilsciklids hane som har stått på botten ett par dar nu. Han kan bara ta sig någon cm från botten med maximal ansträngning och det är extra tragiskt att han är livlig och äter. Vi har matat honom där nere på botten för att se om han skulle bli bättre. Inga yttre fel finns och han är som sagt pigg än så länge.
    Är det utom hopp att en simblåsa läker eller ska vi ta bort honom innan han blir Ancistrusmat? Känns som det senare, min erfarenhet säger att det bara är en tidsfråga...... eller?



    Styfv, Karlstad
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen postat av Styfv
    Är det utom hopp att en simblåsa läker
    Simblåsor läker ganska snabbt. När dykare fångar t.ex. tanganyikaciklider på djupt vatten så punkterar de simblåsan med en nål för att fisken ska överleva uppstigningen till ytan, skadan läker ganska snabbt.
    Men oddsen för att din fisk faktiskt bara har en punkterad simblåsa är rätt liten, det är betydligt troligare att den har något annat problem som gör det svårt för den att simma, t.ex. en infektion i buken eller knäckt ryggrad. Men vad vet man.

    Så länge fisken ser äter skulle jag personligen vänta & se.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Styfv
      • November 2012
      • 176

      #3
      Hej!

      Tack för svar "Azur". Ja skulle också kunna tänka mig att det är något annat. Äter bra än så länge så vi avvaktar lite.


      Styfv, Karlstad

      Kommentar

      • Samfaran
        • March 2013
        • 44

        #4
        Kan den vifta med stjärtfenan så är jag skeptisk till att den har knäckt ryggraden.
        Mvh
        Niklas

        En gång Eheim - Alltid Eheim.

        Kommentar

        • Styfv
          • November 2012
          • 176

          #5
          Den verkar ha full rörlighet och rör alla fenor.


          Styfv, Karlstad

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #6
            Nu har den simmat vidare till dom sälla jaktmarkerna via min fotsula. Synd men den blev inte bättre.....


            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            Arbetssätt...