Nematod?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    #46
    Ursprungligen postat av ansjo
    Det sista har jag sagt länge utan att bli trodd, lite gott att få det verifierat.....
    Jo jag vet att du sagt det men jag har försökt hålla hoppet uppe :-). Men tyvärr verkar du få rätt. Ändå intressant att få ett namn på skiten.
    /Lars

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #47
      Ursprungligen postat av Shepard
      Parazin P verkade som sagt hjälpa i mitt fall, masken försvann, och tetrorna överlevde. Om det var samma maskelände ska jag låta vara osagt.
      Såg de ut såhär? https://www.google.se/search?q=dermo...ed=0CAcQ_AUoAg
      /Lars

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #48
        Det jag gissar är att om du har en icke medicinbar parasit i karet och vill kunna använda karet igen gissar jag att du får göra som jag i det karet dvs. slänga allt levande växter etc. i karet. Behålla sand, rötter etc. Köra klorin motsvarande 1 liter per 200 liter vatten och låta gå i 2 dygn. Då är ju masken borta och allt annat levande också. Men låt håv, etc. rubbet få vara i badet.
        Filtret måste vara igång under tiden. Sanden rör du om i.

        Är det en parasit så gissar jag att den går igenom olika cykler vilket förklarar varför den dyker upp efter ett tag. Så vill ni börja om så tror jag enbart på en sådan kaboom-behandling.
        Är den inte medicinbar så blir det ju inte bättre utan värre.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #49
          Ursprungligen postat av Live2Ride
          Ja, den var väldigt lik de på kardinalerna på de första bilderna, vad jag minns. I mitt fall var det kejsartetror som drabbades, och jag såg dem aldrig på nå'n annan fisk i karet.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #50
            @Bluewing ja det kan mycket väl sluta så för mig också :-(.
            @Shepard ändå lite intressant om du lyckats medicinera bort detta. Allt jag läst är att det inte går men de kanske inte provat Parazin :-).

            Efter vidare läsning så verkar det inte vara mask utan en spor/svamp som växer i maskliknande form och skyddas av hinnan/blåsan som bildas runt den. Sporerna sprids sedan i vattnet när blåsan spricker vilket smittar andra.
            Dermosporidia ska enligt vad jag läst läka ut av sig självt.
            Ett annat intressant och återkommande påstående är att fiskarna ska bli immuna efter att symptomen försvunnit.
            Det ska även inte vara särskilt dödligt, vilket också är min erfarenhet, men fisken kan dö om den blivit angripen på gälarna.
            /Lars

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #51
              Hmm, skulle Parazin hjälpa mot parasiter som inte är djur? Ja, kanske?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Live2Ride
                • January 2014
                • 312

                #52
                Ursprungligen postat av Shepard
                Hmm, skulle Parazin hjälpa mot parasiter som inte är djur? Ja, kanske?
                Jag tänker inte säga emot dig. Är riktigt sugen på att ge Parazin p en chans innan jag ger upp och går på bluewings linje.
                /Lars

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #53
                  Trodde ju att det var en mask, men om det nu är en svamp, så tycks ju Parazin hjälpa även mot så'nt.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    Frågan är varför bara tetror får det. I affären räckte det att ta bort tetrorna, och låta karet stå utan fisk ett par veckor. Ingen kembombning således.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #55
                      #48 Påverkades inte färgen på roten alls av klorinet? Skar ner ett akvarium med rötter och glas i badkar och klorin för många år sen men blev nog starkare dos och dom rötterna blev lite s a s ljusa och fina...
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #56
                        Är det inte en parasit utan svamp så undrar jag hur förökningen går till. Svampar brukar ju föröka sig med sporer.

                        Eriahl, jag vet inte om blekeffekten är särskilt stor på trärötter när det är så utspätt som 1 liter till 200 liter vatten. På bakgrunden så försvann alger och liknande helt och bakgrunden såg ut som ny. Inte som blekt alls. Men den är ju i plast å andra sidan.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          #57
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Är det inte en parasit utan svamp så undrar jag hur förökningen går till. Svampar brukar ju föröka sig med sporer.
                          Som jag skrev ovan... "Sporerna sprids sedan i vattnet när blåsan spricker vilket smittar andra."
                          Senast redigerad av Live2Ride; 05 March 2015, 20:14.
                          /Lars

                          Kommentar

                          • Live2Ride
                            • January 2014
                            • 312

                            #58
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Frågan är varför bara tetror får det.
                            Kardinaltetran verkar vara den som oftast/lättast blir drabbad men även andra typer av tetror. Sen var det ngn fiskart till som jag inte minns namnet på som tydligen drabbas ofta av detta. Har försökt hitta artikeln jag läste där det stod men hittar den ej.
                            Jag har dock inte hittat någon info om varför det är så specifikt att bara vissa arter drabbas.
                            /Lars

                            Kommentar

                            Arbetssätt...