Ancistrus, vit fläck på/under hud. Lite röd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DollShock
    • December 2012
    • 36

    Ancistrus, vit fläck på/under hud. Lite röd.

    HEJ!

    Detta blev OTROLIGT långt.. Förlåt för det.
    Men någon kanske orkar läsa hälften iallafall och har någon idé? Skulle ju bli ledsen om jag "lyckas döda" ancistrusen bara för att jag är en sådan noob.

    Rätt orolig. Har en ancistrus på 10år (15cm) som helt plötsligt blivit vit nån millimeter under ögat. Själva "märket" är inte så stort, och verkar inte ha blivit större de senaste dagarna. Dock såg jag nu ikväll att det är lite rött på ena sidan av det vita märket.

    Det verkar inte vara något utstående, utan "plant" på/under huden.

    Han är sällan ute i akvariumet, men häromdagen låg han ute på en sten. Passade på att kolla av honom då innan han stack iväg, och då hade han helt normala färger.

    För några år sedan drabbades han utav något, såg ut som en blodfläck under huden på ryggen. Hörde av andra att deras ancistrusar dött när de fått denna fläck, men just denna överlevde faktiskt... Den fick det antagligen pga stress då det var flytt mellan kar pga bölder på andra fiskar då. Om det är något liknande nu hänger jag mig Dock har han inte flyttats något, bara platysar som flyttats in.

    Eftersom han aldrig är ute i akvariet så är det svårt säga om han ser sjuk ut i övrigt. Har aldrig sett honom äta sedan han passerade 8cm typ, utan han håller sig till sin lilla grotta med en rot.



    Har inte riktigt koll på akvariets storlek och sådana saker eftersom det inte är mitt och jag inte var med när det köptes.
    Det är nog knappt 100L dock...

    Det finns några platy(4 vuxna+ små yngel) och neontetror i karet. Jag skulle gissa på att det är för skitigt tyvärr och ska få hit en slamsugare i början på veckan. Platyna skitar ner en hel del.
    Vattenbyte sker varje vecka och då blir det en tredjedel.


    Neontetrona verkar helt normala. Platy vet jag inte, de vuxna är en månad gamla i detta kar och jag tycker mest dom numera håller sig i hörn eller gömmor förutom när det är mat. Ynglena visar inget.

    Akvariumet har varit igång i 2år i det här skicket, men tills för några månader sedan har ancistrusen gått med 2 Black Mollys bara och sedan ca 1 år helt själv.


    DÄREMOT, kan tycka att en växt verkar må kasst. Det ser ut som dill, i brist på namn. Jag tänker om det är något med vattnet...

    Har beställt efter provgrejer till vattnet, men dom dröjer väl några dagar. Bor tyvärr där det inte finns nåt köpställe.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det den enda ancistrusen du har i karet? Låter som en mekanisk skada, men tycker du själv att vattenkvaliten inte är den bästa kan det vara ett bakterieangrepp av något slag. Det finns ingen chans att fota fisken och länka bilden hit?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • DollShock
      • December 2012
      • 36

      #3
      Ja, ensam. Han hade små kompisar förr men dom dog mystiskt.. Dock var detta flera år sedan, så det hänger knappast ihop.

      Jag tänkte att den förra sjukdomen han hade berodde på bakterier eftersom han den gången blev stressad och lättare angripen då.. Så det kan vara något liknande nu.
      Även om han trycker in sig där det är väldigt trångt, och han väldigt stor, tror jag inte det är en sårskada. Det borde sett annorlunda ut. Han ser ju hel ut.

      Tja, vattenkvalitén borde inte vara den bästa måste jag säga. Skulle säga det är aningen för mycket firrar som skiter, trots att dom inte övermatas. Filtret kloggar inte igen, men det syns ju på botten att det inte "sköter sig själv" som det ska.


      Kan försöka få någon bild på honom imorgon. Problemet är att han är så pass skygg.


      Stackarn

      Kommentar

      • DollShock
        • December 2012
        • 36

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Är det den enda ancistrusen du har i karet? Låter som en mekanisk skada, men tycker du själv att vattenkvaliten inte är den bästa kan det vara ett bakterieangrepp av något slag. Det finns ingen chans att fota fisken och länka bilden hit?
        Bei Abload.de kostenlos Bilder hosten und in Foren, ebay oder anderen Auktionsplattformen usw. nutzen. Die Benutzeroberfläche ermöglicht einfaches bearbeiten deiner Bilder!



        Usel bild, men iallafall. Till vänster på det där vita är det lite rosarött.

        Och som du ser har han knökat in sig där han knappt fått plats. Rensat bort allt grus och tyckt han ska vara där istället.
        Inatt har han dessutom flyttat på växterna.... Tja, han vet väl bäst

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det ser inte så farligt ut, utan mer som en makanisk skada från kanske något i inredningen. Håll även en koll och se så det inte blir värre, eller den får svampangrepp i såret/skadan.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • DollShock
            • December 2012
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det ser inte så farligt ut, utan mer som en makanisk skada från kanske något i inredningen. Håll även en koll och se så det inte blir värre, eller den får svampangrepp i såret/skadan.
            Ja, får göra det. Är väl inte så mycket att göra nu heller.
            Kanske inte helt omöjligt han gjort illa sig när han ska flytta på allt, men ändå.

            F.ö. är det vanligt att dom ska in där dom faktiskt inte får plats? Hade ett torn förut han fastnade i två gånger när han blev större.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jo, det är vanligt. Finns det ett litet utrymme att böka sig in i så gör de detta med!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • DollShock
                • December 2012
                • 36

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jo, det är vanligt. Finns det ett litet utrymme att böka sig in i så gör de detta med!

                Fick tvinga fram honom idag, eftersom han ibland bara ligger orörlig och jag var trött på att inte veta hur det såg ut.

                Iallafall, det vita har mer än halverats och är svagare vitt nu Och han har stökat om mer än vanligt på sistone, så antagligen är han inte så sjuk längre, haha.
                Senast redigerad av DollShock; 25 January 2013, 14:07.

                Kommentar

                Arbetssätt...