Atyopsis moluccensis med "klåda" som slutat filtrera.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria S. Edström
    • November 2012
    • 95

    Atyopsis moluccensis med "klåda" som slutat filtrera.

    Nu behöver jag räkhjälp!


    Bakgrunden:
    Jag har i dagarna flyttat om bland akvarierna, gjort om dem och flyttat djur. Detta har resulterat i att en Atyopsis moluccensis (filtrerarräka) verkar må lite risigt. Den flyttades från det akvarium (som tömdes) där den tidigare gått med bra resultat. Vatten från det gamla akvariet fylldes i ett nytt, mindre akvarium (34 liter till skillnad från 54) tillsammans med en mindre mängd (ca. 10 l) kranvatten. Filtret är nytt. Ingen inkoppning skedde. I detta nya akvarium finns två red moor-rötter (en som länge varit i det gamla akvariet och en nyinköpt som blötlagts och sköljts, men ej skrubbats), en (nyinköpt och noga sköljd) cryptocoryne samt en mossvägg bestående av ett galvaniserat metallnät från Granngården (som enligt försäljarens uppgift ej skall kunna avge något i vattnet) och javamossa.


    Symptomen:
    * Filtrerarräkan har sedan dess (5 dagar i skrivande stund) aldrig filtrerat.
    * Den är aktiv som den brukar vara, sitter på ett ställe en stund för att sedan flytta sig en bit.
    * Den är blekare i färgen än vanligt.
    * Märkligast av allt är nog att den med sina bakben gnider sig under magen och på sidorna, precis som om den har klåda.

    Jag får dåliga vibbar av detta, då räkan mig veterligen inte fått sig ett ordentligt skrovmål på flera dagar, samt detta med klådan som nästan oroar mig mest. Vad kan detta vara?
    Någonstans i mitt bakhuvud ringer en varningsklocka för kombinationen räka och metall, men jag vet inte om det bara är något jag fått för mig. Min andra fundering är om det helt enkelt är den något brutala flytten som påverkar räkan, men kan detta verkligen sitta i fem dagar efteråt?

    Ett alternativ som finns är att flytta räkan till det gamla akvariet där den gick förut. Detta är dock också omgjort och i princip nystartat, med kranvatten om än med det inkörda filtret. Dessutom finns där inget metallnät. Frågan blir alltså om detta beror på metallnätet (i vilket fall räkan flyttas, och koppas in ordentligt, omedelbums) eller om det är en reaktion på flytten (i vilket fall ännu en flytt ter sig rätt idiotiskt).

    Här är en länk till en bild av akvariet som räkan nu går i:


    Snälla, hjälp en räka i nöd!
    Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    #2
    Mina räkor brukar ömsa skal när dom kommer till ett nytt akvarium ( annorlunda vatten) eller vid stora vattenbyte.
    Vad matar du räkan med?

    Kommentar

    • Maria S. Edström
      • November 2012
      • 95

      #3
      Tack för svar Jessa! Ja, jag funderade också om det kunde vara skalbyte på gång för som du säger är det ju vanligt vid miljöombyte. Men hur ofta kan de ömsa? Filterräkan ömsade för kanske tre veckor sedan, har den hunnit bilda ett nytt skal under sitt nuvarande redan? Och kan den få "klåda" när det är dags att byta? Det är inget jag har observerat tidigare. Dessutom får jag för mig att den brukar äta även innan ömsning. Stapelfödan är "Dr. Bassleer's Biofish Food - Garlic".
      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Jag skulle nog misstänka nätet. Skulle inte våga sätta i galvaniserade saker i akvarium, men kanske nån annan som testat sånt och det funkar?
        Vågar man lita på wiki så står det där att "Galvanisering används på föremål som används i något så när skyddad miljö, d.v.s. huvudsakligen inomhus i ej alltför fuktiga lokaler." Och ett akvarium är ju lite fuktigt
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • Maria S. Edström
          • November 2012
          • 95

          #5
          Hmm. Hur snygg mossväggen än blev så tror jag inte att jag har samvete nog för att ha kvar den efter det som skrivits här, och efter lite mer sökande på nätet. Det får nog bli en panikresa till stan i morrn och skaffa tyll eller liknande istället, så räkstackarn inte går under
          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

          Kommentar

          Arbetssätt...