Vitprickiga guppys!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauwra
    • January 2013
    • 3

    Vitprickiga guppys!

    Hej,
    Jag behöver verkligen hjälp, jag mår dåligt av att se mina fiskar lida.

    Det började med att igår såg jag massvis med prickar på en svart guppyhona, de var ganska stora också. Några andra guppyhonor hade också vita prickar, mest på fenorna, men inte alls lika stora som på den svarta. Dessutom var en guppy död.
    Efter panikgoogling införskaffades Medi mor efter zoobutikens rekommendationer. De sa att vattenbyte innan och att ta bort filtret i akvariet inte behövdes utan att det var bara att droppa i medicinen efter anvisningarna ang dosen.

    Igår fick de sin första dos. Och idag när jag kom hem låg en fisk död på botten. En annan kämpar för sitt liv uppe vid ytan, täckt av vita prickar samt en blodig fena. Också ligger det två andra fiskar relativt still på botten tillsammans och de har jättesmå prickar på sig (den ena rör på munnen hela tiden som om den kippar efter luft.

    Jag har gett de en mindre dos av medicinen idag, enligt anvisningar. De har inte fått mat efter medicineringen igår och ingen mat idag, enligt anvisningar. Dag 7 ska jag ge de en dos till, och samma där, ingen mat den dagen.

    Jag upptäckte ett ensamt yngel idag i karet. Jag är orolig för den eftersom fiskarna inte får någon mat så kanske de ger sig på den.. de har redan försökt men den lilla är rätt kvick.

    Akvariet är relativt nystartat, snart 1 månad gammalt. Och jag är rätt ny på ämnet, därför har jag startat med en lätt fisk och tyckte det var jätte roligt. Också händer någonting sånt här och mina fiskar mår dåligt. Jag ser hur de lider och jag kan inget göra.

    Mitt akvarium är på 54 liter, och innehåller inga konstigheter. Har 25 grader i det och det innehåller tre olika sorters växter. Akvariet har varit igång tidigare, jag köpte det begagnat, men det har inte stått tomt eftersom de tömde det samma dag som jag fick det. Jag är säker på att sjukdomen följde med när jag köpte fiskarna, zoobutiken sa dessutom igår att de har haft sjukdommen i sina kar innan.

    Butiken påstod också att det händer att nystartade akvarium drabbas av den här sortens sjukdom.


    Jag behöver helt enkelt hjälp av er. Är det rätt medicin jag fått? Är det någonting annat jag kan göra för mina fiskar?
    Är det bara att titta på när de dör, en efter en, och sen skaffa nya och kanske få sjukdomen igen?

    Snälla hjälp, jag mår dåligt av att se fiskarna såhär

    Mvh Sara
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter som dina fiskar drabbats av vita prick, men varför du fick den medicinen av affären vete tusan. Läste lite snabbt om den, och den är mot infektionssjukdomar och det är jag tveksam till att vita prick tillhör.
    Att fiskarna dör nu är troligen för sjukdomen är för långt framskriden för att kunna rädda dem, och har du dessutom kanske en medicin som inte biter mot detta gör inte det saken bättre.
    Köp medicin mot vita prick, tex Exit som brukar funka bra. Sjukdomen kan vara svår att få bort med en behandling...
    Gör en sökning och kolla om det kan vara vita prick, och isf utgå därifrån.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sauwra
      • January 2013
      • 3

      #3
      Tack för ditt svar.
      Märkligt att djurbutiken gett mig fel medicin. De sa verkligen att den skulle hjälpa. Jag ville främst ha waterlife protazin, men de hade de bara inne på jättestor flaska, vilket kändes onödigt.

      Jag kan inte hitta någon bra bild på hur vita prickar ska se ut, men efter vad jag läst så stämmer det ganska bra. Jag tog två snabba bilder precis på de fiskar som är värst.




      Men då får jag kanske besöka en annan butik för att få rätt medicin.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det ser ut som vita prick, ja.
        Skaffa rätt medicin som fort som möjligt, den fisken på den andra bilden är jag tveksam till att den klarar sig....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • sauwra
          • January 2013
          • 3

          #5
          Ska åka direkt till en annan djurbutik imorgon och köpa annan medicin då butikerna stängde nu vid 18 :/
          Stort tack för din hjälp! =)

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Hoppas det går vägen!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...