Zebrafiskar äter inte längre!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messdelcavo
    • February 2013
    • 57

    Zebrafiskar äter inte längre!

    Hjälp!

    Mina tidigare väldigt livliga danois har börjat slöa ner sig rejält.
    Dem har alltid varit väldigt matfriska av sig och nästan hoppat
    ur när man matat dem.

    I tanken bor en siamesisk, 3 små ancistrus, 1 lite botia och mina 8 Zebror.

    Jag har ett 54l Eheim som jag drog igång den 25 december.

    Jag körde akvariet i 4 dagar tomt, sedan körde jag ner växter, lite mossa och något dem
    rekomenderade som låga och mellanväxter osv för en liten tank.
    Det fick gå så i en vecka. Sedan fick Zebrorna och en ancistrus flytta in.

    Efter en månad till så fick siamesen och 2 ancistrus till flytta in.
    Efter ytterligare 2 veckor så kom botian.

    Algtabletterna gick åt så fort man släppte ner dem.
    Vanligt flingfoder till Zebrorna som även siamesen tyckte om.

    Växterna spred sig så det knakade så jag gjorde en rensning för ca: 2 veckor sedan
    och nu den senaste veckan har 2 av dem prickiga (leopard) zebrorna slutat äta helt
    och ligger mest vid värmestaven i bakvattnet och rör sig väldigt lite.
    Dem kommer ut en sväng vid matning men tittar bara på fodret och simmar sen tillbaka.

    Tidigare så gick inte en flinga till botten alls, men det verkar som att dem väljer ut vilka dem vill ha nu
    och ratar en del av fodret. Nästan som att det har blivit förorenat men jag har förvarat det i ett torrt
    skåp utan inverkan från något håll. Bytt foder men det hjälper inte.

    Vattenvärdena ser jag ingen skillnad på från tidigare mätningar som jag gör 2 gånger i veckan.
    Jag byter ut 15 liter av vattnet varje lördag och värdena verkar vara stabila.
    En notis jag har gjort är att filtret påverkas mer och mer och jag var tvungen att rengöra materialet
    senast. 25 gradigt vatten under kranen och borstade bara bort den värsta växtresterna som fastnat.

    Finns det någon annan faktor som kan ha spelat in här som jag har missat.
    Jag testar vattnet med tetra stickor.

    Det är som att växterna även mår sämre. Har jag överbefolkat tanken?

    Jag har flyttart bort 2 ancistrus och siamesen till ett större kar som har gott om plats.
    -Krille
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Köp ett dropptest för nitrit och kolla hur halterna är. Är de för höga, sök härinne, så finns det massor av trådar som beskriver hur man gör.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Messdelcavo
      • February 2013
      • 57

      #3
      Inga tester påvisar något nitrit av märkvärdiga nivåer.

      Jag har kört lite tätare vattenbyten för att se om det kan vara någon annan faktor typ amoniak, men ingen större
      skillnad.

      2 leopard danios har nu gått vidare till efterlivet. Jag har testat byta till bio foder, och även mygglarver.
      Dem äter väldigt sparsamt och matdosen är nu väldigt låg.

      En annan sak som hänt nu under dessa dagar är en enorm invasion av sniglar. Någon grönskimmrande variant och
      en med spiralskal.

      Jag har haft dessa grönskimmrande tidigare i mindre mängd och botian var tänkt för att ta bort dessa men effekten är inte
      vad jag hoppats. Jag kan se rom/ägg av vad jag tror är alla dessa sniglar lite överallt i tanken.

      Kan detta vara någon slags ledtråd till vad som pågår i deras hem?

      Jag överväger att dra ihop allt och börja om från början snart.
      -Krille

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Halloj! Snäckorna är ett utmärkt sett att se om man övermatar eller ej. Om de ökar kraftigt i antal så kan man anta att man övermatar och du kan enkelt få ner antalet snäckor genom att minska matningen. Övermataning står för en stor del av alla bekymmer man kan råka på med ett akvarie.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Japp, låter som du har övermatat ordentligt och därmed fått snäckinvasion. Troligen har du då också fått en rejäl nitritspik vilket gör att dina fiskar inte mår bra.
          Det finns många trådar om nitrit så leta och läs på, ska du se att du får bukt med det hela. Att starta om är ingen bra idé så länge du inte vet vad du gör för fel nu.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          Arbetssätt...