Tetrorna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandrasays
    • July 2008
    • 33

    Tetrorna dör

    Såg för tre dagar sedan att mina platys fått vita prck. Är inne på tredje dagen med protozin men prickarna är kvar nu även på mina guppys och tetror. Igår morse började tetrorna dö för mig, jag hade 15 och har nu inga kvar.
    Tåler dom inte medicinen och finns det något mer jag kan göra för mina fiskar då jag tycker att prickarna bara blir värre. Jag har ett akvarium på 225 liter.
  • Göte Borg
    • October 2012
    • 12

    #2
    Tycker du bör fortsätta behandlingen och ha även i akvariesalt i akvariet. När mitt ena akvarie fick vita prick tog dt ca 2 veckor för prickarna att försvinna helt. Hade nog lite tur i oturen för bara 2-3 fiskar dog.....

    Kommentar

    • Sandrasays
      • July 2008
      • 33

      #3
      Nu har jag ju gett dom dag 1,2,3 och ska ju egentligen vila i dag 4 och 5 sen en kur den 6:e dagen, men ska jag fortsätta att ge protozin dag 4 och 5 med eller ska jag göra sm bruksanvisningen men att nästa vecka köra en gång till? Det är så sorgligt att se mina platys ligga nere på botten och må dåligt och mina guppys fenor är trasiga.

      Kommentar

      • Göte Borg
        • October 2012
        • 12

        #4
        Har för mig att jag körde behandlingen enligt bruksanvisningen, sedan väntade 1-2 dagar innan jag började om på nytt detta fungerade för mig men vet inte om dt är exakt så man ska göra. Tror du oxå bör höja temperaturen i akvariet, ha en temperatur på ca 26-27c. mm inte kul med sjukdom i karen, hoppas dt blir bättre...

        Kommentar

        • Sandrasays
          • July 2008
          • 33

          #5
          Har byta en hel del av vattnet nu. Men såg på.vissa fiskar att fenorna gått sönder och det finns vita tussar på fjällen. fortfarande vita prick?

          Kommentar

          • tazzrat

            • July 2012
            • 211

            #6
            Det är inte någon form av svamp då? §:oO

            Kommentar

            • Sandrasays
              • July 2008
              • 33

              #7
              Det började med.prickar och vissa av dom har.fortfarande bara prickar medans andra ser mer eländiga ut. Men protozin ska ju även hjälpa mot svamp.
              Sen är det så att tetror inte tåler protozin eftersom alla mina nu dött?

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #8
                Oj, vet inte alls. Kanske helt enkelt var så drabbade att de inte klarade av påfrestningen av medicineringen? Du råkar inte ha någon bild som de mer kunniga härinne kan använda sig av för att ge kvalificerade gissningar?

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  Ska inte vara någon fara att behandla tetror med protozin, står bara "Do not use when rays or momyrids are present.". Har inte haft tetror själv med vita prick, men har behandlat guppy och platy med protozin och då försvann prickarna efter ett par dagar bara. Låter som du har nåt mer som spökar så en bild skulle nog hjälpa. Fenröta kanske? Har du saltat?
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Jag har behandlat kardinaltetror med Protizin utan problem. Jag doserade dagligen och bytte vatten dagligen på inrådan av butiken där jag köpte medicinen.
                    Anledningen är att medicinen inte är verksam längre än 24 timmar (där av att man ska medicinera en gång per dygn) och då halverar man mängden frisimmande parasiter som kan bilda nya vita prickar.
                    Glöm inte att salta för att göra slemlagret tjockare på fiskarna (och därmed gör det svårare för parasiterna att få fäste) och höja temperaturen så att parasiternas livscykel snabbas upp och du inte behöver medicinera i flera veckor.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Sandrasays
                      • July 2008
                      • 33

                      #11
                      Jag har höjt tempen och bytat vatten. Meddicinerar varje dag men alvariumsalt kan jag inte få tag på förrän måndag, tyvärr!

                      Kommentar

                      • Sandrasays
                        • July 2008
                        • 33

                        #12
                        Jag är tyvärr inte goldmedlem så kan inte lägga upp foto. Imorse hade en guppy hane och en platy hane också dött. Men jag hade även fått ett yngel såg jag. Jag fick tagit upp ynglet och lagt över i ett annat då jag läst att dom tåler inte medicineringen.

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #13
                          Köp vanligt grovsalt på matbutiken. Funkar kanon, der råder delade meningar angående huruvida det är Ok med jod eller inte så jag kör utan så länge.
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Sandrasays
                            • July 2008
                            • 33

                            #14
                            aha, man kan ta vanligt salt? Hur mycket ska man ha i ett 250l?

                            Kommentar

                            • Sandrasays
                              • July 2008
                              • 33

                              #15
                              Nu har jag bara 6 fiskar kvar och misstänker att även dom kommer att dö inatt. Tråkigt att alla fiskar dött av vita prick sjukan. Nu när jag antagligen får börja om med hela akvariumet har ni några tips?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...