Förstoppning av artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Förstoppning av artemia?

    Någon konstigt händer i mitt yngelkar. Jag har haft yngel från Apistogramma hongsloi i drygt två månader. Jag har kontinuerligt matat med nykläckt artemia och jag har fått 10 individer att överleva. Dessa yngel har växt sig ganska stora och börjat visa vuxenbeteende. Dessa tio har hängt med länge och allt har fungerat bra. Fram tills idag - då jag hittade 3 döda yngel. De såg helt intakta ut och alla var framme och åt som vanligt igår.

    Jag trodde först att det var nitritförgiftning men mitt dropptest visar noll och övriga yngel verkar må bra. Det enda jag kan tänka mig är att de ätit för mycket artemia eller fått i sig äggskal eller okläckt artemia och drabbats av förstoppning. Allt känns väldigt konstigt med tanke på att jag har ett moget kar och alla fiskar såg friska ut igår. Som jag förstått det ska det vara mest kritiskt för yngel de första veckorna, nu är de ju halvvuxna, och det borde inte gå fel NU!

    Är det någon som har någon liknande erfarenhet av det här? Det som gick så bra känns helt plötsligt väldigt osäkert.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Extremt herbivora arter kan mycket väl få förstoppning pga matning med fryst artemia (som är vuxen artemia).
    Dock apisto är definitivt inte herbivora och det handlar ju om artmeianauplier så det verkar ytterst osannolikt.

    Så det är svårt att veta - kanske var artemian för salt, kanske hade de fått i sig en massa okläckta artemiaägg eller så (sannolikt) var det något helt annat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Extremt herbivora arter kan mycket väl få förstoppning pga matning med fryst artemia (som är vuxen artemia).
      Dock apisto är definitivt inte herbivora och det handlar ju om artmeianauplier så det verkar ytterst osannolikt.

      Så det är svårt att veta - kanske var artemian för salt, kanske hade de fått i sig en massa okläckta artemiaägg eller så (sannolikt) var det något helt annat.
      Ja, salt är väl det enda jag ändrat på. Jag hade i extra salt i min senaste kläckning för jag tyckte att jag hade haft lite dålig kläckningsgrad på sistone. Men jag sköljer alltid av artemian i sötvatten innan de åker ner till ynglen. Men menar du att artemian innehåller salt?

      Men vad kan det finnas för andra anledningar till att en fisk ser ut att må bra ena dagen för att vara död andra dagen? Är det bara nitrit som kan ställa till med det?

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Kom att tänka på en sak. En del av ynglen visar på lite dominans. De har jagat bort andra yngel då och då. Kan det vara så att ynglen har dött pga av trakasserier från andra yngel. Tycker själv att det verkar lite långsökt och att detta skulle drabba samma tre yngel under en natt känns lite osannolikt. Försöker bara komma på anledningen till att det har blivit såhär...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av johnsson_82
          Ja, salt är väl det enda jag ändrat på. Jag hade i extra salt i min senaste kläckning för jag tyckte att jag hade haft lite dålig kläckningsgrad på sistone. Men jag sköljer alltid av artemian i sötvatten innan de åker ner till ynglen. Men menar du att artemian innehåller salt?

          Men vad kan det finnas för andra anledningar till att en fisk ser ut att må bra ena dagen för att vara död andra dagen? Är det bara nitrit som kan ställa till med det?
          Nej har du sköljt av artemian noggrant i sötvatten så borde det inte vara saltet som är orsaken.

          Det finns massor av saker förutom nitrit som kan ställa till det så det är inte lätt att veta vad det var.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #6
            Jag får fundera lite till på vad det kan vara. För tillfället är det väl bara att hålla tummarna att de som är kvar överlever. Tack för att du tog dig tid att svara en fredagskväll.

            Kommentar

            Arbetssätt...