Antagligen fenröta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Antagligen fenröta

    Hej,

    I vårt sällskapskar, som är en riktig fisksoppa, verkar det som att guramihannen fått fenröta. Han har haft en liten utbuktning på undre bakre fenan, där har det nu uppstått ett hål. Även på stjärtfenan har han fått ett hål.

    Jag ser inte att övriga fiskar har fått några problem. Just guramihannen hade för någon månad sedan en ordentlig fight med en annan hanne om ett skumbo och om vem som skulle få leka med honorna, den andra hannen fick skador och dog efter en tid. Jag har inte sett några skador på denna, men de kan ju ha funnits där ändå.

    I och med att jag inte ser några skador på övriga fiskar så är väl det enklaste och bästa att avliva den sjuke och inte medicinera. Karet har gått sedan oktober förra året och balansen verkar vara god där nu. Det är dock överbefolkat (sorgmanteltetrorna kanske ska få gå i ciklidkaret om de funkar med de SA-ciklider och scalarer vi har där):

    1+1 gurami
    2 eldstjärtar
    1+1 palettciklid
    1 ancistrushanne
    1+2 svärdbärare
    1+2 indianplaty
    7 sorgmanteltetror
    4 kuhlii

    Det är ganska tättplanterat. Vattenbyten sker med ca 30 % en gång per vecka, då tillsätts vattenberedningsmedel och PMDD. Småkornig grusbotten, 125 l stort, Juwels egna innerfilter. Visst dör det någon fisk då och då men det är kanske inte så konstigt med tanke på att de fiskar vi har är hårt odlade och känsliga.

    Ja, vad tycker ni? Medicinering eller avlivning? Har övriga smittats? Eller, det har de väl, men än verkar övriga klara av det själv. Nå, lite goda råd vore hur som helst bra.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    Jag tycker mer det låter som en vanlig skada istället för fenröta. Är fenorna vita och fransiga? Växer hålet på fenan? Bilder hade underlättat. Jag hade inte avlivat fisken och inte heller medicinerat förrän jag var säker på att det var fenröta.

    Och en annan sak: två st eldstjärtar? I ett 125 liters?
    shoop da whoop...

    Kommentar

    Arbetssätt...