Camallanus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Camallanus.

    Tjabah.

    2 av mina 6 Bolivianer har fått skiten: Camallanus.

    Sera Nematol ska tydligen bota. Kan man behandla hela karet som det är eller ska man plocka ut smittade firrar?

    2 av 6 ser man att dom är smittade, kanske alla är det bara att dom inte vuxit ut ur anus än?


    MVH Rikard
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    I vissa stadier av asens liv så lever dom dom utanför en värdkropp så behandla hela karet annars blir du inte av med skiten.
    Senast redigerad av Yokas; 01 March 2013, 04:11.
    shoop da whoop...

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      OK göttans, ska fixa medicin idag

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Jag behandar mina Mikrogeophagus altispinosus med Water Life Sterazin och Ektozon salt. Hur snart bör man kunna se en förändring?

        Inne på andra behandlingsdagen nu. Fredag,söndag å sen onsdag fredag söndag.

        MVH Rikard

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Lyfter en gammal tråd då jag fått skiten igen på nya fiskar i ett helt annat kar.

          Mina Apistogramma Macmasteri har fått skiten nu.

          Jag är helt inne på att dom har skiten när jag köper dom. Samtliga smittade fiskar kommer från samma zoo.

          Det tar ungefär 3-4 månader efter inköp till att de visar sig.

          Jag behandlar redan men sera nematol. Jag antar att det inte finns en chans i världen att se sånt när man köper fisk.

          Alltså vad skulle ni göra folks? Jag diggar zoot som fan där jag handlar. Kan det komma från leverantören. Sprider sig skiten lätt som fan?

          hojhojhoj

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, om du står och studerar fiskarna i butiken, så kan du nog se maskarna, annars är det kanske lite lurigt att upptäcka dem, om man inte står och letar specifikt efter dem. Om du inte har gjort det, så kanske du borde nämna för dem att du misstänker att de har Camallanus i butiken, de vet förmodligen inte om det i så fall. Och vet de inte om det, så sprider de ju maskarna till alla som köper fiskar där, åtmistone från de kar som är drabbade.

            Jag har haft Camallanus en gång (nej, kanske inte jag, men mina fiskar), och det spred sig snabbt mellan de olika karen. Extra irriterande var det när jag såg skiten på mina ca en månad gamla scalareyngel. Jag tror dock inte att jag tappade nå'n fisk, de jag upptäckte maskarna först på, mina Thorichthys maculipinnis, lekte t.o.m när de hade eländet.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Men jag studerar mina fiskar dagligen. och jag upptäckte det tidigt den här gången, dom drabbade fiskarna går i ett 30liter och behandlas nu.

              men fan jag lackar på den där sjukdomen, så jäkla trökigt. maskarna dök upp för 2dagar sedan.


              håller tummarna.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Behandla genast alla dina kar med Nematol!
                Jag körde drygt dubbel dos två gånger om när jag såg det på mina bolivianer i somras, och inte ens malajerna såg ut att ta skada av medicinen.
                Hannesc körde till och med tredubbel dos i sin SA-kub med gott resultat!

                Jag berättade för Tommy på Trop att jag fick skiten från hans kar, så nu kör han Nematol i förebyggande syfte på bolivianerna han får in!
                Av någon outgrundlig anledning så verkar det vara just bolivianer som kommer med det...
                Senast redigerad av Mr Woods; 04 November 2013, 21:19.

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Sv: Camallanus.

                  Ja inget lyfta ur fisk nu, behandla alla kar samtidigt och upprepa såsom anvisat.
                  Enkel dos har räckt för mig.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • tazzrat

                    • July 2012
                    • 211

                    #10
                    Jag försökte upplysa en butik om att jag fått smittade fiskar från deras butik. Blev bemött med nonchalans och nedlåtande "Sånt händer" snarare än "Oj, det här måste vi hålla koll på" e d. Berätta; är det en bra butik lär dom uppskatta informationen. Gör dom inte det så vet du att dom inte är att lita på för framtida fiskinköp!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Problemet med Camallanus är ju att det inte syns lika tydligt som t.ex vita prick, så att som butik bara rycka på axlarna, och säga att så'nt händer, är rätt korkat. Fiskar med vita prick kan kunden se, och undvika, medan Camallanus är svårare att se, och kan sprida sig till många ovetande akvarister. Dessutom är det lurigare att bli av med än vita prick.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Kan man se det på något annat sätt än att masken sticker ut?
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Ursprungligen postat av HWH
                          Kan man se det på något annat sätt än att masken sticker ut?
                          Hos mina fiskar syntes inga tecken på sjukdom, mer än masken som stack ut!
                          De tuffade på som vanligt och verkade glada och nöjda...

                          Inga fiskar verkade ta skada av Nematol, förutom malarna som fick lilte trasiga fenor, men det läkte ju snabbt ihop och det är väl inte ens säkert att det har med medicinen att göra. Jag kommer nog att behandla nyinköpt fisk i förebyggande syfte i fortsättningen...
                          Senast redigerad av Mr Woods; 05 November 2013, 10:02.

                          Kommentar

                          • tazzrat

                            • July 2012
                            • 211

                            #14
                            Allmän hängighet och svullnad kring analen. Någon av mina fiskar hade kramper och konstigt simmönster någon dag innan den dog, men det är tydligen relativt ovanligt!?

                            Kommentar

                            • tazzrat

                              • July 2012
                              • 211

                              #15
                              Det är definitivt något butiken borde vara intresserad av att veta, vare sig det är i butiken eller hos leverantören smittan ligger. (...Men det är väl enklare att rycka på axlarna och skylla på okunnighet hos hobbyakvaristen.) Framförallt är det viktigt att ge dom en chans att lösa bekymret när nästa kund kommer in med dödsfall hos sina nyinköpta fiskar; som du säger är det inte lätt att identifiera sjukdomen då inte alla fiskar uppvisar så tydliga symptom så risk föreligger att man förtvivlat vrider sina händer och ger upp om hobbyn när man resultatlöst försökt alla sedvanliga huskurer. En seriös butik skulle absolut ta varningen på allvar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...