Malen beter sig konstigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenaFredriksson
    • February 2012
    • 16

    Malen beter sig konstigt!

    Har en stor pleco hemma i mitt 560l kar som sedan igår börjat bete sig knasigt. Det första jag märkte var att den var mycket mer rörlig av sig än vanligt, flyttade ständigt plats och var allmänt orolig av sig. Vanligtvis brukar den hålla sig gömd dagtid under en stor rot.
    Idag märkte jag att den simmar konstigt lite vingligt å blir ibland liggande lite halvsnett å verkar inte ha kontroll. Ser inga yttre fel på den hullet å allt ser bra ut. Inget fel på vattnet heller.

    Vad ska jag göra för att rädda min vän? Vad kan det vara för fel?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Om det är fel eller ej på vattnet kan vara svårt att avgöra eftersom det kan vara saker som du inte kan mäta själv på ett lätt sätt och av det du beskriver, verkar den vara stressad och då tycker jag att vattnet verkar vara den troligaste boven. Har du mätt ammonium/ammoniak och nitirit med en tillförlitligt testvätska? Kan nån ev. ny inredning eller grus avge något till vattnet?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • HelenaFredriksson
      • February 2012
      • 16

      #3
      Har använt mig av ett vanligt 6in1 test och visade inga förändringar från sist. Har en ny rot STOR i vattnet men den har varit där i ca 4 veckor kan det vara den? Tittade på malen idag ligger som igår inte på sin vanliga trygga plats och ligger som i en båge stackarn. Ska jag göra ett vattenbyte/ slamsuga å ha i aqua safe samt någon form av bakterie/parasit medicin?

      Kommentar

      • HelenaFredriksson
        • February 2012
        • 16

        #4
        Malen är nu död såg att den hade någon form av konstiga vätskefylda blåsor vid sidan av ryggfenan som jag inte sett förut. ??? Vattentestet visade inga höga halter av nitriter eller nitrater, bra ph kanske liiite surare än vanligt säkert pga den nya roten. gh låg på ca 12% å kh på 6% vad kan malens död det ha berott på? Finns det något mer viktigt man ska mäta som jag missat?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av HelenaFredriksson
          Malen är nu död såg att den hade någon form av konstiga vätskefylda blåsor vid sidan av ryggfenan som jag inte sett förut. ??? Vattentestet visade inga höga halter av nitriter eller nitrater, bra ph kanske liiite surare än vanligt säkert pga den nya roten. gh låg på ca 12% å kh på 6% vad kan malens död det ha berott på? Finns det något mer viktigt man ska mäta som jag missat?
          Sånt här är otroligt svårt att diagnostisera. Men som åtgärd vid såna här problem så kan det vara bra att öka vattenrörelsen på ytan så att man vädrar ur eventuell ammoniak och ökar syresättningen, tillsätta vattenberedningsmedel och en bakteriekultur och höja temperaturen till 27-28. Testet du använt är inte tillförlitligt men kan ibland ge en fingervisning om nåt är fel med vattnet.

          Har du erfarenhet av vikten kring filtrering, vattenbyten och foder?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • HelenaFredriksson
            • February 2012
            • 16

            #6
            Jag har ett stort ytterfilter med högre kapacitet än karet kräver utloppet hänger över karet så att det rinner ner i vattnet ur små hål å skapar bubblor å rörelse på ytan. Har även en luftpump med stor syresten som ligger på botten samt en cirkulationspump i andra änden så syre/ utvädring borde det finnas gott om i karet. Dock kan jag då ev kanske höja tempen för den ligger på 23 ca. Matar fiskarna i små givar varannan dag. De får då röda mygglarver artemi ibland fling foder och malarna får alg tabletter i grottor. Ska köpa andra lite mer ordentliga tester så får vi se vad de säger. Har alltid i aqua safe eller aqua pond vid vattenbyten samt nån sorts salttabletter/ kommer inte ihåg vad de heter, som är bra mot bakterier osv i vattnet ska vara 1st/15l vatten. Har väldigt mjukt vatten hemma kan det påverka på något vis? Jag är absolut ingen expert på detta med akvarier men hållit på ett tag å har haft väldigt lite problem hittills. Svårt detta. Är en hel vetenskap =)

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Du kan spara en slant om du slutar med salttabletter, de gör ingeting för bakterier, varken för eller emot. Salt kan man ta till vid skador eller sjukdom hos fisk och inte i dagligt bruk alltså.
              Röda mygglarver är ett riskfyllt foder både för dig och fisken. Det kan framkalla allergi hos människor och har ofta en hög bakteriehalt som kan göra att dina fiskar insjuknar, vissa arter är mycket känsliga gör detta foder. En bra utfodring tycker jag ska bestå av huvudelen torrfoder och sen frysfoder som extra godis åt dem.
              Om du har ett väldigt mjukt vatten (under Kh 4) så är regelbundna delvattenbyten extra viktiga för att hålla stabiliteten på vattnet och säkerställa nitrifieringen av avfallsprodukter och ett stabilt Ph.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • HelenaFredriksson
                • February 2012
                • 16

                #8
                Har fått rekomendation om att använda salttabletterna, skulle var i hela tiden enligt akvariegubben som finns här i kommunen. Skulle vara en viss % i hela tiden sen om någon fisk verkade hängig skulle man ha i en högre dos å sedan återställa %halten när fisken blivit frisk. Men detta kanske inte stämmer. Dock har han väldigt många års erfarenhet å har en egen butik. Men vad vet jag? Ska börja ge mindre mygglarver osv då, räcker 1g/v istället? Täta vattenbyten, jag gör vattenbyte 1/3 1g/v ska jag göra ännu tätare?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av HelenaFredriksson
                  Har fått rekomendation om att använda salttabletterna, skulle var i hela tiden enligt akvariegubben som finns här i kommunen. Skulle vara en viss % i hela tiden sen om någon fisk verkade hängig skulle man ha i en högre dos å sedan återställa %halten när fisken blivit frisk. Men detta kanske inte stämmer. Dock har han väldigt många års erfarenhet å har en egen butik. Men vad vet jag? Ska börja ge mindre mygglarver osv då, räcker 1g/v istället? Täta vattenbyten, jag gör vattenbyte 1/3 1g/v ska jag göra ännu tätare?
                  När det gäller saltet och rekomendationen att använda det hela tiden så påstår jag att han har helt fel (om det inte gäller bräckvattenfisk). Vid sjukdom är det bra däremot! När det gäller röda mygg så finns det ju mycket annat som är bättre att ge tex. cyclops, mysis, artemia, svarta/vita mygglarver.
                  Vattenbytena du gör verkar ju generellt vara tillräckliga. Du har kanske bara haft lite otur eller så var kanske malen framme och snaskade mycket röda mygg och inte mådde bra av det?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • HelenaFredriksson
                    • February 2012
                    • 16

                    #10
                    Ja jag kanske matade ihjäl den, ska dra ner på saltet då i så fall. Tack så jättemycken för all info. Det är guld värt för mig =)

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Ursprungligen postat av HelenaFredriksson
                      Ja jag kanske matade ihjäl den, ska dra ner på saltet då i så fall. Tack så jättemycken för all info. Det är guld värt för mig =)
                      Jo vassego, om inte annat så blir plånboken liiite tjockare
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...