behöver svar akut om Sammetssjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    behöver svar akut om Sammetssjuka

    har gråbeläggning på en corydoras sterbai har sex ToTalt.
    har även massa guppy och platy.

    karet är kanon skick bra vatten och fullt med välmående växter

    hur ska jag göra med denna sterbai han äter är pigg simmar runt men som sagt ser inte kanon fräsch ut.....
    måste jag behandla denna fisk eller kan han övervinna detta själv ??

    tacksam för snabba svar
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    #2
    blir ett rent helvtete och få ur han ur karet...... vill ju inte stressa fiskarna....

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ursprungligen postat av plusskenford
      blir ett rent helvtete och få ur han ur karet...... vill ju inte stressa fiskarna....
      Mitt tips är att vara väldigt försiktig med långsamma rörelser.
      Sätt ner en håv mot botten snett mot framrutan där du har plats att manövrera denna, låt den gärna stå kvar en stund så fiskarna vänjer sig. Ta sedan en pinne som du kan mota fisken med, glöm inte, sakta med långsama rörelser driver du den mot håven.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • plusskenford
        • August 2011
        • 252

        #4
        tack för snabt svar =)

        matat nu på morgonen har suttit en bra stund och studerat denna individ och alla andra fiskar och det är bara denna corydoras som jag ser grå beläggning på.....

        Han visar inga tecken på att han är dålig tvärtom fullt ös äter när jag matar bökar runt i sanden som bara den med sina andra vänner....
        Han kliar sig inte heller skrapar sig på underlag osv....

        övriga invånare pigga och äter som hästar ....

        som sagt jag vill avvakta men det kanske är dumt med kan han klara av detta själv eller är han dömd ????

        tack för hjälpen så här lång

        Kommentar

        • Seaside
          • February 2013
          • 71

          #5
          Verkligen tråkigt! Jag vet hur det känns...

          Jag fick hem sammetssjukan i min tank då en av de 2 slöjstjärtar som jag köpte var smittad redan vid inköp. Eftersom båda fiskarna delat tank separerade jag inte på dem, utan behandlade båda med Aquarium Müster; Odi mor och höll akvariet släckt ett par dagar. Tyvärr klarade inte den med symtom/fullutvecklad sammetssjuka sig. Men väl hennes kompis. Så ge inte upp - isolera honom/henne om det är möjligt (sammetsjuka är tyvärr en smittsam och aggressiv sjukdom), behandla och håll tummarna!
          " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

          Kommentar

          • plusskenford
            • August 2011
            • 252

            #6
            jag har inte behandlat än jag kör wild and crazy !! men han mår bra och äter inte blivit värre tycker nästan tvärtom

            Kommentar

            Arbetssätt...