döden har kommit till mitt kar, vf?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinrunezzon
    • December 2012
    • 35

    döden har kommit till mitt kar, vf?

    Nu behöver jag verkligen hjälp. Det är något som händer, mina fiskar dör. för ett tag sen så var en av mina maingano jätte slö och dog efter en dag. förra veckan dog en av mina golden och nu såg jag att min dominanta maingano hade dött. Har även förlorat en maingano innan detta och två golden..

    Är det någon som vet vad som händer i mitt akvarium?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: döden har kommit till mitt kar, vf?

    Kollat nitrit?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Eftersom du fortfarande inte ger nåt att gå på så får jag prova mina övernaturliga krafter alá Saida.... mmhmmhmm..... Det är drabbade av förgiftning och du måste genast eliminera orsaken
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Mer info behövs.


        Allra bäst om du kan svara på de frågor som finns här:


        FISKSJUKDOMAR: Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare




        Citat:


        1/ Hur stort är akvariet?
        2/ Vilken filtrering använder du?

        3/ När startade du akvariet?
        4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
        5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
        6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
        7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
        8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
        9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
        10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
        11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
        12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
        13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
        14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
        15/ Har du nyligen bytt foder?
        16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
        17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
        18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
        19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
        20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
        21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
        22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • elinrunezzon
          • December 2012
          • 35

          #5
          Då ska vi se. svarar på frågorna men är ny på detta med akvarium så mycket är ett stort frågetecken ännu...

          Nitrit?

          1/ Hur stort är akvariet? 450L
          2/ Vilken filtrering använder du? Standard och ett ytter filter som heter Eheim professinol 3

          3/ När startade du akvariet? Köpte det i somras men flyttade för tre månadersen och då tömdes hela akvariet på nytt.
          4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? När jag startade första gången så startade jag med fyra fiskar. Maingano! Efter tre veckor köpte jag till fler fiskar.
          5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Jag har 8 rödzebra (7små, 1 stor avelshane) 5 små Golden, 5 små Maingano, 4 små Marigold, 6 Melanochromis auratus. Alla är nog mellan 3-5 cm
          6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? jag har två sorter men vet inte vad dom heter. men det kan vara vallisneria och en mörkgrön växt med tjocka blad.
          7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Det har jag ingen aninging om men det är kommunalt vatten.
          8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Ingen aning
          9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Två hinkar brukar jag byta och fylla på med
          10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då? Två veckor sen, samma som ovan.
          11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Köpte vit hålsten och la i för två veckor sen
          12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Bytte ut 6 rödzebra hanar mot honor. dom satt 30 min.
          13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej
          14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Dom får Sera granured för afrikanska ciklider. en gång om dagen
          15/ Har du nyligen bytt foder? Igår
          16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Det har kommit lite då och då. märker ingen symtom utan dom bara ligger döda. det var en maingano som var jätte slö och bara flöt med och en timme efter var den död.
          17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? 3 Maingano och 3 golden.
          18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Tycker dom är som dom alltid har varit
          19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Ingenting förutom att en rödzebra har en svart prick på sidan. djuraffären sa att det inte var någon fara när jag köpte den.
          20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej
          21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Dom dör en åt gången. sen kan det gå en vecka några dagar innan nästa dör.
          22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja så fort jag ser dom.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            2 sakar tycker jag sticker ut.

            för det första, du säger två hinkar vatten, tolkar jag som 10 liters, dvs max 20 liter, och
            då varannan vecka.

            en normal vattenregim säger cirka 20-30% VARJE vecka. Dvs 90-135 liter. Detta gäller då
            normala sällskapskar. Malawitankar brukar vilja ha mer, ofta 30-50% per vecka.

            så, börja med det.


            För det andra, ingehn större expert på Malawis, men generellt sett så vill det till att man har
            väldigt få arter, men väldigt många fiskar, detta för att trycka ner den ganska höga aggron dessa
            fiskar har, enligt principen om det är för trångt, så är det ingen idé att slåss.

            mitt gamla malawikar befolkades med enbart 2 arter, många fiskar, gick bra tills fiskvakten tog
            död på några, helt plötsligt vaknade revir och aggron hos dom, slog helt enkelt ihjäl varandra.

            slutade med 2 kvar......................


            fundera på om du kan byta ut några fiskar och renodla det till kanske 2 arter.




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Du får kolla upp vattenvärdena - åtminstone pH, KH och Nitrit.

              Sedan visst - det är många fiskar men de är hanska små så det borde inte ha blivit nitrir men efterom du byter så lite vatten (som Ken skriver) så kan det mycket väl ha blivit nitrit i akvariet.

              En undran också - de som dör - åt de dagarna innan de dog?
              En annan undran. Vad menar du med vf i rubriken?
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 January 2013, 13:02.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jessa
                • September 2003
                • 454

                #8
                Kan det vara så att VF är en förkortning på VARFÖR?

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jessa
                  Kan det vara så att VF är en förkortning på VARFÖR?
                  Jag tänkte mer på "va fan?", men visst kan det vara så.

                  Förklaringen finns nog i vattnet, som övriga här i tråden har varit inne på. Köp hem nitrit-test och pH-test och kolla KH-värdet på kommunens hemsida, om inte annat.

                  Om det är nitriten som är förhöjd, vilket verkar mest troligt förordar jag med en dåres envishet ett större vattenbyte med tillsats av bakteriekultur på flaska (om du inte har tillgång till något annat fungerande akvarium, som du kan krama ur filtret ur). NB att många här på forumet hävdar att risken för en "bumerangeffekt" är stor när man gör så här, dvs. att man får lika höga eller ännu högre nitritvärden efter ett tag igen. Så tipset får kompletteras med att du tar flera nitritprover framöver, för att se om och hur värdena ändras.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    elinrunezzon! Efter att nu fått en ganska bra beskrivning av skötsel så tror jag det handlar om NITRAT och troligt sjunkande PH, NITRIT tror jag inte det handlar om. Nitrat är normalt inget problem om man sköter vattenbytena men då du endast byter ca 0,5% av vattnet var 14,e dag så får du problem. Jag tror dina problem är lätta att lösa! Byt 30-40% av vattnet varje vecka och troligen kommer dödsfalllen avta

                    Lite kort förklaring om Ph, Kh, Nitrit, Nitrat.
                    Nedbrytning av avfall ser ut som följande: ammonium-nitrit-nitrat. Ammonium är relativt ofarligt medans nitrit är mycket giftigt och nitrat är slutprodukten i filtreringsprocessen och är relativt ofarligt men om man inte lyfter ur nitratet med vattenbyten så byggs den upp till dödliga mängder.

                    Kh (karbonathårdhet) stabiliserar vattnets ph och men tiden så sjunker Kh (bl.a så förbrukar nedbryningbakterierna karbonat) i karet om man inte byter vatten och då riskerar Ph att sjunka till farligt låga nivåer som fisken inte klarar av. Vissa kranvatten har väldigt lågt Kh (under 4) och där blir täta vattenbyten än viktigare för att säkerställa Ph.
                    Senast redigerad av åheim; 17 January 2013, 15:21.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      elinrunezzon! Efter att nu fått en ganska bra beskrivning av skötsel så tror jag det handlar om NITRAT och troligt sjunkande PH,
                      Jag har i hållit Malawi i pH under 7 och med rejält höga nitrathalter och det har inte varit några problem (dock självklart inte bra). Så jag tror definitivt inte att det handlar om nitrat
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag har i hållit Malawi i pH under 7 och med rejält höga nitrathalter och det har inte varit några problem (dock självklart inte bra). Så jag tror definitivt inte att det handlar om nitrat
                        Ok, men vi är överens om att det måste till vattenbyten iallafall?
                        Senast redigerad av åheim; 17 January 2013, 16:25.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Ok, men vi är överens om att det måste till vattenbyten iallafall?
                          Som jag skrev ovan så har det utan tvekan bytts alldeles för lite vatten i akvariet.
                          Dock innan man gör ett stort vattenbyte så skall man kolla upp värdena. Har pH sjunkt väldigt lågt så skall man definitivt inte gör ett stort vattenbyte om kranvattnet har ett högt pH för då kan det gå alldeles åt skogen. De är mycket känsliga för stora svängningar.
                          Sedan som jag har sagt i andra trådar så är jag skeptisk till stora vattenbyten om man har rejält med nitrit.

                          Så FÖRST - kolla direkt pH, KH och nitrit sedan fatta ett beslut utifrån det.

                          Sedan vill jag också påpeka att det normala dödsfallförloppet pga bukvattensot yttrar sig ungefär som i detta fall.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Jag undrar lite om varför du tror att det skulle uppstå nitrit om man inte byter vatten, om det nu finns en fungerande filtrering?
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Jag undrar lite om varför du tror att det skulle uppstå nitrit om man inte byter vatten, om det nu finns en fungerande filtrering?
                              Det har varit som sagt varit uppe i andra trådar. I denna så skall man avvakta testresultaten innan man bestämmer sig för något och dessa skall göras omedelbums
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...