Tror min guldfisk har en tumör?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sannaa
    • January 2013
    • 1

    Tror min guldfisk har en tumör?!

    Först ska sägas att jag är okunnig. Allt jag vet om akvariefiskar/vård är hur jag skött min fisk genom åren.
    Vi hade några slöjstjärtar i par när jag var liten, som inte levde länge... men när jag var 14 år köpte jag denna egna, vanliga guldfisk, som levt ensam i sin skål (med syrepump) sedan kompisen dog för flera år sedan (jag vet att den väl egentligen borde ha ett större och riktigt akvarium, så shame on me.....)

    Till saken - Den här guldfisken är alltså snart 10 år! Vilket jag aldrig kunnat föreställa mig att den -ens i närheten- skulle bli när jag köpte den. Men något måste jag ju gjort rätt då..?

    För ungefär 2-3 år sedan dock, började det se ut som att en liten del längst fram på ryggfenan blev tjockare. Det var inte något jag direkt tänkte på eftersom att fisken hela tiden betedde sig- var- och åt som vanligt. Vilket den gör än idag!
    Problemet är bara att den här "tjocknaden" eller vad jag ska kalla det, gradvis växt till en större böld sedan dess. Vilket inte heller var något jag riktigt registrerade på ett bra tag (hur hemskt det än säkert låter) eftersom att det hela gått så jättelångsamt, fisken som sagt inte haft/har några beteendeförändringar och den inte alls verkar besväras av det... och jag ju bara varit van att den simmat runt där i alla år. Dessutom flyttade jag hemifrån och lämnade fisken hemma (inte för att det ska vara någon ursäkt alls).

    Men den senaste tiden har jag riktigt hållit koll på- tyckt synd om- och oroat mig för den lilla stackaren, då faktum är att den här bölden nu ser litegranna ut som kikaren på en ubåt. Sitter alldeles framför ryggfenan, mitt på, och mäter kanske 1 cm i diameter, ca 1,5 cm lång. Tycker att den nu verkat förändras varje dag, de senaste dagarna... blivit ådrig?

    Då jag bor på landet långt bort ifrån veterinärer, andra kunniga osv, har jag försökt söka på internet efter förklaringar och råd. Hittade någon utomlands som beskrev en liknande knöl på sin fisk, vilken tillslut hade spruckit och läckt ut någon slags vit sträng... och just nu måste jag säga att det tveklöst ser ut som om det skulle kunna hända här också. Knölen har börjat öppna sig uppå och ser ut att innehålla något vitt.

    Så äckligt att beskriva och jag känner mig som en hemsk människa... fisken verkar ärligt inte bry sig, så jag hoppas verkligen att den inte lider på något sätt...

    Nu hoppas jag bara att det finns någon här som kan? Har någon teori? Vet om det går att göra något? Om det är en tumör och vad man gör åt det??

    Varmt Tack på förhand isf.
Arbetssätt...