Pansarmal simmar i spiral

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Pansarmal simmar i spiral

    Detta är något jag aldrig varit med om innan, min ena pansarmal började simma runt i sprialer i förrgår och kunde inte simma normalt som dom brukar, sen när den skulle lägga sig på botten så kan den inte ligga som vanligt utan tippar på sidan hela tiden, idag så blev en pansarmal till precis likadan.
    Dom andra beter sig som vanligt.
    Vad jag har gjort i detta karet på sistone.
    Jo detta är mitt lowtech kar som har jordbotten med sant ovanpå och där har varit en pump som nästan inte gett något flås innan, men för några dagar sen satte jag i en större pump som flåsar bra i karet och jag har givit röda mygglarver i några dagar med.
    Karet har ju varit inkört i över ett år men pumpfiltret är nytt o pumpen.

    Vad kan det vara för fel på pansarmalarna när dom blivit såhär, dessa 2 som är såna flåsar bra med efter ansträngningarna att inte kunna simma normalt, dom andra pansarmalarna och räkorna beter sig som vanligt.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Hej du!
    Jag hade en Cory som blev så. Hade inte hjärta att avliva den då den trots allt kämpade på och åt som den skulle. Den dog sen ändå tyvärr. Sker det igen så kommer jag avliva den på en gång. Tog väl kanske 3 dagar? Dock blev ingen av mina andra 9 så.

    Min betedde sig precis som du skriver. Den föll åt ena hållet när den var stilla på botten, så den tog stöd mot t.ex. glaset för att hålla sig upprätt. Den var väldigt "grå", jämfört med de friska som ser "röda" ut. Vet inte hur jag ska förklara det. Är din också "grå"?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Det är en venezuelas black så den är ju mörk i sig lite svårt att se då
      Men precis så beter den sig, försöker att luta sig mot grejor i karet o är det inget att luta mot så ligger den på sidan
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #4
        simblåsan?
        350 l

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13117

          #5
          Pansarmalar vill ha ordentligt syrerikt vatten och en bra biologisk filtrering är nödvändig och om det inte uppfylls så kan det ju leda till olika problem med exat vad dina drabbats av vet jag inte men förhållandena är troligen inte optimala!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Det lustiga eller vad man ska skriva är ju att nu när det är mycket mer flås i pumpen så börjar problemen så lowtech karet klarade sig mycket bättre innan med nästan ingen rörelse på vattnet.
            Båda fiskarna var döda imorse och ingen annan visar sig dåliga.
            Mina fläckiga pansarmalar som är i karet har varit där sen jag startade upp det för 1,5-2 år sen och har klarat sig igenom alla stadier. Även helt utan pump som jag hade det ett bra tag.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            Arbetssätt...