Neontetra - svamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Neontetra - svamp

    Såg nu ikväll att ett par av mina neontetror hade någon slags svamp på sig, lite rosa, vitt och luddigt. Inte mycket men klart synligt. Satt på en nedanför munnen och på den andra där bak vid analöppningen.

    Har plockat ut alla och satt dom i ett litet karantänakvarie. Kan säga att det tog sin lilla tid att fiska upp 30 nenontetror.
    På slutet urartade det sig till en kamp mellan mig och den sista... blev liksom lite personligt över det hela och ingen ville ge sig.
    Dock så var tetran chanslös när jag fick in han i ett hörn efter att ha tömt nästan hela akvariet.

    Har doserat Mycopur och skall så hålla på i tre dagar enligt anvisningarna. Har inte sett något på dom andra fiskarna så jag hoppas det är unikt för just neontetrorna.

    Akvariet är på 450 liter och vattenbyten sker varje vecka. Göder med PMDD och matar som vanligt.

    Nån som har haft nåt liknande?
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #2
    hhmmm.... Inne på femte dagen nu med Tetra medica General Tonic. Använder angiven dos och i ett 25liters akvarium.
    Det har blivit bättre men inte helt borta ännu.

    Det som ser ut som svamp är nu endast vitt, förut var det rosa/vitt. Det är mindre och fortfarande synligt på de två neontetror som fick det. Det har inte spridits vidare till dom andra. Alla är dock pigga och rörliga. Ingen som uppför sig sjukt eller är hängig.

    Skall jag köra om kuren - byta ut vattnet och dosera ny medicin i ytterligare fem dagar. Låta alla gå kvar eller flytta över dom som ser friska ut.

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      Fick förresten rådet av zoo affären att köra med General Tonic istället för Mycopur.

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        #4
        Näpp - det är inte helt borta ännu så jag beslutade mig för att köra en kur till.
        Vattenbyte och i med mer medicin, hoppas det biter 100% runda två.

        Kommentar

        Arbetssätt...