Kardinaltetra med blåsor och vita "trådar".

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria S. Edström
    • November 2012
    • 95

    Kardinaltetra med blåsor och vita "trådar".

    Hej såhär på lördagskvällen!

    Min kardinaltetra behöver er hjälp. Symptomen är följande:

    * Tydlig blåsa vid ryggfenans rot, och mindre på båda bukfenorna. Kan även liknas vid någon slags genomskinlig "säck" (suddig bild, men man kan ana blåsan på ryggfenan) : http://s1338.beta.photobucket.com/us...0563f.jpg.html

    * På sin vänstra sida har den ett område mitt på kroppen där fjällen ser lite "skabbigare ut" och där det tycks som om en vit tråd går ut från kroppen, under fjällen (den hänger inte från fisken eller sticker ut, utan verkar faktiskt sitta fast) : http://s1338.beta.photobucket.com/us...ce7ec.jpg.html och http://s1338.beta.photobucket.com/us...68e20.jpg.html (där man ser att tråden ligger an mot kroppen på fisken).

    I övrigt är fisken pigg, ingen fjällresning, äter och hänger med i fiskgruppen. Vad kan vara felet och vad kan jag göra åt detta?
    Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om det är vad jag misstänker så ta bort den direkt. Det är ett par trådar startade i samma ämne, och jag har gett samma svar som du får. En parasit som ofta sätter sig runt huvudregionen och till slut får fisken att dö. Jag vet inte vad det är, och heller inget botemedel trots att det mesta testades. Över 200 kardinaler dog eller fick tas bort i ett kar i affären.
    Nu hoppas jag att det inte är det dina fiskar fått, men bättre att ta det säkra före det osäkra samt håll ett öga på övriga fiskar mot ev smitta. Skriv gärna hur det gick.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Maria S. Edström
      • November 2012
      • 95

      #3
      Tack för svar ansjo! Jag har nu gjort som du rådde mig, och får hålla tummarna att mina andra kardinaler klarar sig undan detta öde. Jag skall hålla mycket noga uppsikt över de som är kvar framöver! Men ännu en fråga: dessa kardinaltetror är så småningom tänkta att flytta till ett annat akvarium där det finns fler kardinaler. Hur länge bör de kvarvarande fiskarna vara sypmtomfria innan det kan anses som säkert för dem att flytta tills sitt nya hem?
      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ganska länge hade jag haft dem frånskilda. Vid tillfället jag beskrev var det under ca en månads tid kardinalerna insjuknade, och till slut var det så få som såg ok ut att det var lika bra att ta bort allihop.
        Som sagt hoppas jag inte det är detta dina råkat ut för, men risken finns.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Maria S. Edström
          • November 2012
          • 95

          #5
          Okej, men några månader ska nog gå att vänta innan de får flytta. Skall hålla hökögat på dem under tiden!
          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

          Kommentar

          • Maria S. Edström
            • November 2012
            • 95

            #6
            Tyvärr har även andra fiskar i denna grupp utvecklat samma symptom sedan jag sist skrev, så de fick beklagligt nog inte flytta någon annanstans än till de sälla jaktmarkerna.

            Det är ingen här som har en förklaring på vad denna sjukdom är, hur den uppkommer och om man på något sätt kan förhindra spridningen?
            Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

            Kommentar

            • JeanM
              • June 2008
              • 227

              #7
              Lämnar en bild som kanske kan hjälpa andra.

              Den här tog jag i början av januari https://lh3.googleusercontent.com/-v...%25A4lmask.jpg Jag har visat den här men fick inget svar, nu hittar jag inte tråden igen; rensas allt bort som är äldre än en månad?

              Just nu behandlar jag med Tremazol, har precis kört andra dosen en vecka efter den första. Jag återkommer med en utvärdering.Det första intrycket är att det har haft effekt efter en dos: Maskar på fenor har försvunnit, blåsor runt ögon har också försvunnit. Jag har inte hittat några döda fiskar, de enda som dött av sjukdomen är de som jag själv tagit bort. Alla har hela tiden verkat pigga och har inga andra symptom.
              Det verkar vara en rätt ny företeelse, eller? Efter som få här verkar känna igen den och ingen vet ett namn. Kanske upp till oss att döpa den? Blåsmasksjukan ligger väl nära tillhands?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av JeanM
                Den här tog jag i början av januari https://lh3.googleusercontent.com/-v...%25A4lmask.jpg Jag har visat den här men fick inget svar, nu hittar jag inte tråden igen; rensas allt bort som är äldre än en månad?
                Nä, men du får söka i lite äldre trådareller kolla in på din profil efter "senaste startade ämnen" så hittar du den säkert.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • JeanM
                  • June 2008
                  • 227

                  #9
                  Ursprungligen postat av JeanM
                  Den här tog jag i början av januari https://lh3.googleusercontent.com/-v...%25A4lmask.jpg Jag har visat den här men fick inget svar, nu hittar jag inte tråden igen; rensas allt bort som är äldre än en månad?

                  Just nu behandlar jag med Tremazol, har precis kört andra dosen en vecka efter den första. Jag återkommer med en utvärdering.Det första intrycket är att det har haft effekt efter en dos: Maskar på fenor har försvunnit, blåsor runt ögon har också försvunnit. Jag har inte hittat några döda fiskar, de enda som dött av sjukdomen är de som jag själv tagit bort. Alla har hela tiden verkat pigga och har inga andra symptom.
                  Det verkar vara en rätt ny företeelse, eller? Efter som få här verkar känna igen den och ingen vet ett namn. Kanske upp till oss att döpa den? Blåsmasksjukan ligger väl nära tillhands?
                  Det är väl hög tid för lite uppföljning av det här. Nu har det gått fem och en halv vecka sedan jag avslutade den andra kuren med Serazin och jag har ännu inte haft några tecken på att parasiten skulle finnas kvar. Före Sterzin körde jag ett par kurer med Tremazol, utan att bli kvitt promblemet. Så - jag håller tummarna, det börja ju kännas som om jag är på rätt sida av en säkerhetsmarginal, men jag har inte så mycket erfarenhet så att jag är säker. Någon mer erfaren får gärna kommentera

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag håller tummarna att du har rätt!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Hej! bilderna var mycket svåra att se men den första bilden såg nästan ut gasblåsjukan det andra såg mer ut som nåt slags kräftdjur (ergasilus)
                      du måste också skriva lite om ditt akvarium hur graderna är hur nitrit och nitrat värdet är tillexempel har du öppet lock i akvariet?

                      Kommentar

                      • Casper 021
                        • November 2014
                        • 51

                        #12
                        Hur gick det JeanM, du uppdaterade aldrig om serazin fungerade?
                        Senast redigerad av Casper 021; 09 February 2015, 20:54.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...