Ludd och minskande fena på mosaik gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katrin.halvarsson
    • January 2013
    • 1

    Ludd och minskande fena på mosaik gurami

    Hej.
    Min nyaste Gurami (hane) har efter två dagars sjukdom dött.
    Jag följer frågeformuläret och bifogar två bilder.
    1/ Hur stort är akvariet? 200 liter Juwel akvarium
    2/ Vilken filtrering använder du? Juwel compact filter

    3/ När startade du akvariet? 11:e december 2012
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Började med: 2 platy honor, 2 platy hanar, 2 molly hanar, 3 molly honor den 15:e december. Nya fiskar 18:e december 10 neon tetra, 2 ancistrus mal, 2 platy honor, 1 platy hane
    En molly hona dör efter en vecka - jag ser inga fel. Jag får en ny molly - hane med simblåse problem. Lever dock än idag.
    8:e januari 2 mosaik gurami och 2 dvärggurami - vet ej kön, samt 2 leopardmalar från annan butik
    Den 22:a januari dör en mosaik gurami - ser inga fel
    Den 24:e januari köper jag en ny mosaikgurami hane, samtidigt även 3 molly honor och 4 platy honor.
    Den 28:e januari på morgonen insjuknar den nya mosaikgurami hanen - ryggfenan ser ut att vittra sönder och det är vit färg runt om den på ryggen.
    29:e januari dör en leopardmal - mager.
    30:e januari dör mosaikgurami hanen efter karantän och medicinering med salt och Munster Medimor i två dygn

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Jag har idag:
    8 platy honor
    3 platy hanar
    5 molly honor
    3 molly hanar
    10 neon tetror
    2 ancistrus malar
    1 leopardmal
    2 dvärggurami
    1 mosaikgurami

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 2 Anubias, 3 snabbväxande, 3 med långa blad, 3 låga, 2 medel, 1 papeojblad, 1 lavamossa, 2 olika medelhöga med små blad.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? pH 7,4, KH 15
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Exakt samma som kranvattnet
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? En gång per vecka byts 1/3 av vattnet.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? lördag 26:e byttes ca 1/4 och den 28:e i samband med karantänsättning av gurami byttes ca 1/8 vatten.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Ingen större ommöblering, men jag flyttar lite på grejerna varje gång jag städar. En ny sten - afrikansk jade - sattets i 4:e januari.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Jag höll inte nya fiskarna i karantän, men jag följde instruktioner om isättning av ny fisk - lägg i hela påsen i 15-30 min, öppna påsen o fyll lite i taget med akvarievattnet till dubbel påsmängd - häll vatten genom håv o lägg i fisken i akvariet från håven utan att få med något av påsvattnet. Ljuset släckt hela tiden förstås o ej tänt förrän 10 timmar senare.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingor både vanliga och alg. Malarna får algtabletter. De får en gång om dagen på morgonen. Men sedan gurami blev sjuk har de fått lite grand på kvällen också. malarna har fått en tablett varannan dag, men jag har sedan sjukdom ökat till varje kväll.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Guramin som insjuknade har inte ätit sedan jag satte honom i akvariet. Han har varit skygg och simmat rakt in i akvariefönstret. den 28:e på morgonen märkte jag att ryggfenan var skadad, vit och nästan som sönderfrätt. runt om fenan på ryggen ett vitt område. På kvällen satte jag honom i reservakvariet som varit igång i 3 veckor - 54 liter med växter och allt. medicinerade med 1 msk salt från akvarieaffären samt med Munster Medimor enligt instruktion. Tog bort filtre o satte i en ren svamp. Ser efter ett tag en lång svart sträng som har två flikar i båda ändarna ligga på botten - tjockare än avföring och svart. Tänker inte närmare på det. Dag två är han märkvärt försämrad. Gömmer sig och ligger still. Har börjat växa ludd på fenan och den minskar mer. Dag tre på morgonen tror jag han är död, men han kvicknar till. Men guppar med munnen uppåt lodrätt i vattnet mot ytan och kippar efter andan. Nästan hela fisken är vitfärgad och jättemycket ludd runt nu en icke befintlig ryggfena. Fisken dör under en minut.
    Samtidigt äter de andra fiskarna kopiöst och de magrar. En leopardmal dör - jättemager. De verkar stressiga och hungriga och stirriga. De magrar. Det hänger genomskinliga trådar från deras anus, vilket det gjort någon vecka.
    Jag ger lite extra mat.
    Den 30:e ger jag ny medicin i huvudakvariet - Sera Nematol. På morgonen den 31:a verkar fiskarna lugnare. Jag hoppas att de överlever. De ser inte sjuka ut, men man vet ju aldrig.
    Det verkar som om medicinen jag gav till den karantänsatta guramin inte hjälpte ett dugg, eftersom han dog.
    Nu får jag se om det går bra med Sera medicinen.
    Jag skulle vilja veta vad guramin hade för sjukdom och varför den uppstod. Vad orsaken kan vara till att den blev sjuk. Jag har bilder som kan skickas.

    De fiskar som dött har jag tagit bort omedelbart från akvariet.

    Tacksam för svar.
Arbetssätt...