Sjuka scalarer Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    Sjuka scalarer Hjälp!

    1. akvarium 720 liter
    2. filtermatta bakom bakgrund drivet med pump huvud 3000l/h
    3. start 4 januari med 7 pansarmalar och en segelfens pleco, 7 feb 10 guppys, 13 feb 16 colombia teror, 27 feb 4 altum scalarer 1 colombia tetra.
    5. 7pansarmalar ca 4-5 cm, 1 segelfens pleco 12 cm,17 colombia tetror 5-6 cm, 4 altum scalarer 7cm, ett antal äpple snäckor och malayiska sandsnäckor.
    6.Mycket växter svärdsplantor vattenpest anubis och lite andra plator som jag inte är hundra på vad dom heter.
    7. Ph 8.2 Kh 2,2
    8. ph 7.5 kh 2.5 No2 under 0.3
    9. byter 30% vatten i veckan
    10. idag 2/3 30%
    11. Nej
    12. altum scalarena och en tetra, nej höll dom inte i karatän.
    13. nej inte vad jag vet
    14. artemier, vatten loppor och flingfoder, malarna får fodertabletter och ärtor (skalade)
    15. Nej
    16. 2/3 började dom stå vi ytan och kippa i ytvattnet en av dom har svårt med blanasen sjunker ner på sidan för att sedan simma upp till ytan igen bara altum som gör detta inga av dom andra innevånnarna visar någon symtom.
    17.Inga av dom har dött än.
    18. inga yttre tecken på sjukdom står uppe vid ytan i grupp enligt bild nedan. nån av dom tippar över på sidan ibland.
    19nej
    20. har inte medicinerat
    21. alla började stå vid ytan den 2/2
    22. Ja
    Någon som har några ideer vad som kan vara fel? har tillsatt salt vid vatten bytet idag.
    värden på dom vatten värden jag tar.
    ph 7.5
    co2 5mg/l
    KH 2.5
    NO2 under 0,3
    O2 11mg/l
    24 grader
    GH 3
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-03-02 13.20.35.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,4 KB
ID: 2146505Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-03-02 13.21.12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,1 KB
ID: 2146506

    Kommentar

    • vinbok
      • November 2011
      • 147

      #3
      Efter lite studium så är min kvalivicerade gissning med tanke på fortsatta symtom simblåsförlamning någon som har mer info om detta tillstånd? Kollar man i akvariets lexicon (mitt från 97) så finns det inte mycket att gör utan man kunde endast lindra förloppet med antibiotika, tittar man på nätet så säger vissa att dom kan repa sig andra att det bara är att avliva dom så någon som vet mer om detta?

      Kommentar

      • plusskenford
        • August 2011
        • 252

        #4
        simblåsa låter väldigt korrekt hade tigerbarber som gjorde likadant hade svårt att hålla sig i i nivå problem med styrsystemet !!

        jag avliva mina tyckte dom plågades så... men jag förstår dig inge roligt man vill ju ordna upp det.... men hur det kan inte jag svara på

        men mitt svar är avliving men jag skulle vänta ett tag och se vad som händer men blir dom sämre så tycker jag att dom ska bort !

        Kommentar

        • vinbok
          • November 2011
          • 147

          #5
          Har flyttat dom till karantäns akvarium så dom får en vecka på sig så får vi se.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Vad jag naturligt associerar till när jag ser att de hela tiden står och gapar vid ytan är att de inte får syre ordentligt och vad det beror på kan ju hänga på nåt som en egentillverkad bakgrund släpper ifrån sig, nitritskador, dålig syresättning av vattnet och dåliga växter mm Nån generell sjukdom tror jag inte på. Bra att du satt dem i karantän om det nu är nåt i inredningen eller annat.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • vinbok
              • November 2011
              • 147

              #7
              Problemet jag har är att det är bara scalarer som insjuknat och alla samtidigt, har egen byggd bakgrund men om den släppte ifrån sig något borde rimligen räkorna stryka med först. Nitrit o2 växter har jag koll på. Inga andra fiskar som går i akvariet har heller inte reagerat.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Hur reagerade dem när de kom ner i karantänkaret med annat vatten?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • vinbok
                  • November 2011
                  • 147

                  #9
                  Tre av dom har piggnat till en har blivit sämre. Funderar på vad det kan var som dom är känsliga mot som dom andra fiskarna tål.

                  Kommentar

                  • plusskenford
                    • August 2011
                    • 252

                    #10
                    hur går det med fiskarna klarar dom sig

                    Kommentar

                    • vinbok
                      • November 2011
                      • 147

                      #11
                      Fick avliva en dom andra mår än så länge fint har idag börjat återrehabiliterat dom till söttvatten så till nästa fredag ska jag prova att sätta tillbaks en av dom i den stora tanken.

                      Kommentar

                      • vinbok
                        • November 2011
                        • 147

                        #12
                        Liten uppdatering all tre överlevare har nu flyttat tillbaks till original akvariumet och mår bra, äter som dom ska och är nyfikna.
                        Sammanfattning om vad jag gjort.
                        * 4 Scalarer insjuknade samtidigt dom stod och kippade luft i ytvattnet och efter nån dag så fick dom problem med att hålla sig upprätt, om dom inte simmade så sjönk dom mot botten och oftast upp och ner. Fanns inge ytterligare symtom på dom som syntes.
                        * Flyttade över dom till ett karantäns kar med saltat vatten i ( 1 dl/100 l ) där fick dom gå en vecka under översikt och förskitig matning.
                        * Efter 3 dagar fick jag avliva den ena av dom, då han bara låg på sidan på botten och hade gjort så ett dygn, övriga repade sig fort.
                        * När en vecka hade gått så började jag ta ner salt nivån med 10% vatten byten varje dag, detta höll jag på med i 10 dagar.
                        * Flyttade över den största till stora karet som dom kom ifrån. Han fick gå i 3 dagar för att kolla om han reagerade på något i karet men allt såg grönt ut, som dom andra 2 fick också flytta in.
                        * dom har imorgon gått en vecka i det vanliga karet och mår fin fint.
                        * Har inte kunnat konstaterat vad det var som drabbade dom, men en gissning är stress efter att varit flyttade dels till affären och där efter till mig och att detta yttrade sig på så sätt, simblåseförlamning stämmer med symtomerna men inte med förloppet då dels är det en virus sjukdom som är smittsam och inga andra fiskar är drabbade samt ska vara obotlig.

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #13
                          Snyggt jobbat

                          Kommentar

                          Arbetssätt...