Svar fort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    Svar fort!

    Hej!

    Jag har nyligen startat upp etr 160l akvarium. I detta finns nu Ap. Cacatuoides 1+1 och guppysar, endlers, 2+5.

    Filtrering Eheim 2224
    Ca 25 grader.

    Jag upptäckte nu på kvällen att Ap hanen och en guppy verkade hängiga. Tänkte att det säkert var nitrit och gjorde ett 50% VB. När det var klart så såg jag att guppyhonan hade vad som såg ut som parasiter...
    Har studerat Ap hanen noga nu, men hittar inga synliga parasiter. Däremot så gömmer han sig mest och har blivit mörkare än han brukar vara.

    De andra fiskarna verkar inte direkt tagna, kanske att Ap honan är lite blekare men guppysarna busar med varandra...

    Guppyhonan med parasiter är nu i en plastlåda där jag har haft i ektozon och Sera Costapur.

    Vad bör jag göra i akvariet? Ska jag slänga i en dos ektozon där? Kanske flytta över hanen till ytterligare en balja med nån medicin?

    Hjälp!
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Sv: Svar fort!

    Prioriterar Ap. Cacatuoides paret framför guppysarna...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Lite ectozon gör inte så mycket nytta om det är parasiter, vad är det för något de drabbats av? Du bör isf behandla hela karet, inte bara de drabbade fiskarna som du flyttat.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Dr.Dork
        • December 2012
        • 263

        #4
        Sv: Svar fort!

        Vet inte exakt vad det är. På den drabbade guppyhonan, som dog strax efter att jag flyttat henne, var de, vad såg ut som, parasiter. Små ljusa saker som satt på fenorna och ja...hon var mörkare på kroppen och fjällen såg lite dåliga ut.

        Tog aldrig nån bild, och hittar inte riktigt nån bra heller. Men jag är ganska säker på parasit av nåt slag, kan Sera Costapur hjälpa nåt?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Du bör inte medicinera mot något du inte vet vad det är. Hittar man en död fisk blir den snabbt illa åtgången, och man kan sällan se själva dödsorsaken på dem. Ser du inte några parasiter på de andra fiskarna skulle jag personligen inte medicinera mot någonting innan den frågan blir löst.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Dr.Dork
            • December 2012
            • 263

            #6
            Sv: Svar fort!

            Tackar!

            Jag slängde i ektozon, bara enligt doseringen för förebyggande syfte, och plockade ut 2 guppysar som såg lite dåliga ut och la i annat akvarium med ektozon och Sera Costapur - mot diverse parasiter.

            Antingen är det ett sammanträffande, eller också hjälpte det lite, men iaf så verkar de fiskarna som är kvar i akvariet, Ap. Paret och 4 guppy, pigga och krya. Ap. Hanen är inte lika hängig och gömmer sig inte lika mycket!

            Kommentar

            Arbetssätt...