Sjuk axolotl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinevamarie
    • February 2013
    • 2

    Sjuk axolotl?

    Vet inte om jag postar detta under rätt kategori, ber i så fall hemskt mycket om ursäkt då jag är ny här.

    Läget är såhär;
    För lite mer än en månad sen flyttade en 6 månader gammal axolotl in hos mig, allt har funkat jättebra och hon växer som hon ska, men för 2 veckor sen blev hon bara under några dagar otroligt mager(se länk) http://cdn.publishme.se/cdn/6-2/4076...363b3906a3.jpg och fick en stor knöl på sin högra sida.
    Knölen är inte hård och hon verkar inte påverkad av den, reagerar inte om man tar på den. Tänkte först att hon fått i sig något olämpligt så som en sten eller liknande men med tanke på att akvariet är rensat från sånt innan hon flyttade in och knölen är mjuk så utesluter jag det.

    Någon som har erfarenhet av axolotler och kan ge mig tips? Angående hur smal hon blivit så har jag försökt mata henne mer de senaste veckorna och hon har ätit bra, börjar återfå sin tidigare form sakta men säkert.
    Fått tips om att det kan vara någon slags tumör eller att hon ätit sand som samlats där på något sätt.

    Dessutom verkar hon "flyta upp" väldigt lätt, vet inte om det är för att hon väger så lite nu? Nästan som en liten ballong som vill glida upp mot ytan, har problem med att stå stadigt på botten. Kan det vara någon luftansamling?
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Nu är jag inte någon expert på axolotl men bilderna visar ett stort huvud till en liten kropp. För de flesta djur är det en klar indikation på undernäring under en längre tid.
    Vad får den för foder?

    Tobbe

    Kommentar

    • elinevamarie
      • February 2013
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Tobbe R
      Nu är jag inte någon expert på axolotl men bilderna visar ett stort huvud till en liten kropp. För de flesta djur är det en klar indikation på undernäring under en längre tid.
      Vad får den för foder?

      Tobbe
      Ja, hon var helt klart undernärd då bilden togs. Den är dock 2 veckor gammal och hon har nu börjat återfå formen vilket känns bra.
      Satsar på lite varierad kost som krill, mysis, daggmask och vanlig vit fisk. Ibland slinker även någon bit av en räka ner, även gett henne guppy-yngel några ggr. Är i princip det hon äter och det jag fått veta att de brukar tycka om.

      Jag köpte henne för 4 veckor sen och då såg hon ut såhär (se länk) http://cdn.publishme.se/cdn/8-1/3152...5d33c79bfa.jpg . Kanske något undernärd men ändå pigg och glad. Det var på bara några dagar som hon blev så otroligt smal och knölen visade sig. Har dock som sagt börjat få tillbaka lite hull på henne nu, hoppas bara att det fortsätter gå bra.

      Hittade tips på en engelsk sida om att låta henne vila i kylskåpet i någon timme då "knölen" tydligen kan vara en luftansamling som ska gå bort med den metoden. Hon ligger alltså just nu i en låda med vatten i kylen och ska få göra ett tag till så hoppas vi att knölen försvinner så vi kan fokusera på formen.

      Kommentar

      Arbetssätt...